Bestelautotests

Test Ford Transit Connect 1.5 TDCi Trend

Ford paste vorig jaar haar Transit range aan. Er waren licht cosmetische ingrepen aan het uiterlijk, updates voor het interieur, nieuwe motoren en slimme software. We reden vorig jaar al uitgebreid met de Transit Connect, nu is het tijd voor een eerste serieuze test.

De Transit Connect is in zijn huidige vorm alweer zes jaar op de markt en dus was het tijd voor een update. Aan de voorzijde werd de grille en het gebied rond de bumper fiks aangepast. De voorzijde van de Transit Connect lijkt nu weer op de rest van de Ford-familie, die vrijwel allemaal zo’n grote grille hebben. Een grotere grille wordt nog weleens toegepast om meer luchtaanzuiging te leveren voor de nieuwe Euro 6 diesels. Dat zou bij Ford ook zo kunnen zijn, maar bij de Transit Connect is het ook zo dat de grille wordt afgesloten met de Active Grille Shutter technologie. Dat gebeurt automatisch als koellucht voor de radiateur niet nodig is. Andere aerodynamische optimalisaties aan de Transit Connect zijn behalve het front nieuwe luchtgeleiders bij de wielkasten en wielophanging. LED-dagrijverlichting en bi-xenon koplampen zijn ook nieuw. De aanpassingen aan de carrosserie geven de Transit Connect een wat prominenter, stoerder voorkomen. De Chrome Blue lakkleur staat de Transit Connect goed.

Tablet
Het interieur van de Transit Connect is grotendeels hetzelfde gebleven, maar dat is niet erg, want de kwaliteit daarvan was al prima. Als we gaan zitten op de stoelen zien we de nieuwe bekleding. Het valt op hoe lekker lang de zitting is, dat ondersteunt de bovenbenen goed. In het midden van het dashboard zien we een soort tablet staan, met een 6 inch scherm. Het lijkt los in het dashboard te staan maar zit echt muurvast. Fords Sync 3 multimediasysteem draait hierop. Er kan gebruik gemaakt worden van spraakbediening. Dat proberen we uit en blijkt prima te werken, in tegenstelling tot een paar jaar geleden, als stemcommando’s nog wel eens verkeerd begrepen werden. Onze smartphone leggen we in een vakje in het dashboard waar hij met inductie wordt opgeladen. De automatische airco is fraai maar wel optioneel, net als het veilige Blind Spot Information System. In het interieur vallen verder de twee verlichte USB-poorten op. Net daarboven vinden we de pook van de achttrapsautomaat. Tegenwoordig zien we voor de bediening van een automatische transmissie draaiknoppen of zelfs toetsen, maar Ford kiest nog voor dan wat kolossaal aandoende pook.

Klik op de foto’s voor groter beeld

Adaptive Shift
De automaat is gekoppeld aan een nieuwe 1.5 EcoBlue diesel, in ons geval goed voor een vermogen van 120 pk. De motor is zeer verfijnd en soepel, en levert voldoende trekkracht. Het koppel van 270 Nm is al leverbaar vanaf 1750 toeren. Onder alle omstandigheden blijft de motor mooi stil. Het toerental op volle snelheid, bij 130 km/h, bedraagt 2450 t/min. Zeer tevreden zijn we over de automaat. Die is geoptimaliseerd met zaken als Adaptive Shift Scheduling en Adaptive Shift Quality Control. We gaan het niet in detail uitleggen, maar geloof ons als we zeggen dat deze automaat preciezer en optimaler schakelt dan welke bestuurder ook. Voor de 1200 euro die het extra kost ten opzichte van de handgeschakelde zesversnellingsbak zouden wij het zeker niet laten. Jammer is wel dat al die nieuwe techniek zich niet terugbetaalt in een beter brandstofverbruik. Ford had een forse verlaging daarvan beloofd, maar daar komt niets van terecht bij het aftanken aan de dieselpomp. Wij noteerden een verbruik van 1 liter diesel op 14,2 kilometer, en dat is veel minder goed dan Ford afgeeft in de brochure. Kanttekening daarbij is dat Bestelauto reed in winterse omstandigheden. Regelmatig hadden we een beslagen of zelfs bevroren voorruit en dan is de voorruitverwarming van deze Ford een absolute uitkomst.

Ford Pass
De Ford Transit Connect is een moderne auto, en dat is ook te merken aan de vele, vele assistentiesystemen. Hill Start Assist, Load Adaptive Control, ESC, EBA, Side Wind Stabilisatie, en ga zo maar door. Op onze testauto zat ook een Driver Assistance Pack, met Adaptive Cruise Control, Pre Collision Assis, Lane Keeping Aid, Traffic Sign Recognition en Intelligent Speed Assist. Fraai is dat ACC ook is uit te schakelen en dan ‘gewone’ cruise control wordt. Best handig als je de snelheidsverschillen op de snelweg en de daarop reagerende auto zat bent. Ook handig is de Ford Pass App. Met deze app op de smartphone kun je de auto ontgrendelen, maar er is ook basis fleetinformatie op terug te zien. Hoe veel brandstof je nog in de tank hebt, bijvoorbeeld. Maar je kunt de auto ook met de smartphone ont- en vergrendelen en zelfs starten. Met de gratis te downloaden Ford Pass app is het zelfs mogelijk een wifi-hotspot voor 10 devices te maken.

Zwaar
Dan hebben we nog één ding niet gedaan, en dat is achter in de laadruimte van de Transit Connect gekeken. Daarin is eigenlijk weinig veranderd. Het laadvolume is in deze L1-versie is krap 3 kuub. De laadruimte is betimmerd, maar langs de wielkasten is ook een dikke, opstaande rand hout geplaatst. Dat scheelt zomaar 8 cm. Daardoor blijft er tussen de wielkasten maar 120 cm ruimte over. Het laadvermogen bedraagt 647 kilogram, en dat komt deels door het hoge eigen gewicht van 1553 kg. Indien gewenst kan het laadvermogen worden uitgebreid tot 925 kg. De laadruimte wordt verlicht door een fraaie LED-lamp, maar daarvoor moet wel 100 euro worden afgetikt. Met al die (fraaie) opties wordt de Transit Connect wel duur.

De Ford Transit Connect is een bestelauto die helemaal bij de tijd is. Hij verkeert echter in een segment waar de concurrentiestrijd hevig is. Daarbij komt nog dat hij onderwerp van gesprek is in de vergaande samenwerking tussen Ford en Volkswagen. Het zou eigenlijk best jammer zijn als we de Transit Connect over een paar jaar niet meer op onze wegen zien.

Specificaties & metingen

MerkFord
TypeTransit Connect
Motor1.5 TDCi
Inhoud (cc)1499
Vermogen (pk)120
Koppel (Nm/toeren)270/1750
Afmetingen uitwendig (lxbxh -cm)443 x 184 x 184
Wielbasis (cm)266
Laadruimte (lxbxh -cm) 173 x 142 x 121
Tilhoogte (cm)60
Eigen gewicht (leeg, kg)1553
Nuttig laadvermogen (kg)647
Max. aanhangergewicht (kg)1466
Geluidsniveau bij 80 km/h (dBA)68,0
Geluidsniveau bij 130 km/h (dBA) 72,4
Acceleratie 0-80 km/h (sec)8,6
Acceleratie 80-130 km/h (sec) 12,6
Brandstofverbruik (1 l/km)14,2
Emissieklasse (Euro)6.2
CO2-uitstoot (gr/km)135
Prijs vanaf ( €) 19.750
Prijs zoals getest ( €) 27.700

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.