
Volkswagen zette de afgelopen maanden de volgspots helemaal op de nieuwe Volkswagen Caddy. Hoewel nieuw, er is nog veel bij het oude gebleven. Bestelauto bekijkt wat er wel nieuw is en hoe de nieuwe kleine diesel zich houdt.
VW vindt zelf dat de Caddy een nieuw DNA design heeft gekregen. Dat klopt ook wel, want het front van de auto lijkt nu erg op dat van familieleden Transporter en pick-up Amarok. Verder is er niet veel veranderd, enkel de zijschermen en de achterlichten. Dat is toch onvoldoende om van een geheel n ieuwe Caddy te spreken, het is echt meer een facelift. De gemiddelde voorbijganger valt het niet eens op dat de Caddy ‘nieuw’ is. Wat hij waarschijnlijk ook niet ziet, is dat ons testmodel iets lager op zijn wielen staat dan een standaard Caddy. Onze Caddy was namelijk uitgevoerd in Bluemotion-uitvoering. Alle BlueMotion modellen zijn voorzien van een Start-stop systeem en een remregeneratiesysteem dat de accu voorziet van energie die bij het remmen wordt opgevangen. Tevens zijn de wielkasten iets breder voor betere aerodynamica en zijn er banden met lagere rolweerstand gemonteerd. Al die aspecten zijn natuurlijk toe te juichen, hoe schoner hoe beter. Wel jammer is dat de BlueMotion techniek een optie is. Het kost de gebruiker 1400 euro extra.
Handig
Als we instappen, zien we ook het licht gewijzigde interieur. Zo is het stuur afkomstig uit de laatste generatie Golf, zitten de stoelen beter dan voorheen en is de bediening voor de airco en ventilatie verbeterd. In ons testmodel was ook een multimedia navigatiesysteem gemonteerd als onderdeel van een optiepakket. Zo’n systeem kost een lieve duit, maar het is dan ook wel een heel handige accessoire. Ook een handige optie (en veel minder duur) zijn de twee opbergvakken onder de vloer.
Geen zes?Achter het volledige tussenschot treffen we een oude bekende aan: de laadruimte. Die is in afmetingen en (dus) volume niets veranderd en kan zich nog steeds prima meten met de concurrentie. Veel interessanter is het om met de nieuwe Caddy te gaan rijden. Onder de motorkap lag namelijk een nieuwe 1.6 TDI diesel van 75 pk. Dat is de kleinste diesel die VW biedt op de Caddy. De motor is echter, zeker bij deellast, voldoende op zijn taak berekend, al vonden wij de vrijwel kilometerloze motor van deze Caddy nog wat zwakjes onderin de toeren. Het geluid van de motor is minimaal, dat wat je hoort is voornamelijk windgeruis. Het start-stop systeem is even wennen, maar werkt verder prima en doet wat het moet doen: uitstoot en brandstof besparen. Het kan trouwens ook worden uitgeschakeld (in de file bijvoorbeeld). De motor draait een nette 2350 toeren bij 120 km/h. VW had overigens best een zesversnellingsbak mogen monteren. Dat leidt namelijk tot nog minder emissie en brandstofverbruik. Na een paar honderd kilometer noteerden wij nu een verbruik van 1 op 15,9 km, toch flink wat minder dan de 1 op 18,8 die VW zelf in de brochures zet.
De Caddy heeft met de facelift een nieuw gezicht gekregen, maar heeft ook technisch een stap vooruit gezet. VW heeft hoge verwachtingen van de Caddy en wil hem als troonopvolger van de Renault Kangoo, die nu nog Europees marktleider is. Het wordt interessant om te zien of de Caddy echt de Kangoo van de troon kan stoten.
Specificaties en metingen
Merk Volkswagen
Type Caddy
Motor 1.6 TDI Bluemotion
Inhoud (cc) 1598
Vermogen (pk) 75
Koppel (Nm/toeren) 225/1500
Afmetingen uitwendig lxbxh (cm) 441 x 179 x 181
Wielbasis (cm) 268
Laadruimte lxbxh (cm) 179 x 148 x 123
Tilhoogte (cm) 60
Eigen gewicht (kg) 1407
Nuttig laadvermogen (kg) 777
Max. Aanhangwagengewicht (kg) 1400
Geluidsniveau bij 80/120 km/uur (dBA) 66/71
Acceleratie 0-80 km/h (sec) 11,5
Acceleratie 80-120 km/h (sec) 14,2
Brandstofverbruik (gecombineerd, onbeladen) 1 op 15,9
CO2-uitstoot (gr/km) 139
Aanschafprijs basismodel (€) 13.700,-
Prijs zoals getest (€) 15.555,-
Alle prijzen excl. BPM en excl BTW
Pas op met deze Caddy 1.6 TDI Blue Motion!
Ik ging deze Caddy rijden vanaf 14 januari 2011. In 2012 kapotte airco, in 2013 door Wegenwacht van A13 gehaald vanwege kapotte verstuiver. In de zomer van 2014 uit Frankrijk opgehaald vanwege hetzelfde probleem. In januari 2015 moest ook die verstuiver vervangen worden. Ook remvoeringen en blokken werden afgekeurd voor de APK en moesten worden vervangen. Kosten deze keer ruim 1700 euro! Mijn vrouw wil niet meer in deze auto rijden!
Koop liever iets anders! Toch een Caddy? Neem dan een extra garantie!
Zijn er mensen met vergelijkbare ervaringen?
