Bestelautotests

De Renault Master kennen we al wat langer dan vandaag. Prima bestelauto, die echter volgens Renault zelf nog wel wat zuiniger kon. Wel 12 procent zuiniger, zet Renault met koeienletters op de demo-auto’s. Twaalf procent minder diesel? Dat willen we zien.

Master1

De Renault Master is op de markt sinds 2010, en doet het sindsdien heel aardig in Nederland. Er werden vorig jaar in totaal 2152 exemplaren van verkocht in ons land. De Master maakt van buiten een moderne indruk, en van binnen ook. Al eerder roemden wij de vele, vele bergruimte die in het interieur te vinden is. De ergonomie is goed voor elkaar en als chauffeur mis je in de Master weinig tot niets. In een multitest die we in 2011 hielden voor ons zusterblad Bestelauto kon de Master mee met de besten. In de verbruikstest behoorde hij tot de koplopers, met een verbruik van 1 liter diesel op 11,7 km.

Looks
Ondanks die goede prestaties besloot Renault de Master in 2012 aan te passen. Uitsluitend technisch, want de looks bleven behouden. Renault deed diverse aanpassingen aan de aandrijflijn. De technische aanpassingen die zijn doorgevoerd bij de Master zijn onder meer: een start & stop systeem, een nieuw ontwikkelde servopomp, beter thermisch beheer van de motor, toepassing van EGR (uitlaatgasrecirculatie), banden met een lage rolweerstand, ESM (Energy Smart Management) met gestuurde dynamo en een nieuwe oliepomp met thermostaat voor optimale motorsmering. Dat is heel wat, maar volgens Renault moet de Master dan ook tot 12 procent zuiniger zijn dan zijn voorganger. Twaalf procent is heel wat, maar Renault durft het aan om de demovloot die bij de dealers staat uit te rusten met grote stickers waarop juist die twaalf procent heel groot staat.

Geen start & stop
Bestelauto reed om die bewering te beproeven met een van de demo-auto’s dezelfde verbruikstest als in 2011. Het ging om een Master met een 2,3 dCi motor van 125 pk, dezelfde uitvoering als in 2011, maar de carrosserie had L3H2 als specificatie, dus de auto was iets langer dan die waar we eerder mee reden. Ook was het start & stop systeem op onze auto nog niet leverbaar. Onderweg blijkt de Master nog altijd dezelfde fijne, comfortabele auto als voorheen. Door de zesbak kan er al snel met lage toeren worden gereden. Van de aanpassingen aan de aandrijflijn is al rijdend niet zo heel veel te merken, al is de auto iets stiller op de snelweg dan bij onze eerdere test.

Twaalf procent?
Pas als we na ruim 228 kilometer weer bij het tankstation parkeren, kunnen we gaan meten of de beloofde verbetering in brandstofverbruik daadwerkelijk gerealiseerd wordt. Daar kunnen we kort over zijn: we halen geen 12 procent beter brandstofverbruik. In 2011 kwamen we (met een iets kortere auto) uit op 1: 11,7, in 2013 komen we met alle verbeteringen uit op 1: 12,1. Dat is maar een marginale verbetering, van 3,4 procent. Wel moet gezegd worden dat de test plaatsvond in winterse omstandigheden, terwijl de andere in de zomer plaatsvond. Ook zou het interessant zijn om te zien wat het start & stop systeem nog zou toevoegen. Saillant is wel dat Opel, dat op de Movano ook de aanpassingen doorvoerde (met start & stop) een verbetering in verbruik van slechts 8 procent belooft. Het is te hopen voor de klanten van Opel en Renault dat de waarheid ergens in het midden ligt, want in deze barre economische tijden is elke druppel diesel die wat langer in de tank blijft welkom.

Met dank aan Renault Trucks dealer Wensing, Doetinchem

 

Specificaties en metingen

Merk                                                                                    Renault
Type                                                                                    Master L3H2
Motor                                                                                  2.3 liter dCi
Inhoud (cc)                                                                        2295
Vermogen (pk)                                                                  125
Koppel (Nm/toeren)                                                        310/1500
Afmetingen uitwendig lxbxh (cm)                                 620 x207x 250
Wielbasis (cm)                                                                   434
Laadruimte lxbxh (cm)                                                    372 x 176 x 190
Tilhoogte (cm)                                                                   57
Eigen gewicht (kg)                                                            2140
Nuttig laadvermogen (kg)                                                1460
Max. Aanhangwagengewicht (kg)                                  2500
Geluidsniveau bij 80/120 km/uur (dBA)                     66,5 / 73,4
Acceleratie 0-80 km/h (sec)                                            niet gemeten
Acceleratie 80-120 km/h (sec)                                        niet gemeten
Brandstofverbruik (gecombineerd, onbeladen)           1:12,1
CO2-uitstoot (gr/km)                                                        209
Aanschafprijs basismodel (€)                                          27.550,-
Prijs zoals getest (€)                                                          30.385,-

Alle prijzen excl. BPM en excl BTW


1 reactie op “Test Renault Master 2,3 dCi L3H2 Eco

  1. mehmet schreef:

    Wij rijden met 25 renault masters , 8 opel movano(s) , 1 fiat ducato en 2 Mercedes sprinters. Inprincipe zijn de movano(s) en de masters dezelfde wagens en wij zijn zeer tevreden met de masters en movano(s) en dezelfde kan ik absoluut niet zeggen over de ducato en ook onze sprinters bezoeken de werkplaats meer dan onze masters en movano(s). Ze doen allemaal dezelfde werk.
    Wij zullen in het vervolg met alle waarschijnlijkheid alleen maar masters of movano(s) bestellen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.