Bestelautotests

Volkswagen maakte er het afgelopen decennium een sport van om haar ‘nieuwe’ Transporter telkens maar miniem te laten verschillen van de vorige versie. De nieuwe Transporter kreeg niet eens een nieuwe aanduiding maar werd de T6.1. Wij namen de nieuwe Transporter mee in Bulli-uitvoering mee op pad om te zien wat die update van T6 naar T6.1 nu eigenlijk inhoudt.

Een beetje argwaan is wel op zijn plek, want kijk je naar het uiterlijk van de T6.1, dan zie je echt maar weinig verschil met de T6. Er zit een zwarte knobbel op het dak van onze in Fortune Red gespoten T6.1. Da’s een sensorunit voor tal van elektronische hulpsystemen. De grille van de T6.1 is vernieuwd en in onze luxe versie zien we veel chroom in grille en bumper en ook LED-koplampen, inclusief LED dagrijverlichting. Onze Transporter is uitgevoerd als Bulli en dat is dan ook te zien op de typeplaatjes aan de zijkant van de koplampen.

Extra deur
De testauto die we van importeur Pon hebben gekregen is een versie met dubbele cabine. Daarvoor heb je wat ruimte nodig en daarom heeft deze T6.1 een wielbasis van 3400 mm. De Bulli heeft een extra zijschuifdeur aan de linkerkant gekregen, de laadruimte is toegankelijk via een achterklep, en dus niet met achterdeuren. De 17 inch Aracuja lichtmetalen wielen horen bij het Bulli-pakket. Een optie dus, maar het maakt van deze bestelauto wel een heel chique verschijning.

Tapijt
Dan maar ’s binnen kijken. Ook daar is het luxe, met tapijt op de vloer, ook in de dubbele cabine. We weten niet of dat de beste optie is als je weleens op vieze bedrijfsterreinen komt. Je neemt er onder de schoenen zo wat van mee de auto in en dan blijf je het tapijt schrobben… De stoelen in de T6.1 zijn comfortabel en goed te verstellen. De stoelbekleding ‘Bricks’ hoort ook al bij het Bulli-pakket. De T6.1 heeft een nieuw dashboard gekregen. Het is iets dynamischer dan voorheen en naar wij horen afgeleid van de Passat personenauto. Fraai zijn de opbergvakken op het dashboard; er is daar ook plek voor twee bekerhouders. In het dashboard, vooral aan de passagierskant, zijn kleine sleuven aangebracht waar je een pen of een telefoon kwijt kant. De smartphone plaats je het liefste in het bakje rechts naast de pook van de DSG7-automaat, want daarin wordt hij draadloos opgeladen.

Display
Het meest opvallend in het dashboard is het grote scherm in rechts van het stuur, bedoeld voor bediening van navigatie en multimedia. Niet langer is dat scherm gelardeerd met knopjes, maar het is allemaal touch-buttons wat de klok slaat. Het systeem laat zich makkelijk bedienen. Gezeten achter het stuur zien we nog een scherm voor ons, namelijk als instrumentendisplay. Optioneel is het hele instrumentarium digitaal, en met de knop ‘View’ op het stuurwiel kan de bestuurder schakelen tussen verschillende infodisplays. Het navischerm blijft daarbij altijd zichtbaar, met naar keuze links en rechts infodisplays over de auto of de snelheids- en toerentalmeters. De mooiste optie vonden wij om het navigatiescherm breeduit over het hele display te laten zien. Daarmee is het tijdens het rijden veel makkelijker even te checken waar je heen moet. Tijdens het rijden valt de dodehoekassistent goed op. Die is verwerkt in de spiegels van de T6.1, maar niet in het glas, zoals bij andere merken, maar aan de binnenzijde van de spiegelbehuizing. Daardoor valt het oplichtende lampje altijd op, want het zit aan de schaduwzijde.

