Bestelautotests

Toyota HiLux Xtra Cab 2.5 D-4D F 4WD SX

De Toyota HiLux is zeer gewaardeerd over de hele wereld, en ook verkrijgbaar in het bijna dicht geasfalteerde Nederland. Een 4WD in Nederland, wie heeft dat nou nodig, en wat moet zo’n pickup bieden? Bestelauto ging op pad met de HiLux.

De HiLux heeft ontegenzeggelijk en imposant voorkomen
De HiLux heeft ontegenzeggelijk en imposant voorkomen

Vierwielaandrijving en Nederland, het zal wel nooit een echte combinatie worden. Ons vlakke, veelal geplaveide land vraagt echter amper om aandrijving op alle wielen. Toch vliegen de (voornamelijk Amerikaanse) pickups je om de oren op de snelweg. Dat is voornamelijk om het stoere uiterlijk van deze bedrijfsauto’s. Ook onze HiLux in SX uitvoering ziet er uiterst potent uit. De grote verchroomde grille, de luchtinlaat op de motorkap, de verchroomde spiegels en achterbumpers, ja zelfs de slechts vijftien inch velgen zorgen ervoor dat je opvalt met deze auto. De spoiler op de motorkap is eigenlijk alleen maar ontsierend en gelukkig optioneel. De HiLux ziet er zwaar en solide uit, hij weegt 1870 kg. De laadbak is toegankelijk door een grote, eenvoudig neer te klappen achterklep. De bak is voorzien van vier vaste sjorogen. Ook hier doet alles uiterst degelijk aan.

Arbeid
Als we (eventueel via de treeplank) instappen, zien we al snel dat het interieur even solide is, echt ingericht op arbeid. O ja, de stoelen zitten comfortabel en er is een prima touchscreen multimedia en navigatiesysteem, maar de materialen van deuren en dashboard zijn hard, en ook het design is niet meer echt modern. Is dat erg? Nee, want auto’s als deze zijn ingericht op werken, en niet op een comfortabele rit. De trend is echter, duidelijk te zien bij concurrenten als de VW Amarok en Ford Ranger, dat de cabine en bediening steeds meer is ingericht op comfort. Alle pick-ups die Bestelauto vorig jaar zomer testte waren bijvoorbeeld voorzien van een simpele draai- of drukknop voor schakelen tussen 2WD, 4WD en hoge en lage gearing. Bij de HiLux gebeurt dat nog steeds met een klein pookje naast die van de versnellingsbak. Het functioneert goed, maar suggereert wel dat Toyota niet meer voorop loopt in dit segment. Kenmerkend voor auto’s als deze is het horen, voelen en zien van de aandrijving. Elke keer als je gas geeft laat de krachtige D-4D diesel zich horen en bewegen de pookjes vrolijk op en neer. In het terrein, met een uitschakelbaar differentieel gemonteerd en in de lage gearing 4WD, laat de HiLux echter geen steek vallen en doet hij precies waar je deze auto voor koopt: jezelf en de goederen door terrein van A naar B brengen. De motor is met 144 pk en een koppel van 343 Nm vanaf 1600 toeren krachtig en soepel voor elk terrein. De D-4D diesel is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak, die wat hakerig van gang tot gang gaat, maar dat is in een auto met een op-en-top mechanisch karakter als deze niet zo erg. Bij het tankstation komen we aan een verbruik van iets meer dan 1 op 10.

Suicide
Onze testauto was een HiLux Xtra Cab, een anderhalve cabine, met zo’n vijftig centimeter opbergruimte achter de voorstoelen. Er zijn ook twee handige opbergvakken achterop de stoelen, plus twee vakken in de vloer. Jammer is wel dat de HiLux niet voorzien is van suicide doors op de anderhalve cabine, zodat je altijd achter de stoelen moet rekken om iets te pakken.
Een pick-up koop je als je bedrijfsterrein onverhard is. Dat is ook aan deze HiLux te merken. Op het asfalt voelt hij zich niet thuis, in het terrein is hij je beste medewerker. In de trend naar meer comfort en verfijndere techniek doet hij vooralsnog niet mee. Desondanks is de HiLux een auto waar je een betrouwbare, altijd beschikbare bondgenoot voor elke offroad klus aan hebt.

Specificaties en metingen

Merk                                                                                                                Toyota
Type                                                                                                                 HiLux Xtra 2.5 D-4D-F 4WD SX
Motor                                                                                                              2.5 liter common rail diesel
Inhoud (cc)                                                                                                    2494
Vermogen (pk)                                                                                              144
Koppel (Nm/toeren)                                                                                    343/1600
Afmetingen uitwendig lxbxh (cm)                                                            526 x 184x 184
Wielbasis (cm)                                                                                              309
Laadruimte lxbxh (cm)                                                                                179 x 150 x 46
Tilhoogte (cm)                                                                                               90
Eigen gewicht (kg)                                                                                        1870
Nuttig laadvermogen (kg)                                                                           750
Max. Aanhangwagengewicht (kg)                                                             3000
Geluidsniveau bij 80/120 km/uur (dBA)                                                65,6 / 69,8
Acceleratie 0-80 km/h (sec)                                                                       10,2
Acceleratie 80-120 km/h (sec)                                                                   10,3
Brandstofverbruik (gecombineerd, onbeladen)                                      1:10,5
CO2-uitstoot (gr/km)                                                                                   193
Aanschafprijs basismodel (€)                                                                     24.620,-
Prijs zoals getest (€)                                                                                      25.695,-

Alle prijzen excl. BPM en excl BTW

 

 

 

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.