Nieuws

Bijna iedere bestelauto wordt op maat gemaakt

Voor elk wat wils

Aan 95 procent van alle in ons land verkochte bestelauto’s wordt wel iets toegevoegd, gewijzigd of aangepast. Dat kan variëren van een simpele imperiaal tot een complete bedrijfswageninrichting.

Duwen en trekken
Bij het op maat maken van bestelauto’s zijn veelal ook Arbo-aspecten in het geding. De beperking van het gewicht dat werknemers mogen tillen tot een maximum van 23 kg, heeft bij voorbeeld geleid tot de ontwikkeling van een breed aanbod aan apparaten en hulpmiddelen die tillen en andere belastende handelingen voor de chauffeur vergemakkelijken. De meest praktische informatie over tillen en tilnormen is te vinden op de
informatieve website van BGZ Wegvervoer. Wanneer daar woorden als ‘duwen’ en ‘trekken’ worden ingeklopt, vindt men niet alleen informatie over de normen die daarvoor gelden maar zelfs ook een duw- en trekcalculator. Het is niet mogelijk om alle bewegingen en handelingen te normeren, maar vaak zijn er dan wel aanbevelingen. Dat geldt bijvoorbeeld voor ‘tillen boven het hoofd’. Gert Grandia van BGZ Wegvervoer zegt daarover: “Er zijn richtlijnen cq. aanbevelingen met betrekking tot de fysieke belastingen die gelden als gezondheidskundig uitgangspunt voor maximaal te hanteren gewichten in allerlei situaties. Voor ‘boven schouderniveau tillen’ is de acceptabele gewichtsgrens bijvoorbeeld veel lager dan voor ‘onder schouderniveau’ en uiteraard afhankelijk van tilfrequentie, tilduur, gripfactor
en andere parameters. Voor bestelauto’s zijn diverse ‘tilhulpjes’ ontwikkeld, zowel voor tillen
boven als onder schouderniveau.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.