Nieuws

Eerste rit met de nieuwe Renault Kangoo E-Tech

Renault introduceert zijn tweede generatie elektrisch aangedreven Kangoo in de tweede helft volgend jaar. Waar de eerste generatie onder de naam Kangoo ZE aan de man gebracht werd, gaat zijn jongere zusje Kangoo E-Tech Electric heten. Met, in ieder geval op papier mooie waarden. Bestelauto had de primeur al een paar rondjes in een van de pilotvoertuigen te mogen maken.

We hadden het nieuws natuurlijk al via Mercedes-Benz gehoord. Dat is het nadeel als je vanuit één fabriek hetzelfde model onder drie merknamen bouwt. Wie is dan de founding father? Maar omdat die fabriek in het Franse Maubeuge staat én het bouwplatform onmiskenbaar van Renault is, vinden we de nieuwe Kangoo E-Tech toch écht in eerste instantie een Renault. Waaraan Mercedes-Benz aan meegedacht heeft. Bovendien is het Renault die ons, weliswaar onder strenge voorwaarden al met de auto liet rijden.

Nog preproductie

Dat is niet voor niets: het voertuig waar we instappen is nog duidelijk een preproductiemodel. Nergens staat bijvoorbeeld trots de naam en hij is heel duidelijk nog niet in de fase waarin hij straks aan de markt gepresenteerd gaat worden. Maar omdat we net een aantal Kangoo’s gereden hebben met dieselmotoren, automaat én handgeschakeld, kunnen we toch een aantal zaken vergelijken.

Het eerste dat opvalt, is dat het onderstel in ieder geval wél af is. De elektrische versie gedraagt zich net zo in bochten en op klinkertjes als zijn dieselzusjes. En dat heel goed. Hier wordt het comfort van een personenauto gecombineerd met naar keuze 500 of 1.000 kilogram laadvermogen. Niet misselijk voor een compacte bestelauto. Ook besturing voelt net zo aan bij de dieselversie. Dat komt omdat beide voertuigen met een elektrisch aangedreven stuurpomp werken: het ‘gevoel’ dat je krijgt aangereikt vanuit het vooronder is dus in belangrijke mate door software bepaald.

Pure power

Wat ook opvalt, en dat elke keer als wij in elektrisch aangedreven voertuig stappen, is de enorme trekkracht. Op papier heeft de zwaarste diesel met 270Nm een 20 Nm méér dan de volgens Renault 250Nm die de E-Tech tot zijn beschikking heeft. Het aantal kiloWatts is 112 versus 90 voor de elektrisch aangedreven Kangoo. Maar toch is de E-Tech rapper. Veel rapper zelfs. Gewoon omdat een elektromotor nu eenmaal vanaf omwenteling nul het maximale koppel kan afgeven. En een verbrandingsmotor daar eerst wat toeren voor bij elkaar moet harken.

En daar hangt meteen een ijzer heet te zijn. De vraag bij een elektrisch aangedreven voertuig met niet onbeperkt energie aan boord en lange laadtijden is natuurlijk: móet ik wel als Verstappen willen kunnen optrekken? Want het leuk en dus gebeurt het. Maar meestal brengt het niets behalve minder actieradius en veel meer slijtage op ongeveer alles. Als ik als baas mijn personeel zo’n auto geef, wil ik dat ze er een beetje netjes mee omgaan. Bij een diesel vertaalt ouderwets plankgas zich in hoge brandstofrekeningen en die zie ik. Hier pluggen mijn werknemers ’s avonds die auto aan de stekker van mijn loods en krijg ik niet zondermeer een terugkoppeling op het energieverbruik versus afgelegde kilometers. Daar is nog ruimte voor reflectie. Zou ik als eigenaar niet moeten kunnen beschikken over meerdere vaste instellingen? Een diesel kan ik toch ook met verschillende pk’s kopen? En dat is ook alleen software.

Regenereren kan beter

Optrekken gaat dus desgewenst als de brandweer. Maar het remmen op de motor daarentegen valt een beetje tegen. In feite remmen we niet maar regenereren we: door het ‘gaspedaal’ (daar moet nodig een ander woord voor komen) los te laten, drijven de wielen de motor aan die prompt als dynamo gaat fungeren en de zo uit de kinetische energie opgewekte stroom terugvoert naar de batterij. Dat kan in drie standen. In ons geval veel te licht, iets minder te licht en nog steeds te licht. Uiteraard kan het heel goed zijn dat die regeneratiefunctie nog niet in zijn definitieve vorm in het voertuig zit, dat is tenslotte een kwestie van software. Maar zo had ik niet het gevoel dat de auto echt lekker de gang eruit haalde op de motor en veel stroom terugwint: de meter sloeg ook amper uit. Afwachten hoe dat straks is.

Als we naar de cijfers kijken, lijken de Fransen iets optimistischer dan hun Duitse collega’s. Zo zou de Kangoo E-Tech beschikken over een motor van 90 kW en 250Nm koppel en een batterij van 45 kW/h. Daarmee is volgens de Fransen een autonomie van 300 kilometer mogelijk. De Duitsers houden het vooralsnog op 75kW, 245Nm een batterij van 44kW/h en 285 kilometer actieradius. Maar wellicht hebben de Fransen voor de bühne een en ander iets opgepoetst. Want boven aan hun presentatie stond nog wel ‘*pending homologation’. 

Veel rust

Wat in alle gevallen straks overeind blijft is de absolute rust in de auto. Je hoort eigenlijk alleen het afrolgeluid en op hogere snelheid iets van de luchtstroom langs de carrosserie. Wat verder fijn is voor de toekomstige gebruiker, is dat alle voorzieningen en pakketten die te koop zijn voor de diesel- en benzineversies ook op de Kangoo E-Tech geleverd worden. Afgezien van de keuze voor 500 kilogram laadvermogen, kan de Kangoo E-Tech straks 100 procent identiek de weg. Van de 1500 kg trekgewicht tot achteruitrijdhulp tot elektrisch verwarmde voorruit. Van een riant pakket ADAS tot LED-verlichting en airco.

Die laatste heeft meteen een warmtepompfunctie gekregen. Omdat er geen koelwater is waarmee we normaal gesproken de cabine verwarmen, heeft Renault een soort warmtepomp ingebouwd die energie onttrekt aan de buitentemperatuur en die als warmte in de cabine perst. Hetzelfde principe als in een aardgasloos huis. Dat is energiezuiniger dan gewoon bruut kiloWatts met een gloeispiraal omzetten in warmte. Slim gevonden. En hier heeft de door onze grijskenteken wetgeving geteisterde Nederlandse ondernemer een voordeeltje boven zijn veel vrijere Franse collega. Hij stoot dan wel geregeld zijn elle bogen tegen dat vermaledijde schot. Maar datzelfde schot zorgt er ook voor dat die arme kachel maar een klein deel van de auto hoeft op te warmen. Met grotere kans van slagen én minder energieverbruik. Hoe zei Cruijff dat ook alweer? Oh ja: ‘elk nadeel heb zijn voordeel’. Een waarheid als een Kangoo.

We konden er nog niet mee rijden maar ook de elektrisch aangedreven Renault Master stond in een vernieuwde versie op het testterrein. De belangrijkste wijzigingen bij de nieuwe E-Tech Master zoals de auto gaat heten, zit onder de vloer. Daar komt medio volgend jaar een ander batterijpakket dat de actieradius van het voertuig vergroten tot 200 kilometer.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.