
In de binnenstad en woonwijken komen veelal bedrijfsauto’s met lichte lading. Dat segment elektrificeren vraagt om busjes met veel laadvolume. Citroën komt de vraag tegemoet met de e-Jumper, een volledig elektrische bestelauto met 340 km range en een laadvolume tot 17 m3.
De e-Jumper wordt leverbaar met een 96 kW (120 pk) sterke elektromotor en twee batterijpakketten. De eerste is 37 kWh groot en is leverbaar op de L1 en L2 versies van de gesloten bestelautovariant. Dit pakket is goed voor 200 km actieradius (WLTP). Het tweede pakket is 70 kWh groot en leverbaar op de L3 en L4 varianten (gesloten bestelauto, maar chassis cabine, dubbele cabine en plancher cabine. Met deze accu’s kom je 340 km (WLTP) ver op een acculading. Er is een mogelijkheid tot snelladen, dan is met een uurtje het accupakket weer voor 80 procent vol. Met een wallbox (1 fase of 3 fase) duurt opladen minimaal 5 en maximaal 12 uur.

Het accupakket wordt overigens niet gemaakt door Citroën zelf, maar door de Turkse partner BEDEO. Het accupakket heeft een garantie van 8 jaar of 160.000 km voor 70 procent van de capaciteit.

De e-Jumper is er in vier lengte- en drie hoogtevarianten. L1 heeft een lengte van 4,963 meter, L2 meet 5,413 meter, L3 heeft een lengte van 5,998 meter en L4 is 6,363 meter lang. De wielbases bedragen 3 meter (L1), 3,45 meter (L2) en 4,035 meter (L3 en L4). De drie hoogtevarianten zijn 2,254 meter (H1), 2,524 meter (H2), 2,764 meter (H3). Mooi is dat de e-Jumper niets inlevert als het gaat laadvolume ten opzichte van de versie met verbrandingsmotor. De laadvolumes zijn: L1H1: 8 m3 / L2H2: 11.5 m3 / L3H2: 13 m3 / L4H2: 15 m3 / L4H3: 17 m3. Het laadvermogen bedraagt 1265 kg voor de L3H2 gesloten bestelautoversie en 1890 kg voor de chassis-cabine.

De e-Jumper komt aan het einde van dit jaar op de Nederlandse markt.