Bestelautotests

Wat hebben elektrische bestelauto’s en zen-boeddhisme met elkaar gemeen? Een elektrische bestelauto is tegenwoordig als vanzelf in balans met zichzelf en de omgeving. Een ontspannen gevoel is hier wel op zijn plek, want met een e-besteller mag je overal komen in de stad, in elke zero-emissiezone. Het zal dus wel geen toeval zijn dat ‘zen’ vooral bestaat uit ZE. Wij testen vier actuele elektrische bestelauto’s in de 3,5 tons klasse.

Fiat E-Ducato L3H2: Goedgekeurd en zeer actueel

Ja, een test met 3,5 tonners, dat is wat we wilden voor deze multitest. En toen kwam deze Fiat E-Ducato ter elfder ure naar onze redactie… We checken de specs en… totaalgewicht 4,25 ton. Daarmee is deze Fiat officieel een vrachtauto, maar dan wel eentje die bijzonder interessant is voor het MKB. Want vanwege de elektrische aandrijflijn mogen 4,25 ton zware bestelauto’s met een B-rijbewijs bestuurd worden, en is er dus geen vrachtwagenrijbewijs voor nodig. Dat is net voor deze Bestelauto verscheen goedgekeurd door de Raad van State. Ook de in deze E-Ducato gemonteerde tachograaf hoeft niet gebruikt te worden, zolang je binnen 100 km afstand van je vestigingsplaats blijft.
De E-Ducato werd samen met de andere grote Stellantis-modellen eind 2023 stevig vernieuwd. Dat kun je zien aan het nieuwe front van ons testmodel. Feit blijft echter dat deze auto in concept stamt uit 2006. Dat zie je bijvoorbeeld ook terug in de cabine, die niet zo modern is als concurrenten in dit segment. Kijk maar eens naar de onhandige verstelling van de stoel. Maar er zijn ook moderne zaken te vinden, zoals de startknop, het bruikbare multimediascherm en de handige draaiknop om de automatische transmissie te bedienen. En wat te denken van de flippers achter het stuur voor regelen van de regeneratie? Heel fijn.
We zijn ook zeer te spreken over de rijcapaciteiten van de E-Ducato, en van zijn krachtige aandrijflijn. De Ducato scoort ook goed als het gaat om laadvolume en laadvermogen. Dat laatste is niet zo gek natuurlijk, met de opwaardering naar 4,25 ton krijg je er 755 kg aan laadvermogen erbij. De zware E-Ducato heeft enkele specifieke kenmerken als bredere banden en een duidelijk zichtbaar dubbel veerblad aan de achterzijde. Hij staat in onbeladen toestand flink hoger op de wielen dan de andere testauto’s.
Het kiezen voor een E-Ducato met een totaalgewicht van 4,25 ton heeft voordelen, maar ook minpunten. Zo is de maximumsnelheid ingesteld op 90 km/h en gelden alle beperkingen voor vrachtauto’s (inrijverbod, inhaalverbod) ook voor deze heavy-duty E-Ducato.

Maxus eDeliver9 L3H2: Verblijfsvergunning

De Maxus eDeliver 9 is alweer vier jaar verkrijgbaar op de Nederlandse markt. Je ziet hem af en toe rijden, maar hij is en blijft een exoot. Nog steeds krijgen we verbaasde blikken en vragen. ‘Maxus? Nooit van gehoord’. Dat is jammer, want deze Maxus eDeliver9 is een hele nette bestelauto, zo stelden we in een eerdere multitest al vast en nu weer. Fijn voor het merk en voor zijn klanten is dat Maxus in Nederland hoort bij de Van Mossel Groep, wat een goed sales- en aftersalesapparaat garandeert.
Het design van de eDeliver9 is goed voor elkaar, al kun je er stijlelementen van andere merken in ontdekken. Het hang- en sluitwerk rondom is in orde en moet jaren van zwaar werk aankunnen. De laadaansluiting zit aan de voorzijde. In het interieur treffen we een modern ogend dashboard. De stoel is goed verstelbaar en dat is belangrijk, want het stuur is niet in diepte verstelbaar, enkel in hoogte. Prominent aanwezig in het dashboard: de pook om de automatische transmissie en de regeneratie (3 standen) mee te bedienen. Zo’n grote pook is niet nodig, zien we bij de andere testauto’s. Ook opvallend in het dashboard: het fraai ogende multimediascherm, waar we Apple Carplay en Android Auto (met een snoertje) op kunnen instellen. Navigatie en voldoende informatie over het energieverbruik ontbreekt. Een asbak (!) heeft de Maxus wel, een draadloze oplader voor de telefoon niet. Er is dan wel weer een elektrische parkeerrem. Onze auto was brandnieuw; in het interieur hing nog een doordringende plasticgeur.
De Maxus rijdt fijn en doet het ook netjes als het gaat om laadvolume en laadvermogen. Bij de achterdeuren zien we een duidelijke verhoging van de laadvloer, waar de accu’s zijn opgeborgen. De tilhoogte is echter in orde.
Aan de trekhaak mag 1500 kg hangen, het minst van alle testauto’s. We vragen ons af of de eDeliver9 technisch niet een update verdient, want we kunnen maar weinig verschil ontdekken met het model dat we vier jaar geleden testten. Desondanks krijgt deze exoot van ons een verblijfsvergunning.

