Nieuws

Caddy Maxi nu ook met aardgasmotor

Volkswagen Bedrijfswagens biedt de Caddy Maxi nu ook aan met een 1.5 TGI motor. Dat betekent dat je kunt rijden op CNG (aardgas).

De Caddy Cargo is natuurlijk ook al leverbaar met de 2.0 TDI dieselmotor en een 1.5 TSI benzinemotor. Een aardgasversie was er nog niet en nu blijkt dat die ook blijft voorbehouden aan de Caddy Maxi, de lange-wielbasisversie met een totale lengte van 4,85 meter. De 1.5 TGI motor is voorzien van een turbocompressor en levert 131 pk.

In de vijf stalen tanks in de bodemplaat van het voertuig past 139 liter of 21,1 kg gecomprimeerd aardgas. Doordat de tanks onder het voertuig zijn gemonteerd, kan de grote laadruimte van de Caddy Maxi verder worden gebruikt zoals voorheen. Het CNG aandrijfsysteem in de Caddy is quasi-monovaltent, want het heeft ook een extra tank voor benzine met een inhoud van 8,25 liter. Mocht het ooit een keer niet mogelijk zijn om bij een CNG-pomp te komen, dan zijn er dus voldoende reserves aan boord. Quasi-monovalent betekent dat de Caddy start met behulp van benzine en daarna altijd op CNG rijdt, en pas overschakelt op benzine als de gastanks leeg zijn. Dit overschakelen gebeurt zonder dat de inzittenden er iets van merken of iets voor hoeven te doen. De actieradius- en brandstofniveau-indicatoren schakelen automatisch over op de brandstof die op dat moment wordt gebruikt. Volkswagen geeft een verbruik van 4,3 kg CNG per honderd kilometer af, wat zou betekenen dat er 400 km op een tank CNG kan worden gereden en aansluitend nog eens 120 km op benzine.

De prijslijst van de Volkswagen Caddy Maxi 1.5 TGI begint bij 25.100 euro.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.