
Renault vernieuwde haar Master begin vorig jaar. Renault Trucks ging daarin mee, want de Master zit ook bij de Franse truckfabrikant in het gamma. Zodoende heeft Bestelauto nu deze Master in de test, ‘by Renault Trucks’.
Misschien wat verwarrend, de Master zowel bij Renault als Renault Trucks. Het onderscheid is vrij eenvoudig: de Master bij Renault Trucks is voor de zwaardere inzet en daarom enkel verkrijgbaar vanaf 3500 kg totaalgewicht. Uiterlijk is het verschil ook te zien. ‘By Renault Trucks’ staat op een rood typeplaatje op diverse plaatsen op deze auto.

Stickers
Renault Trucks heeft de Master meteen bij de update vorig jaar voorzien van een speciale uitvoering: de Red Edition. Die is her en der wat luxer en comfortabeler uitgevoerd dan andere edities. Ons testmodel was ook nog eens voor zien van de Formula Red Edition bestickering, een frontbalk, achterbalk, sidebars en een zonneklep. De kunststof bumpers zijn net als de carrosserie zwart gespoten, maar door het verschil in oppervlak is dat toch goed te zien. Alle uiterlijk vertoon maken van deze Master Red Edition wel een absolute eyecatcher.
Truck
Het meest opvallend aan de vernieuwde Master is de nieuwe, grote grille. Die grootte is nodig om lucht te geven aan de moderne Euro VI D Temp dieselmotor. Ook opvallend is dat de neus van de Master veel platter is dan bij de vorige versie. Daar is een reden voor, vertelde de Nederlandse Renault-ontwerper Laurens van den Acker aan Bestelauto. Volgens hem willen Master-klanten graag een grote, robuuste voorkant. “Ze willen eigenlijk het liefste in een truck rijden, en dit design draagt bij aan hun beleving.”Dat is helemaal gelukt, want de Master heeft nu een tamelijk platte neus. Fraai zijn de chromen lijnen die vanuit de grille lijken door te lopen in de LED-dagrijverlichting in de koplampunits. Voor en achter is de Master voorzien van parkeersensoren. De grote camera achterop de auto zit daar niet voor niets.
Schermpje
In de cabine van de Master is een van de meest opvallende zaken de ‘Rear View Assist’. Op de plek waar traditioneel een binnenspiegel zat, zit nu een klein beeldscherm. Het geeft de beelden van de camera achterop de auto haarscherp door, veel duidelijker dan bij een spiegel. Het is overigens ook een prima middel om de status van een eventuele aanhanger in de gaten te houden. In het donker en schemer heeft het display een klein nadeel: koplampen van achter de Master rijdende auto’s kunnen niet goed verwerkt worden door het scherm. Daardoor lijkt het in de vroege morgen of je wordt achtervolgd door vurige raketten! De montage van de camera en scherm is echt handig, want bij grote gesloten bestelauto’s als deze Master is een achteruitkijkspiegel natuurlijk geen optie. Beide zijspiegels zijn (optioneel) voorzien van detectie van de dode hoek.
De Renault Master Red Edition is, met alle versieringen, een heel opvallende auto Het interieur is voorzien van heel veel bergruimte. De telefoon kan draadloos worden opgeladen. Tien kuub aan laadvolume en ruim 1500 kg aan laadvermogen. Dat is heel behoorlijk voor het meeste werk. Nog niet eerder gezien in een bestelauto: een vanuit het dashboard uitschuifbaar tafeltje. Dit scherm van het Rear View Assist systeem biedt goed zicht op alles wat zich achter de auto bevindt. De Renault Master mag dan wel een heel stoer uiterlijk hebben, hij is bovenal gewoon een harde werker.
