Bestelautotests

Volkswagen Transporter 2.0 TDI dc DSG-7

Volkswagen vernieuwde halverwege vorig jaar de Volkswagen Transporter. Niet voldoende om van een T6 te spreken, maar progressie is er zeker. Om even bij die vooruitgang te blijven, bestelden we VW’s nieuwste met de allernieuwste DSG zevenversnellings automaat.

Volkswagen greep de vernieuwing van de Transporter T5 aan om het uiterlijk meer in lijn te brengen met andere VW’s, uit het personenwagengamma. Zo werden de koplampen schijnbaar geleend van de Golf VI. Ook lijkt de motorkap los over de koplampen en grille heen gelegd, wat natuurlijk niet zo is, maar wel een apart gezicht is. De achterbumper en de achterlichten zijn ook vernieuwd, al is de aanblik van de achterzijde daardoor nauwelijks anders. Onze testTransporter was uitgerust met een dubbele cabine en aangekleed in luxueuze Highline-uitvoering. Luxe is er trouwens aan de buitenzijde ook al. De auto is uitgevoerd in ‘toffee bruin metallic’ en is voorzien van 18 inch Canberra lichtmetalen velgen. Prachtig natuurlijk, maar kost wel 1590 euro extra. Erg handig is ook optioneel verkrijgbare schuifdeur aan de linkerzijde.

Als we instappen, valt het nieuwe dashboard op. Dat lijkt meer lijkt op dat van een personenauto, maar is nog steeds even praktisch en bruikbaar als voorheen. Opvallend is dat de uitstekend zittende voorstoelen geen lendesteun hebben. De passagiersairbag kan uit, en de Transporter heeft standaard geen asbak. Wel was er in het dashboard van onze testauto een navigatiesysteem gemonteerd, dat zijn geld (2540 euro afrekenen a.u.b.) dubbel en dwars waard is.

Op de tweede rij hebben de passagiers meer dan genoeg ruimte. Drie volwassenen zitten riant en hebben een eigen climatronic. Ook zijn er volop leeslampjes.

De passagiersbank is ook slim gebruikt onder de laadruimte. Onder de bank zitten namelijk twee opbergvakken van 46 cm lang en 31 cm breed. Er ontstaat zo ook 46 cm extra laadlengte. Dat komt nog eens op de 193 cm laadlengte die er standaard al is. De Transporter heeft met dubbele cabine nog altijd een laadruimte van 3,7 kuub; hij mag 1056 kg laden.

Voorin onze Transporter lag de nieuwe 2.0 TDI diesel, met maar liefst 180 pk. Ook het koppel is niet mis: 400 Nm vanaf 1500 toeren. Maar het meest onder de indruk waren we toch echt van de DSG automaat met maar liefst zeven gangen. Deze automaat is echt onovertroffen, sterker nog: andere bestelautofabrikanten mogen voorlopig een tijdje niets meer over (semi-)automaten roepen. De DSG is veruit de beste. De bak heeft een souplesse en handling om een puntje aan te zuigen. Wie wat extra euro’s overheeft voor deze versnellingsbak met dubbele koppeling, doet een prima aankoop. De Transporter is overigens door de moderne motor en de DSG-bak mooi stil op zowel binnenwegen als snelweg. Dat komt mede doordat de motor lage toeren draait. Zo komt de TDI bij 120 km/h niet boven de 2050 toeren.

Met een lichte facelift en een fikse modernisering op technisch gebied kan deze Transporter weer een hele tijd mee.

 

Specificaties en metingen

Merk                                                              Volkswagen
Type                                                              Transporter dc
Motor                                                             2.0 TDI
Inhoud (cc)                                                     1968
Vermogen (pk)                                               180
Koppel (Nm/toeren)                                        400/1500
Afmetingen uitwendig lxbxh (cm)                      530x190x199
Wielbasis (cm)                                                340
Laadruimte lxbxh (cm)                                     193x144x133
Tilhoogte (cm)                                                 57
Eigen gewicht (kg)                                           744
Nuttig laadvermogen (kg)                                1056
Max. aanhangwagengewicht (kg)                      2500
Geluidsniveau bij 80/120 km/h                         63/67
Acceleratie 0-80 km/h                                     8,1
Acceleratie 80-120 km/h                                  9,2
Brandstofverbruik (gecombineerd, onbeladen)   1 op 10,8
CO2-uitstoot (gr/km)                                       205
Aanschafprijs basismodel (€)                            40.100,-
Prijs zoals getest (€)                                        49.060,-

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.