
Opel en Renault lanceren later deze maand de nieuwe Renault Master en Opel Movano. Renault heeft ook al de vanafprijs gegeven: 18.990 euro. Bestelauto heeft alvast de eerste beelden voor u.
Renault en Opel hebben de eerste foto’s vrijgegeven van de nieuwe Master /Movano. Niet alleen de auto zelf maar ook het modellengamma is veranderd. Zo is er een ‘Lengte 4′ bijgekomen van 6,8 meter, loopt het GVW nu op tot 4,5 ton en is het aanhang- wagengewicht gestegen tot 3 ton. De wagen blijft leverbaar in voor- en achterwielaandrijving. Af fabriek kunnen de chassis-cabine modellen worden geleverd met en open en gesloten laadbak, met een driezijdige kipper, met dubbele cabine en als bus.
De laadruimten van de verschillende versies van de gesloten bestelwagen beschikken over een laadlengte tot 4,4 meter en een laadvermogen tot 17 kubieke meter (L4H3-uitvoering). De voorwielaangedreven varianten hebben lage laaddrempels met treden en alle modellen hebben schuifdeuren aan de zijkanten en achterdeuren met een grote opening.
Opel monteert in de Movano nieuwe viercilinder common-rail dieselmotoren (2.3 l CDTI). De reeks omvat motoren van 74 kW/100 pk/285 Nm, 92 kW/125 pk/310 Nm en 110 kW/150 pk/350 Nm. Alle motoren voldoen aan de Euro 5-emissienorm en zijn standaard met een dieselpartikelfilter uitgerust. De motoren zijn alle drie standaard gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak, terwijl de twee krachtigste motoren ook met een gerobotiseerde Tecshift manuele versnellingsbak kunnen worden geleverd. De standaarduitrusting van de Movano omvat onder meer airconditioning en een radio/cd-speler. Ook zijn er opties als bochtverlichting, een centrale stoel waarvan de rugleuning neerklapbaar is waardoor een werkoppervlak ontstaat en een roterende laptoptafel beschikbaar.
Renault monteert in de nieuwe Master een 2.3 dCi diesel. Die is weliswaar iets kleiner dan de huidige 2.5 dCi, hij levert meer koppel (tot +30 Nm) en is leverbaar in drie vermogensversies (100pk, 125pk en 150pk). Deze motor wordt geleverd met de veelgevraagde Euro 5-norm. Naar wens kan ook de Euro 4 i.g.v. Générique geleverd worden. De Renault Master T28 L1H1 Générique 2.3 dCi 100 zal een vanafprijs kennen van 18.990 euro, excl. btw/bpm. Een naar verwachting van Renault veel verkocht model, de Renault Master T33 L2H2 100 FAP euro 5, wordt gepositioneerd op 23.690 euro, excl. btw/bpm. Opvallend daarbij is dat Renault standaard geen airco monteert. Wel is er bij de introductie, vanaf mei, een optiepakket Pack Airco beschikbaar voor 399 euro.