Mercedes-Benz eSprinter L3H2: Ster krijgt upgrade

Mercedes-Benz heeft haar eSprinter vorig jaar vernieuwd. Dat mocht ook wel, want de actieradius van het vorige model was 150 km. Oneerbiedig gezegd: je reed van laadpaal naar laadpaal. Ons testmodel heeft een elektromotor van 136 pk en een onder de vloer weggewerkt accupakket van 81 kWh. Dat moet in theorie goed zijn voor ongeveer 300 km actieradius. Het 113 kWh accupakket is in ons land niet verkrijgbaar, helaas. Onze testSprinter is bijna zeven meter lang, met een wielbasis van 432 cm en een hoog dak. De motor is fraai weggewerkt bij de achteras en de eSprinter heeft dan ook achterwielaandrijving, als enige in deze test.
In het interieur is weinig veranderd; het centrale MBUX-display met smartphone-integratie is gebleven, inclusief draadloos opladen. Dat kan trouwens in een afsluitbaar vakje, zodat je niet in de verleiding komt tijdens het rijden op je telefoon te kijken. De cabine biedt comfort met een fijne stoel, stoelverwarming en veel opbergruimte, waaronder een vak onder de bijrijdersbank. De eSprinter heeft een digitale binnenspiegel. Die laat goed zien wat er zich achter de lange carrosserie bevindt.
De laadruimte is netjes afgewerkt met lat-om-lat betimmering, LED-verlichting en sjorogen. Het laadvolume bedraagt bijna 15 m³ en het laadvermogen 810 kg. Niet overdreven veel, maar voldoende voor pakketbezorgers die vooral volume nodig hebben. Optioneel is er een 4,25 tons versie met meer laadvermogen. Aan de trekhaak mag 2000 kg.
Tijdens het rijden er zijn drie rijmodi beschikbaar: Comfort, Economic en MaximumRange. In Comfort is alle kracht beschikbaar, bij de andere modi worden prestaties en energieverbruik beperkt. De eSprinter rijdt prettig, met een stabiel weggedrag dankzij de plaatsing van de motor. Hij doet zijn naam geen eer aan bij de acceleratietest, hij is het sloomst van ons testkwartet, maar staat dan ook standaard in modus MaximumRange.
De eSprinter heeft met zijn nieuwe aandrijflijn een goede kwaliteitsinjectie gehad en profiteert van het fijne MBUX-systeem, waarbij bijvoorbeeld het laadproces prima te volgen is. Voor al dat moois moet wel betaald worden: de eSprinter is het duurste van ons testkwartet.

Renault Master E-Tech L2H2: Awardwinning

Je kunt er niet omheen: de nieuwe Renault Master was bij zijn introductie al een hit, want anders wordt je geen International Van of the Year. Deze awardwinning bestelauto is de benchmark in deze test en hij onderscheidt zich op diverse punten. De Master is ontworpen als ‘Aerovan’, met een zo laag mogelijke luchtweerstand. De grille en de kenmerkende LED-lampen geven een eigen gezicht. Ons testmodel is van de configuratie L2H2. Dat betekent een totale voertuiglengte van 578 cm en een wielbasis van 359 cm. Het verhoogde dak geeft in de cabine ruimte voor wat extra opbergruimte, in de laadruimte zien we dat niet, al is de hoogte daar met 188 cm prima. In de laadruimte mag in ons model 1122 kg aan lading mee. De Master heeft een geheel nieuw interieur. Dat blinkt uit in gebruiksgemak. Dat merken we al bij het instappen, want de bekerhouders aan het uiteinde van het dashboard fungeren ook als handgrepen. Gezeten achter het stuur zien we een digitaal instrumentarium en ook op het dashboard staat een 10 inch digitaal scherm. Het Open R Link systeem op dat scherm heeft Google ingebouwd plus de mogelijkheid van Android Auto of Apple Carplay. Dus in feite kun je je hele telefoon laten draaien op het scherm. De telefoon zelf ligt ondertussen draadloos bij te laden. In het dashboard zien we verder heel veel opbergruimte en ook zijn er veel fysieke knoppen, zodat je niet alles via touchscreen hoeft te doen. Tussen bank en bestuurdersstoel zien we nog een mechanische handrem. Best eigenaardig voor een elektrische bestelauto. We moeten even wennen aan de hendel van de transmissie, die niet altijd feilloos werkt. Net als alle nieuwe bestelauto’s piept de Renault dat het een lieve lust is: alle verplichte veiligheidssystemen houden je in de gaten. Renault heeft hier iets slims voor bedacht: My Safety Switch. Links in het dashboard zit een knop waarmee je in één keer (met twee keer drukken) de assistentiemeldingen allemaal uit kan zetten (de assistentiesystemen zelf blijven waakzaam). Superfijn!

