
De automobiliteit verandert rap, met nieuwe aandrijflijnen en concepten. Gevolg: consumenten en producenten gaan zich anders gedragen en zo is er ineens een cargoversie van de Ford Explorer op de markt. Wij testen de Explorer Cargo uitgebreid.
Een elektrische personenauto die je omtovert tot hippe bestelauto, dat idee is niet helemaal nieuw natuurlijk. We zagen het al eerder op deze site, en we testten recent nog de Volvo EX30 Cargo. Het idee: achterbank uit de elektrische personenauto halen, een laadvloer en wat extra accessoires monteren en voila: je hebt een functionele bestelauto. En ook eentje die er zeer modern uitziet, want de Explorer is nog niet zo lang op de markt. De Explorer is een echte SUV, met een hoge neus zonder grille, maar wel met fraaie LED-verlichting. Ook aan de achterzijde zit veel plaatwerk en een smalle achterruit. De Explorer heeft een flinke body, maar is ook weer niet overdreven groot: 446 cm, 195 cm breed, 187 cm hoog. De wielbasis bedraagt 277 cm. De Explorer is gebouwd op basis van de Volkswagen ID.4 en heeft dezelfde aandrijflijn. De elektromotor levert 286 pk, het accupakket van deze Explorer Long Range is 77 kWh groot. Onze testauto was voorzien van 19 inch lichtmetalen wielen. De grijze lakkleur is wat voorzichtig, maar deze Explorer is er ook in wat sprekender kleuren. Het design won overigens in 2024 de Reddot design award.
Scherm
Ook in het interieur is de Explorer modern. En ook functioneel, want we zien best wat opbergruimte. Vakken in beide deuren, een dashboardkastje, ruimte onder de middenconsole en een zeer ruim, handig zelf in te delen opbergvak onder de armsteun. Onze testauto was voorzien van veel luxe, waaronder een elektrische bestuurdersstoel mét massagefunctie. Best prettig na een dag hard werken! Op het dashboard zien we een moderne B&O soundbar, daaronder een 14,6 inch groot scherm. Het is de plek voor alle info over multimedia, navigatie en rij- en assistentiesystemen. Het ziet dan weliswaar niet zo hoog als de schermen in andere auto’s, het is wel goed afleesbaar en ook in hoek verstelbaar. Leuke gimmick daarbij is dat de ruimte achter het scherm te gebruiken is als afsluitbare opbergruimte. Alle rij-informatie is duidelijk afleesbaar van het display achter het stuur, dat ergens tussen rond en vierkant is. De knoppen op het stuur zijn deels voorzien van touchbediening. Soms handig, soms ook moeilijk te bedienen. Vervelend is dat de knoppen voor de ACC dicht bij de volumebediening zitten. Die wil je niet door elkaar halen. De zitpositie achter het stuur is prima. Het zicht naar buiten is ook goed. In de binnenspiegel zien we de smalle achterruit. Het zicht daardoor is niet perfect, de ruit past in onze blik precies in de binnenspiegel.
Vin
Deze Explorer Cargo heeft dus geen achterbank meer, maar wel een laadvloer. Die meet praktisch 142 cm lengte, 130 cm breedte (tussen de wielkasten 101 cm) en de hoogte varieert tussen de 79 en 90 cm. De laadvloer is degelijk maar eenvoudig afgewerkt. Aan de zijkanten zien we nog wat extra opbergruimte, evenals in de zijdeuren, die natuurlijk gewoon open kunnen. Onder de laadvloer is ook een afsluitbaar opbergvak. Halverwege de laadvloer staat een grote ‘vin’ omhoog. Navraag leert dat daar een bevestigingspunt zit voor de achterbank. Wil je die ook terugplaatsen, heb je dat punt nodig. Het zal zo zijn, maar de plek van de vin (zie ook de foto’s) beperkt wel de mogelijkheden van het laden van grote objecten. De laadvloer wordt gescheiden van het passagiersgedeelte van de Explorer door een hekwerk. Dat zit solide in elkaar. Er is tussen de voorstoelen en het hek nog 35 cm aan ruimte om spullen op te bergen. Wie dan nog niet genoeg opbergruimte heeft, kan onder de motorkap optioneel een 16 liter grote ‘frunk’ bestellen, voor 150 euro. Op de laadvloer van de Explorer Cargo mag maximaal 585 kg geladen worden. Aan de trekhaak mag 1000 kg hangen.
Verbruiksrit
Een week lang konden we rijden met Explorer Cargo en dat was een prettige ervaring. De auto laat zich prettig besturen en ligt goed op de weg. De echte Ford-rijkwaliteit van weleer is er niet, maar dat heeft wellicht te maken met de samenwerking met VW. Toch merk je aan het onderstel en hoe de auto zich gedraagt dat dit een uiterst modern voertuig is.
Vast onderdeel van onze testweek is de verbruiksrit. We laden de laadruimte vol met dozen, in totaal bijna 250 kg. De accu’s zijn vol bij vertrek en op het display staat dan een range van 590 km. We rijden een rit van 60 km over gevarieerde, representatieve wegen en hangen aan het einde de Ford weer aan de snellader met nog 89 procent accucapaciteit. We laden precies 8,330 kWh bij, wat uitkomt op een heel net verbruik van 13,8 kWh per 100 km. Aan de Fastned-snellader laden we 11 procent accucapaciteit in 18 minuutjes weer bij.
De Ford Explorer Cargo is een interessante personen/bestelauto. Hij ziet er hip en representatief uit en kan prima gebruikt worden voor bedrijven die geen groot laadvolume nodig hebben. De ombouw kost 1950 euro en kan indien gewenst later weer ongedaan worden gemaakt. Ook bestaande, al aangekochte Explorers kunnen tot Cargo worden omgebouwd. Deze Ford geeft daarmee precies de flexibiliteit die sommige ondernemers nodig hebben.

Specificaties & Metingen
| Merk | Ford |
| Type | Explorer Cargo Long Range RWD |
| Motor | elektromotor |
| Transmissie | traploze automaat, 1 versnelling |
| Accupakket (kWh) | 77 |
| Vermogen (kW/pk) | 210/286 |
| Koppel (Nm) | 545 |
| Afmetingen uitwendig lxbxh (cm) | 446 x 195 x 187 |
| Wielbasis (cm) | 277 |
| Laadruimte lxbxh (cm) | 142 x 130 x 90 |
| Tilhoogte (cm) | 75 |
| Eigen gewicht – leeg (kg) | 2090 |
| Nuttig laadvermogen (kg) | 585 |
| Max. aanhangergewicht (kg) | 1000 |
| Geluidsniveau bij 80 km/u (dBA) | 64,2 |
| Geluidsniveau bij 100 km/u (dBA) | 65,7 |
| Acceleratie 0-80 km/h (sec) | 4,8 |
| Acceleratie 80-100 km/h (sec) | 2,0 |
| Stroomverbruik (kWh/100 km, beladen) | 13,8 |
| Actieradius | 557 |
| CO2-uitstoot WLTP (gr/km) 0 | 0 |
| Prijs vanaf (€) | 46.850 |
| Prijs zoals getest (€) | 48.800 |
Prijzen incl BTW/BPM


















