Bestelautotests

Test Opel Combo 1.5 D

2

Als je tegenwoordig een medewerker van Opel tegenkomt, heeft hij gegarandeerd een enorme smile. En terecht, sinds Opel is overgegaan van het kwakkelende General Motors naar PSA, komt er de ene na de andere sprankelende bestelauto vandaan. Beste bewijs: de Opel Combo, International Van-of-the-Year 2019 en als eerste nu bij Bestelauto in de test.

De Combo is de eerste bestelauto die voortkomt uit de samenwerking met PSA, die gestalte kreeg in de zomer van 2017. Direct daarna staken engineers van PSA en Opel de koppen bij elkaar, want in de herfst kreeg Bestelauto al de eerste schetsen van de nieuwe cityvan te zien, gevolgd door de eerste (gecamoufleerde!) testrit vanuit de fabriek in het Spaanse Vigo.

Toen was al meteen duidelijk wat we ook zien als we onze testauto ophalen: het PSA-trio Citroën Berlingo, Opel Combo en Peugeot Partner heeft een divers gezicht, waar de merkidentiteit bij elke auto goed naar voren komt. De Combo heeft een eigen grille en koplampen, plus het kenmerkende Opel-logo en chroomstrip. Onze test-Combo is uitgevoerd met optionele, fraaie 7-spaaks lichtmetalen velgen en banden met lage rolweerstand. Ook mooi is de LED-dagrijverlichting, die goed matcht met de lijnen in de grille. We rijden de L1-versie, dat wil zeggen met een totale lengte van 440 cm en een wielbasis van 279 cm. De voorruit loopt hoog door in het dak. De Quartz Grey metallic lak is met recht eehh.. een beetje grijs.

klik op de foto’s voor een groter beeld!

MEM
De Opel Combo kunnen we openen met de sleutel in de zak. Het optionele Keyless Entry zorgt ervoor dat we de deur maar aan hoeven te raken en de auto gaat van het slot. Het interieur van de Combo is volledig vernieuwd en doet in niets meer denken aan het oude model. Heel slim is dat Opel bijvoorbeeld de bedieningshendels aan de stuurkolom heeft overgenomen uit andere Opel-modellen. Zo wordt de Opel-rijder in ieder geval niet vervreemd van zijn eigen merk. Het interieur is comfortabel en ergonomisch doordacht. De stoelen zitten goed, met een lange zitting. Ons testmodel heeft behoorlijk wat opties. Gelukkig zijn we in deze wintermaanden met de verwarmbare voorstoelen en, echt heel fijn, een verwarmbaar stuurwiel. Op het stuur veel knoppen, onder meer om de Adaptive Cruise Control in te stellen. Slim is de knop ‘MEM’. Als je daarop drukt wordt de cruise-snelheid aangepast aan de geldende maximumsnelheid, gezien door de bordherkenning van de auto zelf. Onze telefoon kan in de Combo, via Bluetooth, Apple Carplay of Android Auto verbonden natuurlijk, in een vakje worden gelegd waar hij draadloos met inductie wordt opgeladen. Onder handbereik zijn diverse opbergplekken, de fijn in de hand liggende pook voor de zesversnellingsbak en het grote multimediascherm, een eigenwijs tablet dat rechtop staat en het dashboard domineert. De Combo heeft slimme zaken aan boord als de elektrische handrem en het head-up display. Die laatste is een optie voor 359 euro maar wel het overwegen waard. Belangrijke info, onder meer snelheid, cruisecontrol en navigatie, worden op dit display voor de voorruit geprojecteerd. Daarom kan de bestuurder zijn ogen altijd op de weg en het schermpje houden en hoeft hij niet meer door het stuur heen op het infodisplay te kijken om, bijvoorbeeld, de snelheid te checken. Vooral in het donker konden we het head-up display erg waarderen.

