Nieuws

DPD gaat hybride LEVC VN5 testen

LEVC (London Electric Vehicle Company) is officieel gestart met de testfase voor VN5, haar nieuwe half-elektrische bestelauto. Pakketbezorger DPD is het eerste bedrijf dat een omgebouwd TX-prototype (de taxiversie) in ontvangst neemt en gaat uitproberen.

Vanwege de overeenkomsten tussen TX en VN5 zet LEVC een vloot van geconverteerde TX-gebaseerde prototypes in, waarbij gebruik wordt gemaakt van een volledige ombouw van het interieur tot bestelauto, als kickstart voor de officiële VN5-lancering later dit jaar.

Joerg Hofmann, CEO van LEVC: “We zijn verheugd dat DPD als eerste bedrijf is begonnen met het testen van onze VN5 busjes. Deze tests in de praktijk zijn een mijlpaal in de geschiedenis van LEVC, omdat het bedrijf zijn transformatie van een iconisch Brits taximerk naar een toonaangevende fabrikant van elektrische voertuigen voortzet. VN5 zal een revolutie teweegbrengen in de groene logistiek en we kijken ernaar uit om met DPD samen te werken terwijl het voertuig wordt getest. Feedback van grote ondernemers zal van cruciaal belang zijn voor de verdere ontwikkeling van de VN5, aangezien we de VN5 willen lanceren in het vierde kwartaal.”

De laadruimte van de VN5 biedt ruim plaats aan twee europallets met een bruto laadvermogen van meer dan 800 kg. Het is gebouwd met een grote zijlaaddeur (waardoor een pallet zijdelings kan worden geladen) en een 60/40-splitdeur aan de achterzijde om het laden en lossen voor de chauffeur gemakkelijk te maken.

Gebaseerd op dezelfde architectuur en bewezen eCity range-extender technologie als LEVC’s TX elektrische taxi, biedt VN5 dezelfde elektrische aandrijflijn met een zuiver EV-bereik van 63 mijl (102 km) en met een totaal flexibel bereik van 301 mijl (485 km).  Net als de TX-Taxi is VN5 uitgerust met een draaicirkel van slechts 10,1 meter.

De eCity technologie voldoet aan de veeleisende taakcycli van verschillende sectoren en voor logistieke bedrijven zoals DPD is VN5 ontworpen om ‘distributie tot aan de deur’ – en niet alleen de laatste mijl – mogelijk te maken, waardoor er een verbinding ontstaat tussen de depots buiten de stad en de stadscentra.

Dwain McDonald, de CEO van DPD: “We willen graag zien hoe de technologie van LEVC voor ons werkt.  Het is een zeer flexibele oplossing en het zou goed kunnen helpen een paar uitdagingen op te lossen.  Het is erg slim, en dat vinden we leuk.  We zouden bijvoorbeeld geo-fencing kunnen gebruiken, zodat het automatisch overschakelt op uitsluitend elektrische energie bij het betreden van stedelijke gebieden, inclusief zones met een lage uitstoot.  We zullen het zeker een goede test geven en we zullen zien hoe het werkt.”

De testfase van LEVC zal de komende maanden plaatsvinden en er zullen meer dan 25 partners de testvoertuigen in ontvangst nemen, variërend van de verhuur van gereedschappen en apparatuur tot energieleveranciers en postdiensten. Deze bedrijven zijn specifiek gekozen om het voertuig door een verscheidenheid aan verschillende cases te laten rijden.


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.