
DMO, de inkooporganisatie van de Nederlandse Defensie die de Krijgsmacht van efficiënt en veilig materieel voorziet, heeft Defenture de opdracht gegund voor de levering van tenminste 41 licht tactische voertuigen. Deze Defenture GRF voertuigen (bij Defensie bekend onder de naam Vector) zijn bestemd voor de Luchtmobiele Brigade (11 LMB), een eenheid van de Landmacht. Daarbij biedt dit contract Defensie de mogelijkheid om voor een langere periode additionele voertuigen aan te schaffen.
Al bijna 10 jaar is Defenture de ontwikkelings- en assemblage specialist op het gebied van licht tactische voertuigen. Het bedrijf is ontstaan uit de invulling van de gegunde opdracht van 50 voertuigen voor de Nederlandse Korps Commando Troepen (KCT). Een order, die in een later stadium is uitgebreid naar 76 Vector voertuigen.
Defenture heeft zich er vanaf dag één op gefocust om met de GRF de nieuwe benchmark binnen het licht tactische segment te realiseren. Deze GRF is het perfecte voertuig voor de belangrijkste eenheden binnen de Krijgsmacht. Het voertuig is van scratch af aan samen met de gebruiker (KCT) en de bekende kennisinstituten specifiek ontwikkeld voor militaire toepassingen.
De GRF voertuigen zijn nu een aantal jaren in gebruik en sindsdien groeit de wereldwijde vraag naarde voertuigen enorm. Naast de GRF heeft Defenture nog een tweetal platformen in haar productportfolio, de Scorpion en de Mammoth.
In 2020 heeft DMO aan Defenture bovendien een opdracht gegund voor de ontwikkeling, productie en onderhoud van circa 300 Militaire Diesel Quads, de Scorpion, voor de Nederlandse defensie-eenheden zoals KCT en 11 LMB. Daarnaast is Defenture in een vergaand stadium met de ontwikkeling van een, van de GRF afgeleid, groter type voertuig met een payload van ca. 3500 kg., genaamd de Mammoth. Dit voertuig wordt speciaal ontwikkeld voor de Duitse Kommando Speziale Kräfte (KSK), waarbij er net als voor de Scorpion, vanuit veel andere Europese landen serieuze interesse is in deze Mammoth.

Defenture is trots om aan te mogen kondigen dat nu ook de Luchtmobiele Brigade gebruik gaat maken van de GRF-voertuigen. Op 19 december hebben DMO en Defenture gezamenlijk het contract getekend voor tenminste 41 GRF-voertuigen. Defensie geeft met het gunnen van deze order aan Defenture voor de 12kN Interim GRF voertuigen een heel duidelijk signaal af. Hiermee geeft Defensie ook meteen invulling aan het in 2021 teruggetrokken 12kN AASLT programma.
De Luchtmobiele Brigade had al langer behoefte aan een geschikt voertuig, waarin de in 2018 gegunde opdracht aan een andere leverancier zou gaan voorzien. Echter, dit contract werd ontbonden en Nederland en Duitsland hebben vervolgens besloten deze voertuigen gezamenlijk aan te gaan schaffen via een Duitse aanbesteding. Defenture is met het GRF-platform een van de kandidaten in deze aanbesteding.Specifiek militair ontwikkelde modulaire voertuigsystemen, die gebaseerd zijn op een identiek platform zoals de GRF en de Mammoth, hebben de toekomst. De voertuigen zijn ontwikkeld in nauwe samenwerking met de gebruikers en de bekende kennisinstituten, waarbij uniformiteit en interoperabiliteit tussen de systemen gewaarborgd is voor landen die de voertuigen van Defenture aankopen en in gebruik hebben. De Krijgsmachten van Nederland, Duitsland en Zwitserland hebben verschillende uitvoeringen en configuraties uit het Defenture portfolio in gebruik. In 2023 staan er nieuwe aanbestedingstrajecten en opdrachten voor vergelijkbare systemen op stapel waarmee de interoperabiliteit binnen Europa verder vergroot gaat worden.

Het tekenen van het contract is dus een belangrijk moment voor zowel de Nederlandse Defensie als Defenture. Het Korps Commando Troepen van Nederland en de Luchtmobiele Brigade opereren vaak gezamenlijk waarbij interoperabiliteit cruciaal is. Dit contract zorgt ook voor een reducering van de operationele kosten. Daardoor wordt de Krijgsmacht door het inzetten van de voertuigen van Defenture effectiever en efficiënter.
Om de groei te faciliteren is Defenture zowel op personeelsgebied als huisvesting fors aan het uitbreiden. Specialisten uit de automotive branche, de maakindustrie en defensie bundelen de krachten om de meest betrouwbare en veilige voertuigen te produceren, te leveren en te onderhouden met zo laag mogelijke Life Cycle Costs.
Defenture’s CEO Henk van der Scheer: “Jarenlang is door Defenture geïnvesteerd in het creëren van een nieuwe benchmark in het licht tactische segment. Onze voertuigen dragen steeds meer bij aan de mondiale veiligheid en vrijheid. Met de Defenture platformen garanderen we dat de eenheden die ons beschermen zo veilig mogelijk hun missies kunnen uitvoeren en weer veilig terug keren uit de meest extreme omstandigheden. Dat is onze missie waarmee we dagelijks het onmogelijke mogelijk maken.”
Defenture zal vanaf najaar 2023 de eerste voertuigen leveren aan de Luchtmobiele Brigade en verwacht de eerste batch van 41 GRF voertuigen medio 2024 geleverd te hebben.

Foei, foei, foei, wat een gemiste kans: anno 2023 nog op “de markt” komen met een voertuig dat wordt aangedreven met behulp van een fossiele brandstof. Twee aspecten hierbij a) het heden: ambtelijke molens malen wel door maar langzaam, te langzaam voor een snel veranderende markt en dan b) de toekomst van defensie met haar voertuigen: wie durft daarvan nu al wat te vinden, wordt het op accu’s of waterstof, waar kunnen we dan, als het oorlog is, wat stroom gaan naasten of tanken met onze, nou ja gebruikte, Leopards, wat doen we met de bestaande voertuigen, hoeveel decennia gaan we er over doen? Kunnen de Russen dus toch maar beter de kapotte tanks als ongewenst aandenken achterlaten in de Ukraine en thuis een hele nieuwe tank op waterstof gaan uitdenken en fabriceren? Wellicht is het nog beter om nu te gaan bedenken dat een numeriek overwicht met materieel op de grond geen garantie is voor een overwinning?
Stom verhaal . Elektrische mik. Voertuigen zullen te zwaar worden en geen bereik hebben.
Nederland heeft goede infrastructuur maar in het buitenland veelal niet