
Vanmorgen maakte Bestelauto de eerste meters met de vernieuwde Volkswagen Crafter. Een korte rij-impressie.
We reden met de Crafter van Kopenhagen over de imposante Øresundbrug naar het Zweedse Malmö, waar zeker de binnenwegen nog bedekt waren met een laagje mist.
Voordat we instapten viel één ding al meteen op: het gerestylede front doet de Crafter zeker goed. Om nou te zeggen dat het een schoonheid is geworden gaat wat ver, maar het is al zeker beter dan het was. Zeker is wel dat de Crafter wat betreft look nu beter past in de VW-bedrijfswagenfamilie. Ook in de cabine zijn vernieuwingen doorgevoerd. Zo beschikken alle modellen over met zacht materiaal beklede armsteunen in de deuren en tussen de stoelen. Ook de stoelbekleding leek vernieuwd, het voelde in ons testmodel in ieder geval zacht aan. De afleesbaarheid van de instrumenten is ook verbeterd en alle modellen hebben een schakelindicator ter ondersteuning van een zuinige rijstijl.
De belangrijkste vernieuwingen aan de Crafter zijn echter de nieuwe motoren. De 2.0 liter viercilinder diesels met common-rail injectie zijn afkomstig uit de Transporter-modellen en voldoen allemaal aan Euro 5 en EEV. De 2.0 TDI is er in drie vermogensvarianten: 80, 100 en 120 kW. De 80 kW/109 pk-uitvoering is even krachtig als zijn vijfcilinder voorganger. Het maximale koppel is nu wel in een breder toerengebied (1.500-2250 tpm) beschikbaar. Het gemiddelde verbruik met deze motor bedraagt volgens VW 7,9 l/100 km (CO2: 208 g/km). De Crafter met de 100 kW/136 pk sterke 2.0 TDI heeft dezelfde verbruikscijfers als de 80 kW-versie. Hij biedt een koppel van 340 Nm dat al vanaf 1.600 tpm beschikbaar is. De krachtigste 2.0 TDI met 120 kW/163 pk is volgens VW ook de zuinigste. De biturbomotor levert zijn maximale koppel van 400 Nm vanaf 1.800 tpm. Met het optionele Start-Stop-systeem bedraagt het gemiddelde verbruik 7,2 l/100 km (CO2: 195 g/km).
Bestelauto reed deze sterkste motor van Denemarken naar Zweden en ondervond de souplesse van de motor. Het koppel zorgt ervoor dat er ook met lage snelheden in verbazingwekkend hoge versnellingen kan worden gereden. Op de Zweedse B-wegen, waar een maximum snelheid geldt van 70 km/h per uur, reden wij met de Crafter in de zesde versnelling. Natuurlijk, met 163 pk is het makkelijk praten, maar ook met paar honderd kilo lading achterin de Crafter konden wij immer snel accelereren of even inhalen. Later op de dag konden we ook rijden met de 80 kw motor, in een korte en lage configuratie van de Crafter. Ook in deze auto presteert de motor meer dan goed, en blinkt hij uit door zijn gebruiksgemak en het adequaat reageren op acties van de bestuurder van zowel de motor als de zesversnellingsbak.
De nieuwe Crafter is per direct leverbaar, vanaf 19.700 euro. Daarmee is hij zelfs iets goedkoper dan het vorige model.