Bestelautotests

Volkswagen Caddy Maxi 2.0 TDI DRF: een slimme zet

Volkswagen is tegenwoordig vaak in het nieuws. Overnemen (Scania) en overgenomen worden (Porsche) is aan de orde van de dag. Bestelauto heeft ook een primeur: het testte als eerste de nieuwe Caddy Maxi, met 47 cm extra vernuft.

Waarom maak je van een Caddy een Caddy Maxi? Bij de introductie van de Caddy Maxi, eerder dit jaar, kwam Volkswagen met de verklaring dat men met de Caddy Maxi een gat wil vullen in laadvolume tussen de Caddy en de Transporter. Die laatste is namelijk steeds groter geworden. De Caddy Maxi heeft een laadruimte met een inhoud van 4200 liter, ongeveer hetzelfde als destijds de eerste Transporter.

Offroad
Aan de buitenzijde valt op het eerste gezicht niet eens zo op dat de Caddy Maxi langer is. Er is 15 cm overhang aan de achterzijde, de wielbasis is opgerekt naar drie meter. De kleur van de Caddy Maxi, ‘offroadgrijs’, samen met 16 inch lichtmetalen velgen, geven de auto een chique en sportieve uitstraling.

Dodehoek
In het interieur is hoegenaamd niets veranderd. De luxe in deze auto, navigatie, klimaatcontrole, parkeerhulp achter, het is allemaal extra. Zelfs voor de bijrijdersairbag moet extra betaald worden. De dodehoekruit in de schuifdeur (standaard aan de rechterzijde) kost 215 euro extra, maar is voor de veiligheid wel aan te raden.

Concurrentie
In de laadruimte komt de meerwaarde van de Caddy Maxi naar voren. De laadlengte is ook gegroeid met 47 cm, de andere dimensies zijn niet gegroeid. Tussen de wielkasten is er nog steeds 116 cm ruimte, en een Europallet past dus nog steeds slechts overdwars. De Caddy Maxi heeft een laadvolume van 4,2 kuub, en dat is goed nieuws. Hij kan hiermee namelijk prima wedijveren met de concurrentie in deze klasse, en schurkt aardig dicht aan tegen de laadvolumes van de Scudo’s en de Vito’s. Daarmee kan deze auto dus een alternatief worden voor die auto’s, als de prospects net iets te groot zijn. Een slimme zet van de fabrikant, die de Caddy Maxi zelf ook als een ‘nieuw bestelautosegment’ betitelde. Ook slim in de laadruimte: het tussenschot heeft een groot raam, waardoor het via de achteruitkijkspiegel makkelijk naar buiten kijken is.

 

Heerlijk
Onder de motorkap van deze Caddy Maxi huist de nieuwe 2.0 TDI motor, met 140 pk en een standaard roetfilter. Daar kunnen we kort over zijn: heerlijke motor, ietwat rumoerig bij de koude start, maar verder krachtig genoeg voor elke klus. De zesversnellingsbak houdt het rustig in de cabine, de motor draait 2350 toeren bij 120 km/uur. Het verbruik kwam uit op 1 liter op 12,5 km, flink minder dan de 1 op 16 die VW zelf vermeldt in de brochure. De vanafprijs is alleszins redelijk, maar wie de Caddy Maxi leuk wil aankleden, moet fors bijbetalen.
Maar we gaan niet kniezen. ‘Wegens succes verlengd’ is de slogan waarmee VW de Caddy Maxi aanprijst. Wij keren dat liever om naar ‘wegens verlenging succes’, want het heeft er alle schijn van dat VW met deze auto (nog meer) succes gaat boeken.

Specificaties en metingen
 Merk Volkswagen 
 Type Caddy Maxi
 Motor 2.0 TDI DRF
 Inhoud (cc) 1968 
 Vermogen (pk)  140
 Koppel (Nm)  230
 Afmetingen uitwendig lxbxh (cm)  488x179x184
 Wielbasis (cm)  300
 Laadruimte lxbxh (cm)  220x139x125
 Tilhoogte (cm)  59
 Eigen gewicht (kg)  1.439
 Nuttig laadvermogen (kg)  820
 Max. aanhangwagengewicht (kg)  1.500
 Geluidsniveau bij 80/120 km/h  niet gemeten
 Acceleratie 0-80 km/h  8,5
 Acceleratie 80-100 km/h  7,0
 Brandstofverbruik (gecombineerd, onbeladen)  1 op 12,6 
 CO2-uitstoot (gr/km)  167
 Aanschafprijs basismodel (€)  17.350
 Prijs zoals getest (€)  23.520

 

Alle prijzen excl. BPM en excl. BTW

 


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.