
Niet elektrische (bestel)auto’s hebben wat betreft CO2-uitstoot de minste milieubelasting, maar auto’s met aardgas. Compressed Natural Gas (CNG) genereert het minste CO2-uitstoot over de gehele levenscyclus. Well-to-tank en tank-to-wheel dus.
Dat laat de Duitse brancheclub ADAC weten na het uitvoeren van het ‘Treibhausgas Bilanz 2019’. Dat door het Joanneum Research uitgevoerde onderzoek komt in het najaar volledig beschikbaar, maar nu al zijn de eerste details bekend. Daarbij is de ADAC uitgegaan van voertuigen in de klasse Volkswagen Golf.
Uit de eerste evaluaties blijkt dat de auto op CNG momenteel het beste uit de bus komt. De uitstoot van broeikasgassen is zelfs lager dan die van elektrische voertuigen gedurende de hele levenscyclus – uitgaande van de Duitse elektriciteitsmix. Stroom wordt (ook) in Duitsland namelijk nog grotendeels opgewekt door kolencentrales. Als de elektrisch 100 procent duurzaam wordt geleverd, is de elektrische auto wel het minst milieubelastend van allemaal, zelfs minder dan waterstof.

In vergelijking met benzine en diesel, is de elektrische auto momenteel alleen schoner na ongeveer 127.500 km of 8,5 jaar of ongeveer 219.000 km of 14,6 jaar in gebruik. Zo lang duurt het om de milieubelasting van de productie van accu’s ‘weg te rijden’.
Bij het gebruik van duurzame elektriciteit heeft het elektrische voertuig een veel betere balans als alle andere typen aandrijvingen. Hier vindt de afschrijving van de hoge uitstoot van broeikasgassen bij de productie al plaats na ongeveer 37.500 km in vergelijking met de benzinemotor en na ongeveer 40.500 km in vergelijking met de diesel. In vergelijking met het aardgasvoertuig loont de elektrische auto met hernieuwbare elektriciteit vanaf ongeveer 48.000 km.

In vergelijking met het brandstofcelvoertuig (met waterstof uit een hernieuwbare bron), is de elektrische auto met regeneratieve elektriciteit beter vanaf ongeveer 115.500 km, maar beide liggen heel dicht bij elkaar in de hele levenscyclusbalans.
CNG staat al jaren bekend om zijn lage CO2-uitstoot. Wanneer het aandeel van biomethaan uit afval en reststoffen verder zou worden vergroot bij aardgas, zou CNG nog beter presteren.