
Het beeld dat met bestelauto’s steeds meer brokken worden gemaakt klopt niet. Duits onderzoek wijs het tegendeel uit. Uit het onderzoek blijkt ook het gunstige effect van ESP.
Volgens de voorlopige resultaten van een in 2011 te publiceren onderzoek van de Duitse organisatie Dekra samen met brancheorganisatie VDA en de gezamenlijke verzekeraars blijkt dat de ongeval statistieken van bestelauto´s niet anders zijn dan die van personenauto’s. Sinds het jaar 2001 is het aantal ongevallen met bestelauto’s in Duitsland sterk aan het teruglopen. Qua bescherming van inzittenden scoort de bestelauto even goed als de personenauto. Niettemin concludeert de Dekra dat er nog verbeteringspotentieel is. Zo is er een probleem met de hoogte van bestelauto’s waardoor bij frontale botsingen met personenauto´s de kreukelzones niet op de zelfde hoogte zitten. Het stellen van hogere botseisen van bestelauto’s zou dat probleem verergeren volgens Dekra. Verder is het gebruik van de veiligheidsgordel door bestelautoberijder en diens passagier lager. Bij personenauto’s ligt het gordelgebruik in Duitsland bijna op 100%, bestelwageninzittenden scoren tussen de 74 en 83%. Het elektronische stabiliteitsprogramma ESP is volgens Dekra voor bestauto’s belangrijk. Het zou in 8% van de door bestelauto’s veroorzaakte ongevallen en in 20% van de ongevallen met letsel of dood een positieve invloed hebben gehad. Volgens het onderzoek zijn er trouwens relatief veel oudere en jongere rijders betrokken bij ongevallen met bestelauto’s. Te weinig afstand houden en te hard rijden zijn de voornaamste oorzaken bij jongere bestuurders. Technische mankementen spelen verder ook een rol. Het gaat daarbij vooral om remmen, chassis en banden.