
Continental introduceert met de nieuwe VanContact A/S Ultra een allseason band voor bestelauto’s. De band moet laten zien dat Continental ook bij banden voor bestelwagens naar duurzaamheid streeft, zonder ook maar één compromis te sluiten op het vlak van veiligheidsrelevante bandenkenmerken.
Het nieuwe model dat nu in vier maten met een diameter van 16 inch wordt geproduceerd, kan worden gemonteerd op voertuigen die vaak worden gebruikt voor bezorgdiensten en handelsondernemingen, zoals de Mercedes Sprinter, VW Crafter en Fiat Ducato, maar ook op kleinere bestelauto’s zoals de Mercedes V-Klasse of VW T6. Het assortiment zal volgend jaar aanzienlijk worden uitgebreid met andere maten van 15-, 16- en 17-inch diameter.
De toenemende verstedelijking, de algemene trend naar elektrische mobiliteit, ook in de transportsector, en de toename van leveringen binnen de stad en van deur tot deur, hebben de mobiliteitsgewoonten en -vereisten aanzienlijk veranderd. Bestelauto’s leggen frequenter langere afstanden af en rijden vaker heen en weer, waarbij ook in steden stop-and-go wordt gereden – en al deze eisen en vereisten worden weerspiegeld in het ontwerp van deze nieuwe Ultra-serie banden. Continental heeft voor dit doel banden ontwikkeld die robuust en duurzaam zijn en de veiligheid en rolweerstand van topproducten bieden.

Om dit hoge niveau van vooruitgang in bandeigenschappen te bereiken, hebben de ingenieurs van Continental een nieuwe rubbersamenstelling, profiel en zijwand ontwikkeld. Aan de rubbersamenstelling werden nieuwe vulstoffen toegevoegd die de rolweerstand verlagen – een belangrijke factor voor een laag brandstofverbruik en een lagere CO2-uitstoot. Tegelijkertijd zorgen de gefunctionaliseerde polymeren in deze nieuwe rubbersamenstelling voor hoge kilometrage bij zowel zomer- als wintergebruik. De “sneeuwvangers” – kleine staafjes in de loopvlakgroeven – zijn ook bedoeld voor gebruik in de winter: ze houden de sneeuw in de groeven vast en bieden zo een goede wrijving met de sneeuw op de weg. Ze stabiliseren ook het profiel en dragen bij tot een nauwkeurig rijgedrag en een hoge kilometrage.
De intelligente 3D-lamel werd ontwikkeld om een goede grip te verkrijgen bij het rijden op sneeuw en op natte wegen, een speciaal ontwerp dat de profielblokken stabiliseert en zo voor een korte remweg zorgt. In de winter zorgt dit ontwerp ervoor dat de lamel wijd opengaat bij het rollen in het contactvlak met de grond, waardoor een hoge grip op sneeuw wordt verkregen via de randen van de lamel. De combinatie van profielontwerp en rubbersamenstelling verzacht het conflict in doelstellingen tussen kilometrage en rolweerstand, evenals grip op nat wegdek.

Bestelauto’ss die in stedelijke gebieden rijden, kunnen hard contact van de band met stoepranden op de weg nauwelijks vermijden. Om ervoor te zorgen dat de zijwand bestand is tegen dergelijke zware omstandigheden, werd de “scuff rib” aangebracht rond de volledige zijwand. Het ‘baksteenpatroon’ beschermt de zijwand tegen beschadigingen en draagt er zo toe bij dat de band zeer robuust is.
De ingenieurs van Continental hebben ook een nieuwe, duidelijk zichtbare profieldiepte-indicator ontwikkeld voor de nieuwe VanContact A/S Ultra. Die geeft de resterende profieldiepte van de band veel beter weer dan de kleine streepjes in de groeven. Vier groepen cijfers verdeeld over de omtrek van de band op de profielblokken geven de resterende profieldiepte aan tussen vijf, vier en drie millimeter.
De nieuwe VanContact A/S Ultra is in de eerste plaats bedoeld voor commercieel gebruik en zal vanaf december 2021 te koop zijn