
- Dieselgate of niet, de afzet van nieuwe Volkswagen bestelauto’s in Nederland heeft er voorlopig niet onder de te lijden. In de eerste elf maanden van 2015 werden er 12.900 nieuwe VW bestelauto’s afgeleverd, 1,7 procent meer dan in de zelfde periode vorig jaar.
Wereldwijd en in Europa nam de afzet ligt af. Wereldwijd gingen er 390.300 Volkswagen bestelauto’s over de toonbank, een daling van 2,8 procent (401.400 vorig jaar). In West-Europa lag de afzet tot en met november op 258.650, een daling van 1,9 procent ten opzichte van vorig jaar (263.700). Thuisland Duitsland is de grootste daler, met 6,5 procent (100.600 voertuigen in 2015). Behalve in Nederland groeide ook het Verenigd Koninkrijk. In Oost-Europa daalde de afzet met maar liefst 18,3 procent, maar in het Midden Oosten steeg die weer met 32,3 procent. Heel goed gaat het in Turkije, dat met 27.500 voertuigen maar liefst 38,5 procent meer verkocht.
In Zuid-Amerika nam de afzet met 7,5 procent naar 34.100 eenheden. Argentinië groeide in afzet met 19 procent naar 18.500 auto’s, maar Brazilië stortte in met 10.800 voertuigen (35,9 procent minder dan vorig jaar).
Wereldwijd doet de Transporter het met 154.200 voertuigen het best. Daar zit ook 2,1 procent groei in. Ook de Crafter gaat nog steeds goed, met 3,3 procent winst en een afzet van 44.900 voertuigen. De Caddy daalt met 9,6 procent naar 122.200 voertuigen. Ook de Amarok verkoopt wat minder, 1,4 procent daling naar 69.050 eenheden. Bij de Caddy wordt dat veroorzaakt door de overgang van Euro 5 naar Euro 6 en voor de Amarok door de crisis in Zuid-Amerika.