
Arval is vorig jaar gestart met de actieve benadering van de zzp- en mkb-markt in Nederland. Inmiddels hebben zo’n 260 zzp’ers en mkb’ers de leasemaatschappij gevonden. De ambitie is om dit jaar naar minimaal 2.000 auto’s in deze markt te groeien. Ook het marktaandeel bestelauto’s binnen Arval moet gaan groeien.
Dick Bakker, algemeen directeur SME Arval en verantwoordelijk voor de mkb-markt: “Het economisch klimaat in Nederland herstelt, maar wij merken dat zeker kleine bedrijven stevig op de vaste kosten blijven letten, zoals uitgaven aan leaseauto’s. Kilometers maken is voor zzp’ers en mkb’ers nodig, maar minder in vergelijking tot leaserijders bij grotere bedrijven. In de looptijd van contracten zien wij dezelfde tendens. Dit uit zich in een groeiende vraag naar flexibele contracten. Wij spelen hier op in door contracten aan te bieden van 1 tot en met 72 maanden, die men tussentijds kan wijzigen. Bijvoorbeeld in de looptijd of het kilometrage. Met dit aanbod verwachten wij dit jaar de grootste groei van ons wagenpark in de zzp- en mkb-markt.”
Bestelauto’s
Omdat zzp-ers en mkb-bedrijven soms eerdere een bestelauto nodig hebben in plaats van een personenauto, gaat Arval ook deze groep voertuigen actiever aanbieden. Momenteel is nog alleen de Opel Vivaro te vinden op de website www.arvalperkilometer.nl, maar er komen nog meer aanbiedingen zoals de Fiat Doblo, Opel Combo en Nissan bestelwagenmodellen. Ook wil Arval op de website een aparte bedrijfswagenpagina gaan creëren. “Momenteel hebben we zo’n 10 tot 11 procent van ons Nederlandse wagenpark op grijs kenteken staan,” legt Bakker uit. “Ons doel is om over twee jaar een aandeel te hebben van 15 procent.” Een van de wensen van een zzp-er of een mkb-bedrijf is om snel over een voertuig te kunnen beschikken. Qua personenwagens heeft Arval een aantal modellen staan op snel ingezet te kunnen worden, maar ook bij de bedrijfswagens heeft het leasebedrijf afspraken gemaakt met dealers of importeurs van Renault, Opel, Fiat en Nissan om op korte termijn auto’s te kunnen leveren.
Externe communicatie
Om de groei in de zzp- en mkb-markt te realiseren, zet Arval dit jaar nog meer in op externe communicatie: “Deze week starten wij voor ons product Arval per kilometer een radiocampagne op diverse zenders om ons aan een breed ondernemerspubliek bekend te maken. Die campagne ondersteunen wij met online activiteiten op social media en banners op websites gericht op de doelgroep. De focus ligt op het betalen naar gebruik en de snelle service die wij met ons speciale zzp- en mkb-team kunnen leveren. Uit ervaring weten wij dat kleinere ondernemingen kortere beslissingsprocessen kennen. Door offertes binnen vier uur te versturen en auto’s zo uit voorraad te kunnen leveren, sluiten wij hierbij aan. Daarnaast profiteren zzp’ers en mkb’ers bij ons van dezelfde uitgebreide diensten als grote bedrijven en in de nabije toekomst ook van een aantal ontwikkelingen die wij aan grote bedrijven gaan aanbieden, waaronder een telematicaproduct.”, aldus Bakker.