Nieuws

Eerste praktijkervaringen met de eVito

De Mercedes-Benz is eVito de eerste volledig elektrische bestelauto in het middelgrote segment. De eerste exemplaren zijn inmiddels afgeleverd en in gebruik. Twee bedrijven die de eVito al in hun wagenpark hebben rijden, delen hun ervaringen met Bestelauto.

Tussen 2011 en 2014 is als pilot al getest met een elektrische Vito e-Cell. “De bereidheid toen om ermee te rijden is niet te vergelijken met nu”, zegt een woordvoerder van Mercedes-Benz. “Nu wíl men elektrisch rijden. Het totaalplaatje is daarbij belangrijk. Niet alleen wat de kosten betreft; het moet ook een attractieve auto zijn, die qua prestaties vergelijkbaar is met de dieselvariant.” Uit onderzoek blijkt dat 75 procent van alle bestelauto’s in Nederland een gemiddelde afstand van maximaal 100 kilometer per dag aflegt en dat 44 procent van de ondernemers binnen nu en vijf jaar wil overstappen naar elektrisch rijden.

Drie keer in de week

Maar hoe houdt zo’n elektrische bestelauto zich nou in de praktijk? Eén van de bedrijven die al een eVito aan het wagenpark heeft toegevoegd, is het grootste werkbedrijf van Pantar. Het bedrijf biedt werk, begeleiding en aandacht voor ontwikkeling aan ruim 3.000 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in Amsterdam en Diemen.

“In mei hebben we de eerste twee e-Vito’s in gebruik genomen”, zegt Eric Tapper, Manager afdeling Transport. “Een zetten we in op koeriersdiensten, zo’n drie keer in de week, de ander wordt dagelijks bij Interieurbeplanting ingezet. Binnenkort komt er een derde bij voor personenvervoer.”

Pantar wil snel schakelen naar nog meer elektrische bestelauto’s, zegt Eric Tapper (rechts), hier op de foto met Regillio Harewood, teamleider transport (links) en chauffeur Kenneth Curiël (in de auto).

Het wagenpark van Pantar bestaat uit zo’n driehonderd auto’s voor zowel het goederen- als persoonsvervoer. Daarvan zijn 22 voertuigen al elektrisch, vooral in het Groenonderhoud. Naast een eVito, rijden daar onder andere ook Nissans NV200 en Goupils. Voor het bedrijf een must, temeer omdat de Gemeente Amsterdam als harde eis stelt dat al het vervoer in de stad CO2-neutraal zijn per 2025.

Tapper vervolgt: “We hebben de eVito gebruiksklaar afgeleverd gekregen. Hij werd meteen positief ontvangen. Mercedes wordt als een gewaardeerd merk gezien. Hij rijdt lekker, voelt degelijk aan en het elektrisch rijden is een nieuwe dimensie. Bij aanvang was onze verwachting dat wij met de eVito meer kilometers zouden kunnen rijden binnen Amsterdam en omstreken, dan met de overige elektrische bussen. Dat is ook wel zo, al blijkt de actieradius toch iets lager dan gedacht: die zit nu bij ons op ongeveer 140 kilometer. Overigens krijgen we vanuit Mercedes nog een rijtraining voor deze auto’s. Elektrisch rijden is toch echt anders dan op diesel of benzine. Het vraagt toch om aangepast rijgedrag. Na deze training zullen we zeker meer uit de auto kunnen halen en zal de actieradius wel omhoog gaan. Overigens lijkt het laden van de eVito wel sneller te gaan dan wij gewend zijn. Maar hoe lang exact, is lastig te zeggen. Meestal zetten we de eVito tegen de avond aan de laadpaal en halen we ‘m de volgende dag eraf voor gebruik.”

“Omdat het omwisselen binnen ons wagenpark naar elektrische voertuigen nu snel gaat, zijn we druk bezig om onze infrastructuur aan te passen, zodat we straks geheel emissievrij kunnen rijden. Het liefste willen we snelladers”, zegt Tapper. “Dan kunnen de in te zetten elektrische auto’s volledig opgeladen zijn voor hun dienst.”

Mercedes-klant

Krinkels is een aannemer op het gebied van groen, infra, water en sport uit Breda. Het bedrijf werkt hoofdzakelijk binnen dorpen en steden. Krinkels heeft een wagenpark bestaande uit tachtig personenauto’s (waarvan vijf elektrisch), 51 kleine bestelauto’s (ook vijf elektrisch) en 115 grotere bestelauto’s. Sinds mei 2019 zijn er twee eVito’s in bezit, die worden ingezet op binnenstedelijke groen-onderhoudsprojecten. Een derde wordt binnenkort afgeleverd.

“Sinds een jaar of drie zijn wij bezig om ons wagenpark te verduurzamen om voorbereid te zijn om de mobiliteit van de toekomst”, vertelt algemeen directeur Marc Bolier. “Wij merken dat het in aanbestedingstrajecten ook steeds belangrijker is om duurzaam te zijn. Voor 80 tot 90 procent van onze activiteiten is elektrisch de toekomst (waterstof daarin meegenomen), zeker in de groene branche waarin wij actief zijn. Ons doel is dan ook om meer dan 15 procent van ons materieel, alles omvattend, in 2020 elektrisch te hebben en 30 procent van onze bedrijfswagens emissievrij in 2022.”

Onwennig

De berijders van de eVito’s bij Krinkels hadden wat scepsis in het begin. “Het was wat onwennig, er heerste ‘kilometervrees’ en er werd gedacht dat het alleen maar werd ingezet voor uiterlijk vertoon. Gelukkig was er ook een gezonde dosis nieuwsgierigheid en nu wil iedereen erin rijden”, aldus Bolier. “Er hoefde niet veel geregeld te worden voor wij de eVito’s in gebruik konden nemen, los natuurlijk van het hebben van oplaadmogelijkheden. Hoe lang het laden duurt, is afhankelijk van de laadpaal. De gebruikers hebben een rijtraining gevolgd. Ook hebben we de bussen voorzien van nieuwe belettering waaruit blijkt dat het elektrische voertuigen betreft. Mercedes heeft ons daarin ondersteund, evenals in de algemene communicatie en het verstrekken van rij-adviezen. Het is voor ons trouwens wel een kwestie van goed plannen aan wie de bus wordt meegegeven, omdat het extra stuk woon-werkverkeer nog bovenop de dagelijkse inzet komt.”

Aanhangwagen

Krinkels had de verwachting dat de eVitp net zo praktisch is als de fossiele Vito’s. Bolier: “Dat zijn ze, al kan je met een volle accu natuurlijk minder ver komen dan met een volle tank. We kunnen er ongeveer 175 km mee rijden. De ervaringen tot dusver zijn heel goed. We hebben voldoende laadruimte,  het comfortgehalte is hoog -minder trilling, minder herrie- en de onderhoudsmannen vinden het gaaf om erin gezien te worden. Onze klanten waarderen het ook dat we elektrisch rijden.

Als de actieradius in de toekomst naar minimaal 350 kilometer kan, er verschillende uitvoeringen beschikbaar komen en een aanhangwagen gekoppeld kan worden, zou dat het perfect voor ons maken.”

Tekst: Eline de Vries – Foto’s: Koos Groenewold, Mercedes-Benz, Eline de Vries

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.