Jan Ott
Scheveningen
Sinds november 2013 rijd ik in een Caddy met 1.6 tdi 75pk motor, geen bluemotion. Tot nu toe probleemloos gereden. Alles voelt erg degelijk aan, zeker tov mijn vorige bestelwagen,(Kangoo van 2003) Daarnaast is ie ook nog eens een stuk zuiniger. Gemiddeld haal ik 1:18,3, maar ik ben dan ook een rustige rijder.Ook over de dealer, Bourguignon in Leeuwarden niets dan lof. Ik heb nog geen dag spijt van mijn aankoop, ook na 47000km in ruim 1 1/2 jaar is het voor alsnog een prima investering geweest.
Ik rijd de Auto, nieuw gekocht na drie maanden showroom, vanaf mei 2011. Nu 85.000 op de teller. Vier keer heb ik intussen gebruik moeten maken van de VW noodhulp. Twee keer met de remmen, een keer toen de acuu geheel leeg bleek, en een keer een uitvallende motor, juist op het moment dat ik gas gaf om een vrachtauto in te halen. Ik reed toen 110 op de cc. Danig van geschrokken. Het bleek een verstuiver te zijn die stuk was. Een 5de keer was ik onderweg in Denemarken en moest toen naar een Bosch servicecentre. Ook bleek dit jaar de airco lek.
De auto voldoet prima. Het verbruik licht wat hoger dan in de folder maar dat is bekend. Maar steeds dat gedoe. En dan de kosten en de tijd die het kost. Dat ik niet met met plezier in deze auto rijd, mag duidelijk zijn.
Ik ben in het bezit van een VW Golf geleverd eind 2009, uitgerust met de 1.6 TDI Blue Motion van Volkswagen.
Na een goeie 140.000 km verloor eind augustus 2015, de wagen plots aan vermogen op een autosnelweg, waarbij de wagen tot stilstand kwam … levensgevaarlijk.
Eén van de injectoren bleek defect te zijn. De kostprijs van de vervanging van deze in een VW-garage, was meer dan 800€.
Daarenboven meldde VW mij onlangs dat ook deze motor uitgerust is met hun ‘niet conforme software’. Een correctie wordt in het vooruitzicht gesteld. Volgens info zou bij sommige motoren hierbij ook de injectoren moeten vervangen worden … .
Nov 2015 een caddy van 2011 gekocht met 43000km op de teller, Nu apr. 2016 met 60000km al 2 x stil gestaan met een kapotte injector…… Kan dit aan software liggen?
Sinds mei 2011 rij ik een Caddy 1.6 TDI blue motion. In maart 2015 werd de katalysator vervangen bij 70000km. In juli 2016 een defecte injector bij 99000 km. In juli 2016 de motor laten tunen € 350,- , veel levert dat niet op. In feb. 2015 ben ik naar Spanje verhuisd. Ik heb Pon benaderd voor de dieselsoftware. Pon laat je barsten; ik mag het zelf uitzoeken. De VW dealer in Spanje biedt evenmin soelaas. Ik heb 30 jaar Japanse auto’s gereden, benzine en diesel. Nooit problemen. Die Caddy vertrouw ik niet meer en Ik orienteer me op dit moment weer op een “Jap”, VW kan me wat.
4 weken geleden ook een caddy gekocht uit bouwjaar 2011 en 125.000 km op de teller. Na 4 dagen stond ik al met pech op de snelweg , motor ging in de noodloop , bleek een kapotte verstuiver te zijn , zeer onveilige situatie . gelukkig onder garantie vervangen ) Net weer uit de garage snelweg op begint de auto weer in te houden , gelukkig heeft de storing zichzelf weer gereset . Veilig thuis gekomen en gekeken onder de motorkap en is het bij 1 van de verstuivers zeiknat !!! Weer naar de garage en er was volgens hun geen storing te vinden . Toch hebben ze toen een verstuiver besteld en moest na het weekend terug komen . Ik dat gedaan en een dag later de auto weer opgehaald met de mededeling dat ze de verstuiver niet vervangen hebben want het was rondom de verstuiver het gehele weekend droog gebleven (daar moest ik het meedoen) . 2 dagen later met een volle lading in de auto (ruim 700KG) weigert de auto op de snelweg te remmen , gelukkig uit kunnen wijken maar anders hadden we vol op de voorligger geklapt !
1 week later stopte de auto er weer mee en wat bleek ,de verstuiver die de vorige keer ook al nat was die had het nu echt begeven !!
Ik heb de auto neergezet aan de kant van de weg gezet en het de garage uit laten
zoeken met de melding dat ik deze onbetrouwbare auto niet meer wil en het geld retour wil !! We zijn gelukkig tot deze oplossing gekomen want wat een vreselijke ervaring is dat geweest !! Ben bij een dealer geweest om te vragen of dit normaal is en die vermeld mij dat het kan zijn dat de nieuwe software (dieselgate) ervoor kan zorgen dat de verstuivers kapot gaan .,,,,
Ik denk nog wel een paar keer na voordat ik weer Caddy gaat rijden .
3 verstuivers stuk gehad. met plm 40000-60000-85000 km. Waardeloos! Verder topauto
Volstrekt onbetrouwbare auto’s. Al 3x gestrand met een kapotte verstuiver.. De auto wordt nu alleen nog maar voor ritten dicht bij huis gebruikt. Voor lange ritten nemen we het risico gewoon niet meer.
Het betreft hier een Caddy 1.6tdi 102pk uit 2011.
Overigens VW geeft niet thuis bij reparatie / garantie of coulance.
In januari 2013, een nieuwe 1,6 bleumotion
gekocht, nu 8 jaar, en 175000 km verder nog steeds zeer tevreden, enigste reparatie in
8 jaar, een nieuwe waterpomp.