De Fiat Talento is de dit jaar gepresenteerde opvolger van de Fiat Scudo. Dat was een samenwerking van Fiat met PSA. Maar… wacht eens, deze Fiat Talento is dan wel nieuw, hij ziet er ook bekend uit. Hoe zit dat?
Tja, dat kan kloppen. In deze dagen hangt de automotivemarkt van de samenwerkingen aan elkaar. Het in licentie kopen van een voertuig dat een ander (deels) ontwikkeld heeft is aan de orde van de dag. Want ja, u had het goed gezien, deze ‘nieuwe’ Fiat Talento is afgeleid van de Renault Trafic. De Renault Trafic die ook verkrijgbaar is als Opel Vivaro en tegenwoordig ook als Nissan NV300. Saaaaai, maar wel begrijpelijk: het zelfstandig ontwikkelen van een (bedrijfs)auto kost een ongelooflijke klap geld.












Niet origineel dus, maar de Fiat Talento heeft wel eigen looks. Het 2,9 tons model dat ons vanuit Italië was toegezonden, heeft een aangepaste grille. Dat van veel chrome en het Fiat logo voorziene onderdeel geeft de Talento, in combinatie met de grote koplampen, toch wel een eigen gezicht. Onze grijsmetallic testauto was ook getooid met fraaie 17 inch lichtmetalen velgen. Mooi is ook de LED verlichting in de voorbumper. Aan de achterzijde heeft deze Talento geen ramen. Wel is er tamelijk groot ‘Talento’ op de achterzijde te lezen, om maar aan te geven dat het hier echt niet om een Renault of Opel gaat. De bumpers zijn overigens mooi in de lakkleur gespoten, een extra dat op de optielijst staat in Pack Look 5. Het zit wel standaard op de SX-uitrusting van onze testauto.
Kantoor
Als we instappen, zien we dat ook aan de binnenzijde Fiat de ingezette lijn van Renault volgt. Voor een groot deel dan, want onze Talento had een fraai bruin-zwart getint dashboard. Dat is voorzien van tal van opbergplekken. Fiat is er in geslaagd om met hier en daar een laagje glanslak een iets luxere uitstraling te creëren. De automatisch airconditioning doet niet alleen goed zijn werk, hij ziet er ook nog eens heel fraai uit. Dat zelfde geldt voor het multimediasysteem, inclusief moderne en zeer goed werkende TomTom navigatie. Het vermelden waard is het bijrijdersbankje. Daar kun je op zitten natuurlijk, maar met de linkerzijde van de rugleuning neergeklapt heb je ineens een mobiel kantoor, inclusief papierhouder en plek voor de laptop. Een gouden vondst uit Frankrijk waar Fiat van meeprofiteert. Wie de zitting van het bankje omhoog klapt, ziet veel bergruimte. Als we rijden valt het op hoe stil het is. Bandengeruis is het meeste wat te horen is.
1,2 ton
Achter de stoelen bevindt zich in ons geval een gesloten , stalen tussenschot. Bijna gesloten dan, want er is een doorlaadluik dat een extra laadlengte (precies onder dat bijrijdersbankje) biedt van 43 cm. Handig! Gaan we in de laadruimte kijken, dan zien we veel bekends. De laadlengte is met 254 cm goed, het volume met 5,9 m3 eveneens. Echt een pluspunt van deze Talento is het laadvermogen van 1242 kg! De laadruimte is trouwens netjes afgewerkt, met een kunststof vloer. Ook de zijkant van de laadruimte is met kunststof beplaat.
Twee turbo’s
Dan weer even naar de voorkant van de Talento, want we zijn wel benieuwd naar de krachtbron. De motor levert namelijk flink wat power en koppel, maar is dus wel heel stil. Als we onder de motorkap kijken, zien we waarom. Daar ligt namelijk de TwinTurbo diesel uit de stal van Renault. Een heerlijke motor, 145 pk sterk en met een koppel van 340 Nm bij 1500 toeren. Als we op de snelweg cruisen met de cruisecontrol op 130 km/h, draait deze motor 2500 toeren per minuut. Na dik 700 km gaan we tanken en komen uit op een dieselverbruik van 1 liter diesel op 12,7 km. De diesel voldoet aan Euro 6, maar dat betekent wel dat er af en toe Adblue getankt moet worden. Makkelijk is dat het niveau van de Adblue-tank op het infodisplay achter het stuur kan worden afgelezen. Deze 1,6 diesel is een prima motor, maar toch is het jammer dat Fiat in een auto als deze geen eigen motor meer kan monteren. Dat moet de ingenieurs uit Turijn, ware motortovenaren in het verleden, toch aan het hart gaan. De diesel is gekoppeld aan een goed werkende zesgangs versnellingsbak. Pluspunt aan de Talento is het fijn afgestemde onderstel, dat de auto een rijgedrag gelijk een personenauto geeft.
De Fiat Talento is een prima bestelauto, met diverse pluspunten. Die punten gelden veelal ook voor de auto’s die ondere andere merknamen vrijwel hetzelfde bieden. Dan wordt het zaak te letten op zaken als prijs, de dealer en garantiebepalingen. Zo kost deze Fiat in totaal 28.750 euro en heeft hij een fabrieksgarantie van 24 maanden. Het is het onderzoeken waard wat de concurrentie biedt.