
E-Driver lanceert met Virtuele Manual een nieuwe tool die automobilisten actief ondersteunt bij het vergroten van de actieradius, verlagen van het brandstofverbruik en het reduceren van CO2-uitstoot. Vooral bedrijven die veel personenauto’s hebben rijden, kunnen daarmee effectief besparen op kosten en hun MVO-doelstelling ondersteunen. De tool is momenteel al beschikbaar voor de meeste personenauto’s. Midden dit jaar komt er ook een versie voor bestelwagens.
Zijn de fabrieksopgaven over brandstofverbruik echt onhaalbaar? Hoe kan je zuinig rijden met een moderne benzine-, diesel- of elektrische auto? De nieuwe ‘Virtuele Manual’ van e-Driver ondersteunt automobilisten bij het vergroten van de actieradius, verlagen van brandstofverbruik en het reduceren van CO2-uitstoot.
Met de Virtuele Manual lanceert e-Driver haar nieuwste oplossing voor duurzame verkeersdeelname. De Virtuele Manual werkt volgens hetzelfde principe als het standaard e-Driver programma, dat al meer dan 70.000 cursisten met succes ondersteunt.
Uit gevalideerd onderzoek door TÜV Rheinland blijkt dat e-Driver de meest effectieve trainingsoplossing is voor brandstofbesparing en verkeersveiligheid. En ook de praktijk bewijst het: bij vervoerder Connexxion nam de schadelast jaarlijks met maar liefst 3 miljoen euro af.
Via het kenteken van de deelnemer selecteert de Virtuele Manual automatisch het juiste programma, gespecificeerd naar merk en voertuigtype. De manual start met een uitleg over de in de auto aanwezige technieken om duurzamer te rijden. De testrijder neemt je in een interactieve videotraining mee op een route. Hij maakt inzichtelijk hoeveel de auto verbruikt als de technieken in de auto goed worden toegepast en er op een slimme manier wordt ingespeeld op het verkeer.
De testrijder vergelijkt op innovatieve wijze zijn eigen verbruik met dat van de deelnemer zelf. Direct toepasbare oplossingen bieden handvatten om zuiniger te rijden, CO2-uitstoot te reduceren en de actieradius te vergroten. De testrijder gaf na de metingen aan: ‘Zuinig rijden vraagt om een andere rijstijl en je moet absoluut goed anticiperen, maar het gecombineerde verbruik is in veel gevallen haalbaar.’
De Virtuele Manual toont aan dat een hoog brandstofverbruik eerder ontstaat door een traditionele rijstijl dan door de auto zelf. Slimme oplossingen maken inzichtelijk hoe duurzaam aan het verkeer kan worden deelgenomen. Een verrassende bijkomstigheid is dat de handvatten om duurzamer te rijden een belangrijke bijdrage leveren aan het verhogen van de verkeersveiligheid.
Moderne auto’s hebben steeds slimmere veiligheidssystemen. Toch nemen incidenten in het verkeer toe: verkeersdeelnemers zijn door hun mobiele telefoon meer afgeleid dan ooit. Volgens de SWOV stijgt het aantal ongevallen door het lezen of typen van tekstberichten met een factor zes. De Verkeersveiligheid Groep Nederland toonde samen met TNO Human Factors aan dat alleen al door handsfree bellen de waarneming van automobilisten afneemt met 35 procent. Op basis van deze resultaten zijn unieke trainingen ontwikkeld die ook beschikbaar zijn in de Virtuele Manual.