
Autoverhuurder Bo-rent heeft zijn eigen sjoemeldiesels gecreëerd door op grote schaal roetfilters te verwijderen bij Mercedes-Benz’ Sprinter in haar verhuurvloot. Dat meldt tv-programma EenVandaag. Het verwijderen van en rijden zonder roetfilter is bij wet verboden. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat kondigt stappen aan.
EenVandaag huurde in een steekproef negen bestelwagens bij zes verschillende Bo-rentvestigingen. Na inspectie bij roetfilterspecialist Topcats in Lelystad bleek dat bij zeven van de negen gehuurde bestelwagens geen roetfilter aanwezig was.
EenVandaag sprak meerdere bronnen in de autobranche. Zo meldt het garagebedrijf dat heeft geholpen bij het verwijderen van de roetfilters in een telefoongesprek dat Bo-rent het hele wagenpark heeft laten aanpassen: “Ze hebben de afgelopen jaren alle roetfilters uit de Sprinters gehaald, die vervingen ze door een op maat gemaakte uitlaatpijp.” Het garagebedrijf paste naar eigen zeggen de software van “honderden” auto’s aan zodat er geen foutmelding op het dashboard zou verschijnen. Topcats kreeg onlangs het aanbod om 750 roetfilters te kopen, afkomstig uit voertuigen van Bo-rent.
Bo-rent reageert in een reactie dat het geen roetfilters verwijderd heeft. “Helaas zijn we wel meerdere malen het slachtoffer geworden van georganiseerde diefstal waarbij grote partijen roetfilters onder onze bussen vandaan zijn gestolen.”
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat was in augustus 2017 al op de hoogte van de situatie bij Bo-rent , maar greep niet in. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven is nu wel bereid op te treden. “In augustus 2017 werd bij het ministerie bekend dat er een voertuig was van Bo-rent die geen roetfilter had. Dat was overigens vóór de ingang van het verbod. Vanaf 1 oktober 2017 is het verwijderen van roetfilters verboden. En vanaf 20 mei 2018 vindt er visuele controle plaatst tijdens een APK keuring. Bo-Rent geeft aan dat er massaal roetfilters zijn gestolen. Ongeacht de reden die Bo-rent aangeeft, geldt voor mij- dat zij in overtreding zijn als zij voertuigen zonder roetfilter de weg op laten, en dat ik op dit moment bezie hoe snel handhavend kan worden opgetreden.”
Bron: EenVandaag
Ik hoop niet dat wij hier met twee maten gaan meten, en de BoRent zoals de wet zegt, een zeer pittige veroordeling gaat krijgen en hier niet mee weg komt. De smoes dat er op grote schaal Roetfilters zouden zijn gestolen gaat er natuurlijk niet in, zo ken ik er nog wel een paar verzinnen.
Het is weer een typisch geval van riool journalistiek . Ze gaan ergens op af zonder de feiten te checken. Roetfilters worden veel gestolen . Ook bij de Bo Rent. Er zit namelijk edelmetaal in, zoals platinum en rodium. Een Mercedes Benz Sprinter van 2010-2011 heeft een roetfilter wat gemiddeld 150 euro oplevert.. De katalysator van een Audi A6 benzine levert ook een dikke 250€ op! . Bovendien laten de journalisten zich informeren door iemand die een compleet verzonnen verhaal ophangt van een partij roetfilters die te koop zou zijn aangeboden(?!) dan is er nog de wet die het toelaat maakt roetfilters te verwijderen. Als je denkt een goed onderbouwd verhaal te hebben, dan moet je man en paard noemen. Misschien is de Topcat meneer jaloers dat hij de nieuwe roetfilters niet geleverd heeft…
Trouwens elke bestelwagen dient vanaf 1-1-2012 een roetfilter te hebben, verplicht. Daarvoor was het optioneel. Je kan dus, en dat is ook bij de wet geregeld , van die oudere auto’s het roetfilter laten verwijderen. Je moet dat aangeven bij de RDW, je betaalt daar eenmalig een bedrag voor en de motorrijtuigenbelasting gaat omhoog. Alles voor de portemo.. sorry het milieu. Bij de APK moet vervolgens alleen gecontroleerd worden of het roetfilter er onder zit. Visueel dus. Bo Rent keurt zelf zijn auto’s en krijgt ook de steekproeven vd RDW. Denk je nou echt dat ze dat allemaal op het spel gaan zetten? Dacht het niet. Het verbaast mij dat groen links kamerleden dat niet weten… ze hebben immers zelf voor de wet gestemd.
En wat te denken dan van de vergrote benzine tanken voor de Mitsubishi Outlander Phev!
Ze, de kamerleden van groen links, zullen ook niet weten dat deze grotere benzine-tanken onder de Mitsubishi Phev Outlanders worden gemonteerd, welke goedgekeurd zijn door de RDW(!). De auto voldoet daardoor officieel niet meer aan de milieu eisen qua gewicht en uitstoot. En mag dus eigenlijk niet meer in het gunstige belastingtarief thuis horen …..
genoeg (fijn)stof tot nadenken dus