Nieuws

E-Jumpy op waterstof valt in de smaak

1

Suez in het Franse Carcassonne heeft in de maand januari intensief gebruik gemaakt van de Citroën e-Jumpy Hydrogen, de versie van de elektrische Jumpy met waterstof als range-extender. De feedback van de werknemers van Suez is zeer positief en toont aan hoe goed de aangeboden functies aansluiten bij het gebruik dat hun activiteiten vereisen.

Op de site van Carcassonne zijn de werfleiders degenen die uitsluitend de e-Jumpy Hydrogen zullen gebruiken voor hun dagelijkse activiteiten. Hun rol is veelzijdig: bezoeken aan de werf, bevoorrading van klein en groot materiaal, noodreparaties in geval van een waterlek – vandaar de absolute noodzaak om 24/7 over een voertuig te beschikken met voldoende actieradius om niet gedurende de dag te hoeven tanken. Hun verplaatsingen, binnen de stad en de stadsrand, zijn dus vrij kort (ongeveer 100 km) maar frequent, en hun voertuigen moeten snel beschikbaar zijn. De voertuigen zijn meestal tot meer dan de helft van hun volume beladen en de lading bedraagt vaak meer dan 200 kg.

Waterstoftechnologie wordt voorgesteld als een aanvulling op het standaardaanbod van elektrische voertuigen, omdat deze technologie het mogelijk maakt in te spelen op specifieke gebruiksbehoeften. Waterstof beantwoordt aan de uiteenlopende gebruikseisen in termen van beschikbare actieradius en optimale bedrijfstijd, dankzij de snelle tankbeurten die ervoor zorgen dat de voertuigen permanent operationeel zijn. Het tanken aan hun 350 bar-station duurt slechts drie minuten voor een halve tank (of drie minuten voor een volle tank aan een 700 bar-station). De batterij van 10,5 kWh, die een reserve van 50 km biedt als de waterstoftanks leeg zijn, kan heel gemakkelijk drie tot vijf keer per week ’s nachts worden opgeladen aan een standaard 220V-stopcontact.

Het totale rijbereik van 400 km biedt een grote veelzijdigheid. De gebruiker kan veel korte ritten maken zonder zich zorgen te maken over het opladen en tegemoetkomen aan de behoeften van 44% van de klanten in het segment van compacte bestelwagens die zeggen af en toe meer dan 300 km af te leggen. Waterstoftechnologie biedt een nieuwe oplossing op het gebied van professionele mobiliteit, als aanvulling op de ontwikkeling van zuiver elektrische versies. Waterstoftechnologie is minder gevoelig als het gaat om het vervoeren van zware ladingen, rijsnelheid en weersomstandigheden, zoals negatieve temperaturen die de actieradius beperken. Het exothermische systeem genereert zelfs warmte, wat het thermisch comfort verbetert. Een rijbereik dat minder gevoelig is voor schommelingen, wat de planning van activiteiten verbetert.

De laadcapaciteiten zijn behouden gebleven. Het laadvolume van e-Jumpy Hydrogen is hetzelfde als dat van het thermische voertuig: 5,3m3 voor de Medium carrosserie en 6,1m3 voor de XL. Hij biedt een nuttig laadvermogen en een sleepvermogen van maximaal 1 ton op beide versies. Zijn nuttige breedte tussen de wielkasten van 1,25 m is voldoende om europaletten te laden. “De e-Jumpy Hydrogen heeft evenveel nuttige ruimte als zijn versie met verbrandingsmotor, een essentiële factor voor ons aangezien we regelmatig meer dan de helft van het volume van het voertuig gebruiken. Het vergemakkelijkt ook de opslag en hantering van het materiaal dat we vervoeren”, aldus Suez.

1 reactie op “E-Jumpy op waterstof valt in de smaak

  1. Per april 2022 kan er ook waterstof getankt worden in Horst, Noord-Limburg bij Vissers Energy

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.