
Nieuwe personen- en bestelauto’s mogen vanaf 2035 geen CO2 meer uitstoten. Dat betekent dat een benzine- of dieselmotor als aandrijving niet meer mogelijk is en alle bestelauto’s vanaf 2035 elektrische of brandstofcelaandrijving moeten hebben.
Op 14 juli 2021 heeft de Europese Commissie als onderdeel van het ‘Fit for 55’-pakket een wetgevingsvoorstel ingediend voor een herziening van de CO2-emissienormen voor nieuwe personenauto’s en bestelauto’s. Het voorstel moet bijdragen tot de klimaatdoelstellingen van de EU voor 2030 en 2050, voordelen opleveren voor de burgers en innovatie in emissievrije technologieën stimuleren.
Afgelopen donderdag kwam het in het Europees Parlement tot een akkoord over dit voorstel. De CO2-uitstoot van nieuwe personen- en bestelauto’s moet met 100 procent worden verminderd ten opzichte van 2021). Dat betekent in de praktijk een ban op benzine, gas- en dieselmotoren. Vanaf 2035 kun je dan enkel nog elektrische bestelauto’s kopen, dan wel versies met een waterstoftank en brandstofcel. In onderstaande video wordt uitgelegd dat de nieuwe regels niet betekenen dat je per 2035 niet meer in je dieselbestelauto mag rijden.
Rapporteur Jan Huitema (Renew, NL): “Met deze doelstellingen scheppen we duidelijkheid voor de auto-industrie en stimuleren we innovatie en investeringen voor autofabrikanten. Bovendien wordt de aanschaf en het rijden in emissievrije auto’s goedkoper voor de consument. Ik ben blij dat we vandaag een akkoord met de Raad hebben bereikt over een ambitieuze herziening van de doelstellingen voor 2030 en een 100%-doelstelling voor 2035 hebben gesteund. Dit is cruciaal om tegen 2050 klimaatneutraliteit te bereiken en schoon rijden betaalbaarder te maken.”