Nieuws

Vanaf 15 maart a.s. kunnen ondernemers 10 procent van de netto catalogusprijs van een elektrische bestelauto gesubsidieerd krijgen, met een maximum van 5.000 euro. Er is voor 2021 in totaal 22 miljoen euro beschikbaar voor e-bestellers van de categorieën N1 en N2. Tot en met 2025 is er 185 miljoen euro beschikbaar. Dat moet goed zijn voor zo’n 44.000 voertuigen, denkt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Tijdens het Bestelauto e-VANt van vorige week werd al duidelijk dat de contouren van de subsidieregeling voor elektrische bestelauto’s (SEBA) deze week bekend zouden worden. De subsidieregeling moet de overstap van bestelauto’s met een verbrandingsmotor naar zero-emissie bestelauto’s ook voor kleine ondernemers vergemakkelijken.

De SEBA bedraagt per elektrische bestelauto maximaal 10 procent van de netto catalogusprijs, met een maximum van 5.000 euro. De subsidie geldt voor de voertuigklassen N1 en N2, wat betekent dat ook net iets zwaardere bestelauto’s tot 4,2 ton GWV gebruik kunnen maken van de subsidieregeling. Er is voor 2021 in totaal 22 miljoen euro subsidie beschikbaar, in totaal is er tot en met 2025 185 miljoen euro beschikbaar. Er zijn wel diverse voorwaarden voor de subsidie. Zo mag de catalogusprijs van de emissievrije bestelauto niet onder de 20.000 euro liggen, moet de actieradius minimaal 100 km zijn en moet de ondernemer die subsidie krijgt minimaal 3 jaar het voertuig op zijn naam stellen. Ook mag de subsidie voor maximaal 400 voertuigen per bedrijf/eigenaar worden aangevraagd. Andere overheidssubsidies worden in mindering gebracht op het subsidiebedrag. Een uitzondering hierop is de Milieu-investeringsaftrek (MIA).

Chris van Dijk, Beleidsadviseur Duurzame Mobiliteit van de RAI Vereniging kondigde de subsidieregeling vorige week al aan. “Deze tegemoetkoming in de vorm van de subsidiemaatregel zoals afgesproken in het Klimaatakkoord is meer dan welkom en schept duidelijkheid naar de markt.” Van Dijk zegt het wel jammer te vinden dat de subsidieregeling zich beperkt tot volledige batterij en waterstof elektrisch aangedreven bestelauto’s en plug-in hybridevoertuigen uitsluit.

De SEBA heeft een terugwerkende kracht heeft voor voertuigen die nog geen onherroepelijke verplichtingen bevatten, ofwel niet geleverd, niet betaald en niet op naam gezet, waarbij de overeenkomst niet eerder is gesloten dan op 1 januari 2021.

RAI Vereniging werkt samen met onderzoeksbureau Panteia aan een TCO-tool, zodat ondernemers precies de praktische kosten van een emissievrije bestelauto kunnen berekenen.

De bekendmaking van de SEBA valt samen met de Uitvoeringsagenda Stadslogistiek. Die houdt in dat zo’n 20 steden voeren in 2025 een zero emissie zone invoeren, zodat ze volledig schoon bevoorraad kunnen worden. De verwachting is dat het aantal steden toeneemt naar 40.

De subsidie is vanaf 15 maart aan te vragen op de site van de RVO. Daar worden eveneens tal van voor de hand liggende vragen beantwoord.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.