
Minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) heeft laten weten dat er wordt gewerkt aan een oplossing voor de zwaardere elektrische bestelauto’s die als gevolg van hun accupakket onder de vrachtwagenheffing zouden komen te vallen. Dat blijkt uit de antwoorden die de minister heeft gegeven op vragen vanuit Tweede Kamer over dit wetsvoorstel, meldt Evofenedex.
In het conceptwetsvoorstel werd voor het toepassen van de vrachtwagenheffing een gewichtsondergrens van 3500 kilogram aangehouden. Dat zou betekenen dat elektrische bestelauto’s met hetzelfde laadvermogen als fossiel aangedreven bestelauto’s maar dan met een accupakket, boven deze grens uitkomen door hun gewicht van 4250 kilogram. Deze zouden dan dus onder deze heffing komen te vallen.

“Dit is onwenselijk en daarvoor hebben wij ook veelvuldig aandacht gevraagd. In de beantwoording op de vragen vanuit de Tweede Kamer heeft de minister nu laten weten dat het mogelijk wordt de ondergrens voor elektrische bestelauto’s op te schuiven, door het invoeren van de nieuwe Eurovignetrichtlijn. Zo zullen e-bestelauto’s worden uitgezonderd van deze heffing. De nieuwe minister laat verder weten dat door de hoger uitvallende systeemkosten de opbrengsten voor de sector lager zullen uitvallen. Dit baart ons zorgen. Een lagere opbrengst van de eerdere kosten uit de vrachtwagenheffing staat wat ons betreft een succesvolle transitie in het zware wegtransport in de weg. Het ministerie laat momenteel een second opinion uitvoeren over de hoogte van deze uitvoeringskosten, die wij nauwgezet zullen volgen. Daarnaast zullen wij bij het ministerie blijven aandringen op voldoende financiële ondersteuning bij de investeringen in zero-emissievoertuigen en adequate laadinfrastructuur, om in de komende jaren de broodnodige verduurzamingsstappen te kunnen zetten”, aldus Evofenedex op haar website.
