Bestelautotests

Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI RWD

4

Een van de belangrijkste nieuwe bestelauto’s van 2018 is de nieuwe Mercedes-Benz Sprinter. Bestelauto reed hem al eerder uitgebreid maar kreeg hem nu mee voor een uitgebreide test. Een mooie gelegenheid om alle technische snufjes eens mooi uit te proberen.

De Sprinter die wij in ontvangst nemen bij Mercedes-Benz Nederland is zilvergrijs van kleur en heeft daarom op het eerste gezicht wel wat weg van de conceptauto Vision Van die een paar jaar op events te zien was. Vergeleken met de vorige Sprinter heeft de nieuwe een wat vriendelijker voorkomen, een wat ronder gezicht. De scherpe lijnen van de vorige carrosserie zijn verdwenen. De koets is ontworpen door de Nederlander Bertrand Janssen, die alle bedrijfswagens van Mercedes-Benz ontwerpt. De motorkap ligt duidelijk hoger dan voorheen en de grille eronder is volledig nieuw. De koplampen zijn wat platter en voorzien van fraaie LED-elementen. We hoorden al eerder dat deze designtaal ook terug zal komen bij andere nieuwe Mercedes-modellen, bijvoorbeeld bij de nieuwe Actros. Onze test-Sprinter was zeer rijk uitgerust, met de bumpers in lakkleur, fraaie 17 inch lichtmetalen wielen en alu-sidebars. Aan de achterzijde lijkt de Sprinter weinig veranderd. Op de strakke achterzijde is de unit van de camera, centraal bovenop, erg opvallend.

MBUX
Het interieur van de Sprinter is eveneens volledig nieuw. Het meest in het oog springend is het kolossale infoscherm dat een groot deel van het dashboard in beslag neemt. Verder zien we in de Sprinter veel opbergruimte. Grote vakken op het dashboard, bekerhouders en ook boven het hoofd is er veel ruimte. Onze Sprinter had een tweezits bank in de cabine en onder de zitting kun je ook nog heel wat kwijt. Meest opvallend in de cabine: het MBUX-infotainmentsysteem. Dat heeft een 10,25 inch groot scherm, groter dan welk autosysteem ook. Het heeft een touchscreen en laat zich bedienen met knoppen, door te swipen, maar ook met de stem. Dat gaat nog wat verder dan andere spraakgestuurde systemen uit de automotive-industrie. Als je je meldt met ‘Hallo Mercedes’, vraagt MBUX vriendelijk wat het voor je kunt doen. Zeg je dan bijvoorbeeld: ‘ik heb honger’, dan komt er een lijst met restaurants in beeld, waarbij je enkel het nummer hoeft te noemen om de navigatie te starten. MBUX zou zelflerend zijn, zodat het terugkerend gedrag herkent, maar daar hebben we in een week tijd niets van gemerkt. Het is een heel slim systeem, maar het gebeurt ook vaak genoeg dat het systeem je niet begrijpt en verwarring ontstaat. De connectivity die mogelijk is door fleetmanagementtool Pro Connect is ook heel fraai, maar die kunnen we dit keer niet uitproberen. Fraai is het info-display achter het stuur, dat ook laat zien dat bij ‘gas-los’  en remmen de Sprinter energie teruggeeft aan de accu. Slim, scheelt weer wat brandstof.

RWD
De nieuwe Sprinter is voor het eerst leverbaar met voorwielaandrijving, maar dat had onze test-Sprinter niet. Achterwielaandrijving in combinatie met de 2,1 liter grote dieselmotor (163 pk) was ons deel. Prima aandrijving, zeker ook in combinatie met de al langer beschikbaar zijnde 7G-Tronic automaat, tegenwoordig te bedienen met een ‘Amerikaanse’ hendel aan het stuur. De ‘voorwieldrive’ met de nieuwe 9G-tronic bewaren we wel voor een volgende keer. Tijdens het rijden vielen ons een aantal zaken op. Allereerst: het weggedrag van de Sprinter is zeker een stap vooruit gegaan ten opzichte van de voorganger. Het heeft allemaal wat meer souplesse gekregen. Wel liet de motor, zeker op de snelweg, flink van zich horen en hoorden we windgeruis rond de A-stijlen. De Sprinter zit vol met assistentiesystemen. Heel handig allemaal. De Adaptive Cruise Control bijvoorbeeld is heel comfortabel en de afstandsassistent zorgt ervoor dat je bijna in een soort Auto-Pilot stand kan rijden. Al die techniek moet het echter wel altijd doen. Tijdens onze test viel de afstandsradar een keer uit en dan is het ook meteen bekeken met ACC. Nog vervelender was dat de radar af en toe schaduwen (van een viaduct bijvoorbeeld) voor een object aanziet en dan even stevig in de remmen gaat. Echt vervelend, dus dit moet nog wel gefinetuned worden.

Prettig
De laadruimte van de Sprinter lijkt eigenlijk niet veranderd, maar ons meetlint zegt dat de laadlengte toch 6 centimeter meer is dan voorheen. De Sprinter is iets zwaarder geworden, maar een laadvermogen van dik 1200 kilo is nog altijd oké. Door de achterwielaandrijving is de tilhoogte 66 cm. LED-verlichting tegen het plafond is bijzonder prettig.

We reden in een week tijd dik 1200 kilometer en konden daarom het brandstofverbruik goed meten. Dat lag precies op 1 liter op 10 km, een prestatie die gelijk staat met de Sprinter van de vorige generatie. Concluderend kunnen we zeggen dat deze Sprinter technisch zijn mannetje staat, maar qua technologie en connectivity zijn tijd (en concurrenten) vooruit is. Hij is echt een smart cookie. Al die vooruitgang kost wel geld en moet ook goed toegepast kunnen worden, dus schatten wij in dat technische snufjes als MBUX en Pro Connect het meest gekocht zullen worden door grote fleetowners. Voor kleinere ondernemers blijft er echter met de nieuwe Sprinter echter nog voldoende te genieten over, dat is wel zeker.

4 reacties op “Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI RWD

  1. Rob schreef:

    Alleen jammer dat ze een stuk duurder zijn geworden, daarom geen Sprinters meer.

  2. Willem schreef:

    De nieuwe v6 rijdt geweldig

  3. Simon schreef:

    Klopt het dat (net als de Vito) de voorwiel aangedreven auto’s Renault’s zijn en de achterwiel aangedreven auto’s Mercedes?

  4. Arjan Velthoven schreef:

    Volgens onze informatie hebben zowel de Sprinter FWD als RWD de OM651 Mercedes-motor als aandrijving. Wilt u helemaal zeker zijn, vraag het even na bij MB-dealer of importeur.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.