Nieuws

Aardgas-Ducato rijdt als een diesel!

Als enige bestelauto fabrikant ontwikkelde Fiat voor haar aardgas Ducato een Otto-motor die is afgeleid van een diesel. Uitgangspunt was het bekende 3 liter blok dat in dieselversie 157 pk levert. De aardgas uitvoering doet daar met 136 pk nauwelijks voor onder. Nog belangrijker is dat ook het koppel van de aardgasmotor met 350 Nm bij 1500 omw/min dicht in de buurt van de diesel zit. Bestelauto reed de wagen in geladen uitvoering gedurende enkele honderden kilometers op zowel snel- als binnenwegen. Daarbij hebben we kunnen vaststellen dat de wagen qua rij eigenschappen en karakteristiek op geen enkel punt onder doet voor een diesel. Acceleratie en topsnelheid (155 km/uur) bevinden zich op een niveau dat door geen enkele andere CNG bestelauto wordt gehaald. Behalve dan de Iveco Daily maar die heeft de zelfde motor. Als het om het geluidsniveau gaat doet de CNG Ducato het zelfs beter want de wagen is zowel binnen als buiten een stuk stiller. Al met al dus een vreugde om in te rijden. Dat aspect is trouwens niet onbelangrijk als het gaat om de acceptatie van CNG voertuigen in de dagelijkse praktijk: Als chauffeurs een hekel hebben aan bestelauto’s op CNG omdat ze minder plezierig rijden dan een diesel dan kweek je maart zo een anti stemming tegen deze alternatieve, schone brandstof. De CNG Ducato bewerkstelligt eerder het tegendeel.
Wat betreft de uitlaatgas emissies betreft behoeft CNG eigenlijk geen verdere toelichting: Schoner kan het niet, behalve elektrische aandrijving dan (waarmee Fiat Professional trouwens ook meerdere bestelwagenmodellen aanbiedt).
Plezierig is verder dat de Ducato met 400 km een lekker royale actieradius heeft. Belangrijk is verder dat er ook nog een 15 liter grote benzinetank aanwezig is. Gecomprimeerd aardgas kun je nu eenmaal moeilijk in een jerrycan meenemen.
Uiteraard heeft CNG als motorbrandstof wel tot gevolg dat het eigen gewicht at hoger is en dat een meerprijs voor de installatie moet worden betaald. Het laadvermogen is door het eigen gewicht van de overigens keurig onder de loer weggewerkte tanks ligt op circa 250 kg. De lichtste CNG Ducato heeft niettemin nog altijd 1240 kg nuttig laadvermogen, wat in de praktijk meestal voldoende is. Het instap CNG model kost incl BTW en BPM 46.576 euro en dat is een kleine negen mille meer dan de vergelijkbare diesel.
Van belang is tenslotte dat Fiat de CNG-motor in meerdere modellen aanbiedt: Niet alleen in de gesloten bestelauto maar ook in de gesloten bestelversie met ramen, in de personenversie en in een chassis/cabine model.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.