Nieuws

DLL financiert wagenpark Picnic

Online supermarkt Picnic neemt zijn 50e elektrische ‘autootje’ in gebruik. Voor deze mijlpaal tekende de startup een overeenkomst met DLL voor de financiering van het snel groeiende wagenpark. Het gemak van gratis thuisbezorging en de duurzame manier waarop dat gebeurt spreekt consumenten aan. Picnic heeft sinds de start negen maanden geleden al ruim 125.000 ritjes van klanten van en naar supermarkten voorkomen.

4bf00226-ccf0-43e0-abb3-85de7add890c
Voor de financiering van de groeiende vloot ‘elektrische autootjes’, zoals Picnic ze zelf consequent noemt, werkt Picnic nauw samen met leasemaatschappij DLL (voorheen De Lage Landen), een volle dochter van Rabobank. Door deze samenwerking kan Picnic haar duurzame doelstellingen halen. “Deze autootjes zijn helemaal door Picnic zelf ontworpen en voorkomen uitstoot van fijnstof in binnensteden”, aldus Wim Visser, senior vicepresident van DLL. “Het innovatieve en duurzame karakter was voor ons een belangrijke reden om dit unieke autootje te financieren.” Picnic en DLL zijn in gesprek over samenwerking voor verdere uitbreiding van de vloot. Visser vergist zich overigens als hij zegt dat Picnic de auto’s zelf ontworpen heeft. Het gaat namelijk om aangepaste Mega’s e-Worker.

Door de snelle groei duiken de elektrische autootjes van Picnic steeds vaker op in het straatbeeld, als alternatief voor de dieselwagens met hun fijnstofuitstoot die veel andere bezorgdiensten gebruiken. “Boodschappen bestellen bij Picnic is heel makkelijk en goedkoop”, aldus mede-oprichter Michiel Muller. “Daarnaast sluit het duurzame aspect goed aan bij de eisen die mensen stellen aan een modern bedrijf.” De online supermarkt is de enige die de boodschappen elektrisch bezorgt. Momenteel is het bedrijf actief in Amersfoort, Leusden, Soest en sinds enkele weken Utrecht. Na de zomer volgt Almere.

De gemeente Utrecht is enthousiast over het nieuwe boodschappen doen. Wethouder Jeroen Kreijkamp van Economische Zaken stelt blij te zijn met vernieuwende en duurzame ondernemers die voor Utrecht kiezen.

493bff99-9dea-41bf-8635-623d28a0faeeHet model van Picnic betekent een revolutie in de supermarktbranche. Picnic maakt een einde aan voedselverspilling, omdat het alleen díe levensmiddelen inkoopt die ook daadwerkelijk zijn besteld. Op die manier gaat er niets verloren. Picnic maakt bij de bezorging met de elektrische autootjes ook een einde aan de uitstoot van fijnstof in de steden. Bovendien betekent het bezorgmodel ook nog eens een aanzienlijke reductie van de CO2-uitstoot van auto’s, die consumenten normaal gebruiken om een paar keer per week op en neer naar de supermarkt te rijden. Ook de consument wint: waar de traditionele supermarkten hoge kosten rekenen voor de bezorging, levert Picnic de bestelling gratis af, mét laagsteprijsgarantie.

Klanten van Picnic kiezen voor een geheel nieuwe manier van boodschappen doen. Ze bestellen met een app op hun mobiele telefoon de boodschappen en krijgen deze vervolgens gratis thuisbezorgd. In Amersfoort, Leusden, Soest en Utrecht kozen 7c448d52-5d8e-4f31-9a1b-ebf94d0f5ac8huishoudens de afgelopen maanden massaal voor het nieuwe boodschappen doen. In de rij staan bij de kassa of betalen voor het ophalen van boodschappen is voor hen verleden tijd. Ook het groeiende aanbod van lokale producten wordt veel genoemd als reden om de traditionele supermarkt vaarwel te zeggen. Zo levert Picnic bijvoorbeeld bier van brouwerij De Volle Maat uit Leusden en sambal van Sambal Bert uit Amersfoort. In Maarssen gaat Picnic ook op zoek naar lokale ondernemers om mee samen te werken.

In stilte heeft Picnic drie jaar lang met een team van 30 specialisten gewerkt aan een nieuwe distributiemethode, waarmee ze in staat is de boodschappen zonder onnodige tussenschakels in de wijk rond te brengen. De klant kiest zelf welke rit het beste uitkomt en weet tot op een half uur precies hoe laat de bezorging zal plaatsvinden. Doordat de kosten van deze nieuwe manier van distributie zo laag zijn, kunnen de prijzen voor de boodschappen laag zijn en is de bezorging gratis.

Picnic is een initiatief van vier ondernemers. Internetondernemers Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys waren de eigenaren van Fredhopper, de ontwikkelaar van personalisatiesoftware voor webwinkels. Bas Verheijen is voormalig marketing-directeur van Albert Heijn en C1000. Serie-ondernemer Michiel Muller stond eerder aan de wieg van de onbemande tankstations Tango en ANWB-concurrent Route Mobiel.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.