Genot
De Opel Combo is, en daar is niets aan overdreven, een genot om te rijden. Het onderstel is comfortabel, de besturing licht en de 1,5 liter diesel van Franse makelij is krachtig maar tevens soepel. Stil is hij ook. Met 131 pk is hij krachtig genoeg. Deze vermogensvariant is overigens de enige van de nieuwe 1.5 dieselmotor. Wie 75 of 100 pk ook wel genoeg vindt moet voorlopig genoegen nemen met de oudere 1.6 dieselmotor. De nieuwe motor haalde in onze testweek een goed verbruik van 1 liter op 15,6 km. Net zo tevreden kunnen we zijn met de laadruimte. Die is wat betreft dimensies niet zoveel veranderd wat betreft het vorige model cityvan van PSA. Die zijn in orde, net zoals het laadvermogen van bijna 700 kg. Wel levert de nieuwe Combo wat in op laadvermogen en laadvolume ten opzichte van het vorige model. De nieuwe Combo heeft optioneel een alarmsysteem tegen overbelading, maar dat slimme systeem zit niet op onze testauto. Wel zit de Combo, zoals bijna elke auto tegenwoordig, vol met assistentiesystemen die het de bestuurder vaak makkelijk maken, maar vooral de veiligheid van de bestuurder en andere verkeersdeelnemers bevorderen.

De Opel Combo heeft een enorme sprong gemaakt van de auto die het was, tot wat het nu is. Eigenlijk niet te vergelijken met de evenknie van de Fiat Doblò, werkelijk een wereld van verschil. Belangrijk is nu dat Opel de Combo goed in de markt weet te zetten en zich weet te onderscheiden van het aanbod van Citroën en Peugeot. Daar zal vast een slimme marketingcampagne voor bedacht zijn of worden. Aan de Combo zelf kan het in ieder geval niet liggen. Daar word je ontegenzeggelijk blij van. Of je nu bij Opel werkt of niet.

Specificaties en metingen

MerkOpel
TypeCombo
Motor1.5 D
Inhoud (cc)1499
Vermogen (pk)131
Koppel (Nm/toeren)300/1750
Afmetingen uitwendig (lxbxh -cm)440 x 185 x 180
Wielbasis (cm)279
Laadruimte (lxbxh -cm) 175 x 141 x 119
Tilhoogte (cm)56
Eigen gewicht (leeg, kg)1337
Nuttig laadvermogen (kg)683
Max. aanhangergewicht (kg)1500
Geluidsniveau bij 80 km/h (dBA)67,0
Geluidsniveau bij 130 km/h (dBA) 72,4
Acceleratie 0-80 km/h (sec)9,3
Acceleratie 80-130 km/h (sec) 13,7
Brandstofverbruik (1 l/km)15,6
Emissieklasse (Euro)6.2
CO2-uitstoot (gr/km)116
Prijs vanaf ( €) 19.399
Prijs zoals getest ( €) 23.365

2 reacties op “Test Opel Combo 1.5 D

  1. R. van de Wal schreef:

    Beetje goedkoop, of als ik de aanschafprijs zie toch niet…, om de Doblo zo af te serveren. Voor dit enorm hoge bedrag is het niet zo moeilijk om allerlei assistent systemen te monteren.

    Uit andere media begrijp ik dat het rijgedrag niet van uitzonderlijk hoog niveau is, en dat het laadvolume ten opzichte van zijn voorganger geslonken is. Maar dat is kennelijk niet van belang?

    Ook het laadvermogen is minder hoog dan bij zijn voorganger. Graag wat objectievere berichtgeving.

  2. Arjan Velthoven schreef:

    Dank voor uw reactie. Wat betreft het rijgedrag, er is geen medium dat zo veel in de nieuwe PSA-van heeft gereden als Bestelauto, dus daar gaan we toch echt op onze eigen waarneming af. Het klopt dat het laadvolume en laadvermogen van de PSA-van minder hoog ligt dan bij de Doblò. Gelukkig is die óók nog steeds verkrijgbaar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.