Zitting los
Natuurlijk kijken we met veel interesse naar de dubbele cabine in deze T6.1. De bank heeft drie aparte plaatsen. De benen kunnen we goed kwijt, de knieruimte is 27 cm. De dubbele cabine is van Motexion. De kwaliteit daarvan is goed, maar de lussen die aan de zittingen zijn bevestigd worden door ons op de verkeerde wijze gebruikt. Vaak zijn dat soort lussen bedoeld om een zitting op te klappen, of toegang te verschaffen tot een bergruimte, maar als wij aan de lus trekken komt de zitting los uit zijn bevestiging en is amper weer fatsoenlijk te bevestigen. Pas later ontdekken dat de lussen enkel zijn bedoeld om als je er op zit de zitting licht te laten verschuiven.

Assist
Onze testauto was voorzien van een 2.0 TDI dieselmotor, natuurlijk voldoende aan de nieuwste Euro 6 -norm. Hij levert maar liefst 199 pk, dus om vermogen zit je nooit verlegen. De DSG7-automatische transmissie kan al die paardenkrachten prima aan. Het blijft te allen tijde ook heel stil aan boord en het onderstel van deze Bulli zorgt voor een uiterst aangenaam weggedrag. Het is niet voor niets dat je met een ‘busje’ als dit ook prima VIP-vervoer kan exploiteren. Het brandstofverbruik van 1 liter op 14 km is niet top, maar daarvoor rijden we wel rond met bijna 200 pk. De T6.1 stuurt fijn dankzij de elektromechanische stuurbekrachtiging. Daarmee maakt VW een hele reeks rijhulpsystemen mogelijk op de Transporter. Zo is er Lane Assist, Park Assist en Trailer Assist, wat parkeren met zowel met als zonder aanhanger vergemakkelijkt. Verder helpt Rear Traffic Alert bij het achterwaarts verlaten van een parkeerplaats. Road Sign Display helpt bij het herkennen van de geldende verkeersregels. Standaard op de T6.1 zitten het Cross Wind Assist-systeem, het Post-Collision remsysteem en Hill Start Assist.

Zwaar
De T6.1 is uiterst luxe en ook solide gebouwd en ingericht op veiligheid, maar hij weegt wel veel. Het gewicht van 2105 kg betekent dat we een maximaal laadvermogen van 895 kg overhouden. Niet echt veel voor een auto van dit formaat en segment, ook al gaat het dan om een dubbele cabine. Het laadvolume van deze Transporter is wel in orde. De ruimte onder de bank van de dubbele cabine zorgt ervoor dat er 63 cm extra laadlengte bij de bijna twee meter standaard laadlengte komt. Handig als je een keer lange latten of ander lang spul moet meenemen. De laadruimte is netjes afgetimmerd en voorzien van een veel licht gevende LED-lamp.

De T6.1 in Bulli-uitvoering is een heerlijk rijdende, zeer luxe bestelauto. Voor al dat moois moet wel flink betaald worden. Wie zo’n mooie Bulli als deze wil mag 50.630 euro neertellen. Je kan natuurlijk de opties ter waarde van 15.000 euro achterwege laten. Wie een nog kleiner budget heeft kan nog altijd kiezen voor de Transporter met dubbele cabine. Die staat boven aan de prijslijsten vanaf 26.500 euro.  

Specificaties & Metingen

MerkVolkswagen
TypeTransporter T6.1 Bulli dubbele cabine
Motor2.0 TDI diesel
Inhoud (cc)1968
Vermogen (pk)199
Koppel (Nm/toeren)450/1400
TransmissieDSG-7 automaat
Afmetingen uitwendig lxbxh (cm)530 x 190 x 199
Wielbasis (cm)340
Laadruimte lxbxh (cm)191/254 x 165 x 139
Tilhoogte (cm)54
Eigen gewicht – leeg (kg)2105
Nuttig laadvermogen (kg)895
Max. aanhangergewicht (kg)2500
Geluidsniveau bij 80 km/u (dBA)63,8
Geluidsniveau bij 100 km/u (dBA)65,2
Acceleratie 0-80 km/h (sec)7,2
Acceleratie 80-100 (km/h)5,1
Brandstofverbruik (1 l/km)1 op 14
Emissieklasse:Euro 6
CO2-uitstoot WLTP (gr/ km)229
Prijs vanaf (€)35.400
Prijs zoals getest (€)50.630

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.