
De leveranciers van bedrijfswageninrichtingen BottVario, Modul-Systeem, Moplan Finnerup en Sortimo hebben onder auspiciën van RAI Vereniging het Certificaat Veilige Bedrijfswageninrichting geïntroduceerd.
Doel is het veiliger maken van mobiele werkplekken. Het Certificaat Veilige Bedrijfswageninrichting garandeert de voertuigeigenaar en de bestuurder van het servicevoertuig een mobiele werkplek volgens de hoogste veiligheidsstandaard. Om in aanmerking te komen voor het certificaat moet worden voldaan aan twee criteria. Als eerste de aankoop van een bedrijfswageninrichting met bewezen crashbestendigheid. Aansluitend moet de montage van de bedrijfswageninrichting plaatsvinden volgens de voorschriften van de fabrikant en worden uitgevoerd bij een (door de fabrikant) erkende inbouwspecialist. De inbouwer kan vervolgens op wens van de voertuigeigenaar het Certificaat Veilige Bedrijfswageninrichting aanvragen. Het certificaat wordt verstrekt door de fabrikant, nadat de kwaliteit van de inbouw is beoordeeld op basis van een fysieke inspectie of fotomateriaal, inclusief verificatie van de toegepaste inrichting. Het betreft een document op naam met daarop vermeld de unieke meldcode van het voertuig. Het certificaat gaat vergezeld van een reliëfsticker voor plaatsing op de inrichting en van een RAI Vereniging Safety Card met aanvullende veiligheidsaanbevelingen. Voor de goed orde: Er wordt dus niet achteraf gecontroleerd want het gaat niet om een keurmerk maar om een vorm van zelfcertficering. De ‘bewijslast’ ligt bij de inbouwer. Als een kant een probleem heeft gehad als gevolg van mogelijke onveiligheid moet de inbouwer bewijzen dat hij alles volgens de regels heeft gedaan. Er komt wel een (eigen) klachtencommissie. Het gaat volgens de initiatiefnemers om een eerste stap. De bedoeling is dat ook de zes andere leveranciers die in ons land actief zijn zich erbij aansluiten. Naast de eisen aan de inrichtingen zelf is het ook de bedoeling dat -indien mogelijk- een tussenschot wordt gemonteerd. Voor tussenschotten bestaan overigens geen veiligheidnormen behalve dat er geen ruit in mag zitten. Verder moet er op gelet worden dat er goede ventilatie is in het geval er gasflessen inde laadruimte aanwezig zijn. Gasflessen en brandblussers moeten natuurlijk deugdelijk worden gemonteerd. De initiatiefnemers hopen dat er te zijner tijd verzekeraars korting gaan geven bij gebruikmaking van inrichtingen met een certificaat. Het verschil in kosten tussen een inrichting die wel en die niet voldoet aan de veiligheidseisen ligt tussen de 15 en 30 procent. Houten inrichtingen kunnen nooit voldoen aan de veiligheidseisen. Op de foto links Eric Rommerts seretaris RAI Vereniging afdeling Autovak en rechts Jaap Tuinstra, Manager Duurzaamheid en Techniek eveneens van de RAI Vereniging.