Nieuws

6,8 procent meer occasions verkocht in 2014

De verkopen van gebruikte bedrijfsauto’s zijn in 2014 gestegen, zo blijkt uit de cijfers van VWE Trendweb. In 2013 verkochten autobedrijven 79.433 lichte bedrijfsauto’s aan bedrijven en particulieren (B2C), in 2014 waren dat er 84.453, een stijging van 5.020 (+6,3 procent). Het aandeel particuliere kopers bleef hierin gelijk; 69 procent. De verkopen tussen particuliere en zakelijke gebruikers onderling (C2C) daalden van 81.828 in 2013 naar 77.871 in 2014, een daling van 4,8 procent. De totale verkopen (B2C en C2C) kwamen daarmee 0,7 procent hoger uit in 2014. De export daalde sterk.

De B2C verkopen van alle grote merken bedrijfsauto’s groeiden in 2014. De top 10 occasionmerken bleef vrijwel onveranderd, behalve dat Opel vanwege relatief kleine groei de vierde plek in 2014 moest afstaan aan Peugeot. Een sterke groeier was Fiat en opkomend merk in deze markt Dacia.

vwe_1

Modellen waarvan B2C verkopen in 2014 het meest groeiden zijn de VW Caddy, Renault Trafic en Mercedes-Benz Vito. Dit laatste model trad daardoor toe tot de top 5 meest verkochte modellen bedrijfsauto’s, ten koste van de Ford Transit. De belangstelling van de occasionkoper voor de Seat Inca, Opel Combo, Chrysler Grand Voyager en Ford Courier daalde.

vwe_2

Export sterk gedaald

In 2013 werden er 57.381 gebruikte bedrijfsauto’s geëxporteerd, in 2014 nog 46.902, een daling van 10.479 auto’s (-18,3 procent). Een reden hiervoor kan  liggen in de sterke vraag en hoge prijzen in Nederland of de onrust in de grootste exportmarkt, Oekraïne. Dit land is al jaren de belangrijkste bestemming voor gebruikte Nederlandse bedrijfsauto’s. Dit was ook in 2014 het geval, echter daalde de export naar Oekraïne wel sterk. Andere exportmarkten die sterk terugliepen waren Moldavië en Libië. Groei was er in de export van bedrijfsauto’s naar Roemenië, Hongarije en Guinee.

vwe_3

Export van favoriet Volkswagen loopt terug

Volkswagen is het merk waarvan zowel in 2013 als in 2014 de meeste bedrijfsauto’s geëxporteerd zijn. Tegelijkertijd is dit het merk waarvan de export het meest daalde; in 2014 zijn er 3.000 Volkswagen bedrijfsauto’s minder geëxporteerd dan in 2013 (-22,9 procent). Andere merken waarvan er veel minder werden geëxporteerd zijn Hyundai, Seat, Kia en Suzuki. Het enige merk met een grote groei in het aantal geëxporteerde bedrijfsauto’s is Chevrolet (van 250 naar 318).

De VW Transporter was net als in 2013 de meest geëxporteerde bedrijfsauto, echter liep de export hiervan met maar liefst 23,0 procent terug in 2014. Bij de kleinere VW Caddy was de teruggang nog groter (27,8 procent), waarmee dit model van de tweede naar de vierde plaats van exportmodellen terugviel. De weinige modellen waarvan de export steeg zijn met name de Iveco Daily (van 995 naar 1.051), Nissan NV200 (van 26 naar 131) en Mercedes-Benz Viano (van 51 naar 74).

vwe_4

Bron: VWE

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.