Opzet & Conclusies

De ontwikkelingen in de markt voor elektrische bestelauto’s gaan razendsnel, en het was alweer bijna 3 jaar geleden dat we 3,5 tonners met elektrische aandrijving naast elkaar testten. Zoals gezegd namen we de International Van of the Year 2025, de Renault Master E-Tech, als uitgangspunt. De Fiat E-Ducato, de Maxus eDeliver9 en de Mercedes-Benz eSprinter passen daar goed bij. Maar er zijn meer kandidaten. De Ford E-Transit bijvoorbeeld, maar Ford kon ons nog geen model met de nieuwe 89 kWh accu leveren, dus die houdt u van ons tegoed. De Fiat is ook leverbaar als Citroën, Peugeot, Opel en Toyota, en binnenkort ook als Iveco. De Nissan Interstar-e is gelijk aan de Renault Master. Technisch zijn veel modellen aan elkaar gelijk, dus heeft het weinig zin om dubbelop te testen.

De technische infrastructuur van elektrische bestelauto’s biedt kansen om modellen te optimaliseren. Dat zie je heel goed bij de Renault Master, ontworpen als Aerovan. Elders in deze Bestelauto kun je lezen over de volgende stap van Renault. Ook Mercedes werkt aan een nieuw platform. Zover zijn ze bij Maxus en Fiat voor zover wij weten nog niet. Zeker bij Fiats moederbedrijf Stellantis zou men best eens een nieuwe cabine mogen ontwerpen. De binnenmaten, en dan vooral de breedte, van de eDucato zijn goed, maar het ontwerp van het dashboard en andere zaken zijn verouderd. Bij de Renault en de Mercedes is dat echt goed voor elkaar en krijg je ook veel informatie over bijvoorbeeld het energieverbruik, middels handige systemen waar je echt wat aan hebt. Maxus, toch een modern merk, stelt daarin teleur.

De lengtes van onze bestelauto’s verschillen nogal, maar behalve de Renault zijn ze allemaal L(engte)3. Die code moet je met een korrel zout nemen, want er kan tot meer dan een meter aan lengte verschil in zitten! Wist u trouwens dat je in veel gemeenten niet in woonwijken mag parkeren als een bestelbus langer is dan zes meter en hoger dan 2,40 meter? De lengtes vertalen zich overigens niet altijd naar het laadvermogen. De Fiat, met zijn 4,25 ton totaalgewicht, wint hier makkelijk; de Renault doet het heel netjes. De Maxus en de Mercedes blijven hier wat achter.

Dan de verbruikstest. Die reden we over een afstand van 63 km en onbeladen. Voor u ‘oh en ah’ gaat roepen: uit onze jarenlange ervaringen blijkt dat een verbruikstest als deze een momentopname is, een indicatie. Ter illustratie: met de eSprinter (exact hetzelfde model) reden we met 350 kg lading in een eerdere test een beter verbruik dan tijdens deze test. Ook een beladen test met dezelfde Master leverde nauwelijks verschil op in verbruik. De Renault scoort trouwens het beste in deze verbruikstest, met de Mercedes en de Maxus in de middenmoot en de Fiat als vierde. Aan de snellaadpaal was er weer veel onduidelijk: geen van de auto’s behaalde de beloofde laadsnelheid. Snelladen is ook helemaal niet nodig als je thuis of bij kantoor een goede AC-laadpaal hebt. Scheelt ook in de kosten!

Na een week testen stellen we vast de technische vooruitgang bijna niet bij te houden is. We raden iedereen aan om het nieuwste van het nieuwste te kopen. Dat hoeft niet duur te zijn, want elektrische bestelauto’s worden rap goedkoper en zijn lang niet altijd meer duurder dan dieselauto’s. Eén ding weten we zeker: met een elektrische bestelauto mag je in elke zero-emissiezone komen en kun je weer jaren vooruit. Hoe ZE(N) wil je het hebben?


Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.