Tafeltje
Het interieur van de Master is grotendeels vernieuwd, met een nieuw dashboard, infodisplay en veel, heel veel opbergruimte. Zo is er een immens grote dashboardkast, grote vakken op het dashboard en natuurlijk is er onder de bijrijdersbank ook veel ruimte te vinden. We zien verder bekerhouders en een slimme, in het dashboard te schuiven tafeltje aan de bijrijderskant. Dat zagen we nog niet eerder. Het tafeltje heeft ook weer een nadeel: er is nu geen airbag mogelijk voor de passagier. De stoelen van de Renault zitten goed en er is een goede zitpositie te creëren. Handig vinden we dat Renault immer de knoppen voor de cruise-control op het stuur monteert. Zo bedien je de cruise zonder de handen van het stuur te halen! Renault heeft altijd al uitgeblonken in het ontwerpen van de cabine als ‘mobiel kantoor’. Op de neer te klappen rugleuning van het linker gedeelte van de bijrijdersbank zit bijvoorbeeld een draaibaar plateau waar je een tablet of laptop makkelijk even kwijt kan. Handig is ook dat de mobiele telefoon draadloos op te laden is.
Verbruik
Onze Master Red Edition was voorzien van de 2,3 liter dCi dieselmotor, met een dubbele turbo en maar liefst 180 pk, de sterkste versie. Om kracht zitten we dus niet verlegen. De zesgangs handbak vormt een prima koppel met de motor, al prefereren wij toch een automaat. Mooi is wel dat de motor een start-stop voorziening heeft. Dat scheelt brandstof als je veel in de stad rijdt. Wij reden voornamelijk op de snelweg en kwamen niet verder dan een verbruik van 1 liter op 11,9 km.. En dat met een maximumsnelheid van 100 km/h.
Achterin
En dan was de laadruimte, toch een niet te onderschatten onderdeel van de bedrijfswagen, tijdens de test ook nog leeg. Onze Master kwam naar de redactie in een L2H2 configuratie, met een wielbasis van 368 cm. Dat betekent een laadvolume van dik 10 kuub. Het laadvermogen bedraagt 1551 kg. De Master Red Edition mag 2.500 kg aan getrokken gewicht aan een eventuele trekhaak hangen. De laadruimte was overigens netjes betimmerd en voorzien van LED-verlichting in de laadruimte, plus achterdeuren die 270 graden open kunnen. Overigens allemaal onderdeel van het optionele Pack Delivery.
De Renault Master Red Edition is een prima bestelauto, echt een type harde werker. Zijn stoere uiterlijk zorgt voor veel aandacht, maar niet iedereen is van die opsmuk gediend. Alle (dure) optische extra’s waarmee hij verfraaid is kun je ook weglaten en dan doet hij zijn werk nog net zo goed.
Specificaties & Metingen
Merk | Renault Trucks |
Type | Master Red Edition |
Motor | 2,3 l Twin Turbo Euro VI-D TEMP |
Inhoud (cc) | 2299 |
Vermogen (pk) | 180 |
Koppel (Nm/toeren) | 400/1500 |
Transmissie | zesgangs, handgeschakeld |
Afmetingen uitwendig lxbxh (cm) | 555 x 207 x 250 |
Wielbasis (cm) | 368 |
Laadruimte lxbxh (cm) | 312 x 175 x 189 |
Tilhoogte (cm) | 55 |
Eigen gewicht – leeg (kg) | 1949 |
Nuttig laadvermogen (kg) | 1551 |
Max. aanhangergewicht (kg) | 2500 |
Geluidsniveau bij 80 km/h (dBA) | 65,9 |
Geluidsniveau bij 100 km/h (dBA) | 69,9 |
Acceleratie 0-80 km/h (sec) | 9,7 |
Acceleratie 80-100 km/h (sec) | 4,1 |
Brandstofverbruik (1l/km) | 1 op 11,9 |
Emissieklasse | Euro VI-D TEMP |
CO2-uitstoot WLTP (gr/km) | 254 |
Prijs vanaf (€) | 30.140 |
Prijs zoals getest (€) | 43.885 |

Goedenavond,
Ik heb interesse in deze nieuwe bus kan hij opgekeurd worden naar 3,5 ton trekgewicht
Goedemiddag, ik raad je aan bij de Renault Trucks dealer deze vraag te stellen. Vriendelijke groet, redactie Bestelauto