
Farizon Auto, het bedrijfswagenmerk van het Chinese Geely, heeft grootse plannen. Op het jaarlijkse merkevenement van het bedrijf werd de Super Van gepresenteerd, een elektrische bestelauto die in 2024 ook op de Europese markt verkrijgbaar moet zijn.

De Super Van is ontwikkeld op basis van Farizons Geely Multi-purpose Architecture (GMA) en kan worden aangepast aan eisen van verschillende stedelijke transportscenario’s. Het platform beschikt over de eerste intelligente dual-redundancy drive-by-wire modulaire bedrijfswagenarchitectuur in zijn soort, die onafhankelijk door Farizon is ontwikkeld en die een volledige ontkoppeling tussen carrosserie en chassis mogelijk maakt, wat leidt tot een betere integratie van het voertuigpakket.
Door gebruik te maken van GMA kan de Super Vab de ontwikkeling ondersteunen van verschillende modellen voor verschillende functies, zoals lange of korte wielbasis, MPV of zelfs een HD-bestelauto. Specificaties van de aandrijflijn zijn nog niet bekend, maar Farizon schermt met de mogelijkheid van verwisselbare batterijen. Ook gebruikt Farizon hernieuwbare en biologisch afbreekbare milieuvriendelijke materialen bij de productie van Super Van in een poging om de CO2-neutrale doelstelling van het merk voor de volledige levenscyclus in 2023 te bereiken. De Farizon Super Van zal in de tweede helft van 2023 in China in kleine hoeveelheden worden getest. In 2024 zal de serieproductie beginnen. Volgens plan zal de Super Van leverbaar zijn op een groot aantal markten, waaronder Europa, Australië, Zuidoost-Azië, Zuid-Amerika en het Midden-Oosten.
