
Het eerste kwartaal van 2013 is loodzwaar geweest voor fabrikanten van trucks en bestelauto’s. Er werden in heel Europa 7,6 procent minder bedrijfsauto’s geregistreerd dan in het eerste kwartaal van 2012. Bij de trucks gaat het slecht, maar bij de bestelauto’s was in april een stijging van 5,8 procent te noteren. Dat blijkt uit cijfers van fabrikantenkoepel ACEA.
Opvallend is dat als er gekeken wordt naar de maand april 2013, er voor het eerst sinds december 2011 een stijging is te zien van het totaal aantal bedrijfsautoregistraties. Er werden in april 2013 143.255 nieuwe bedrijfsauto’s geregistreerd, een stijging van 3,6 procent ten opzichte van april 2012. De oorzaak ervan ligt bij de stijging in Europese registraties van bestelauto’s. In Nederland lagen de registraties van bestelauto’s in april op 4.287 eenheden, een stijging van 2 procent. Over het eerste kwartaal werden er in Nederland met 20.296 bestelauto’s 15,4 procent minder geregistreerd dan in het eerste kwartaal van 2012.
Vooral bij de trucks gaat het slecht: een daling van 13,8 procent van trucks in heel Europa. Nederland doet het nog fors slechter met een daling van 20,2 procent. Bij de zware trucks (boven 16 ton) werden in heel Europa in april 18.252 trucks geregistreerd, een daling van 5,8 procent. Nederland liet een daling van 3,3 procent noteren. Over het hele eerste kwartaal registreerde Nederland 18,1 procent minder zware trucks dan in 2012, het Europese gemiddelde ligt op een daling van 13,8 procent.