Volkswagen introduceerde dit voorjaar met veel tamtam in Amsterdam de nieuwe Transporter T6. Bij het zien ervan leek menigeen toch wat teleurgesteld, de gelijkenis met de vorige versie was groot. Toch is er veel veranderd. Tijd voor een intensievere kennismaking op de Nederlandse wegen.
De importeur gaf ons een fraaie VW Transporter met dubbele cabine in luxe outfit mee. De zilver metallic lak in combinatie met de (kostbare) LED-koplampen, de mooie lichtmetalen velgen en de donkere glazen panelen aan de zijkant geven een premium uitstraling aan deze bestelauto. Aan de buitenzijde lopen de donkere glazen panelen tot achteraan door, waardoor de indruk wordt gewekt met een personenbus (Multivan) op pad te zijn. Achter de dubbele cabine zit, in deze L2 uitvoering, nog een behoorlijk bruikbare en netjes afgewerkte laadruimte. Met een laadvermogen van bijna 1.000 kg kan er ook het nodige meegenomen worden, heel praktisch.
Duik in het diepe
Als we instappen zien we een luxe en prettig multifunctioneel stuurwiel, tapijt in de cabine en luxe voorstoelen met opklapbare armleuningen. De stoelen zitten goed en geven meer dan voldoende steun. Door de hoge zit is er goed zicht op de weg en de medeweggebruikers. Op de tweede zitrij is het ook goed toeven, hetzij dat de zijwaartse steun daar wat minder is. Wel is er voldoende opbergruimte. In het dashboard komen we diverse opbergvakken tegen, waarvan sommige wel en andere weer niet echt bruikbaar zijn. De deuren bieden veel bergruimte, maar om tijdens het rijden daar iets uit te pakken, vergt een duik in het diepe. Overigens zijn het dashboard en de deuren wel gemaakt van hard plastic, hetgeen afbreuk doet aan het luxe gevoel. Maar ja, we rijden immers in een bedrijfswagen en die moeten over het algemeen tegen een stootje kunnen, ook het dashboard. De navigatie is van de luxere soort en qua connectiviteit werkt het systeem ook naar behoren. De kinderen op de tweede rij hebben als snel, middels bluetooth, de controle over de muziek in de luxueuze cabine. De USB-poort en meerdere 12v aansluitingen zijn voldoende om de nodige apparatuur op te laden onder het rijden. Volkswagen gaat mee in de trend van meer veiligheid. Zo is Multi-Collison Brake standaard, maar zijn ook zaken als Adaptive Cruise Control en een Front Assist noodremassistent optioneel te bestellen.
Comfortabel
Het rijden met de nieuwe VW Transporter bevalt prima. De 140 pk TDI-motor gekoppeld aan de DSG-7 automaat reageert alert op het gaspedaal en bij een kick-down schakelt de automaat snel terug. Heel prettig is het lang uitlopen bij gas los. Het mag duidelijk zijn dat dat alles te maken heeft met zo min mogelijk wrijving en dus een lager brandstofverbruik. Deze 140 pk TDI-versie voldoet aan Euro 5, maar Euro 6 motoren zijn al te bestellen. Onder het rijden is het redelijk stil in het interieur, alleen bij vol accelereren maakt de diesel wat meer geluid. De afrolgeluiden blijven eveneens binnen de perken. De wegligging bevalt goed en is zelfs comfortabel. Oneffenheden worden goed gedempt al rolt de auto bij slecht wegdek wat om zijn lengte-as. Dat kan ook te maken hebben met de brede 235/55 17” banden van Continental.
Na een week rijden in een luxe Comfortline Plus uitvoering met DSG automaat kunnen we maar één ding zeggen; wat rijdt de nieuwe Transporter fijn. Wel viel het brandstofverbruik van gemiddeld 1 op 12 wat tegen, ondanks de nodige snelwegkilometers. Dat kan aan de versheid van de auto gelegen hebben met maar 1.000 km op de teller en de brede banden zijn natuurlijk ook niet heel gunstig voor een zuinig verbruik. En dan de prijs; €39.845,- (excl. BTW/BPM) is een boel geld, maar je krijgt er veel luxe en comfort voor terug. Daarom zijn we wel heel benieuwd hoe een basisversie zal rijden. Want de prijslijst begint al bij €18.600,- voor een 2.0 TDI Economy L1 met 84 pk. Kijk, daar schrikken we minder van!



















