Nieuws

Renault presenteerde deze week de elektrische versie van haar middelgrote bestelauto Trafic. Officieel de Trafic E-Tech Electric. In en rond Bordeaux kon Bestelauto als eerste met de Trafic E-Tech Electric rijden.

Eindelijk de elektrische Trafic. Want Renault was in 2012 een pionier met de Kangoo Z.E. Vaak vroegen we daarna aan Renault wanneer de elektrische Trafic zou komen, want dat leek ons de meest logische volgende stap. ‘Spoedig’, zei Renault dan altijd, maar er gebeurde nooit wat. Wel kwam in 2017 de elektrische Master. Nu is de elektrische Trafice er dan eindelijk. Caroline Dion, productmanager van de Trafic, zegt dat een marktintroductie in 2023 enkel ligt aan markttechnische redenen. “De markt was eerder toe aan een elektrische Master, dan een elektrische Trafic, en de klanten zijn voor ons leidend.”

Badge

Ons geduld wordt echter beloond, want in een mooi Frans najaarszonnetje staat de Trafic E-Tech Electric op ons te wachten. Behalve aan de badges is aan niets te zien dat dit een elektrische bestelauto is. Het laadpunt zien we bij het instappen: het zit op dezelfde plek als de tankaansluiting, bij de linkerdeur. Tanken hoeft niet, want deze Trafic heeft een accupakket van 52 kWh, goed voor 297 km aan actieradius (WLTP). De aandrijflijn bestaat verder uit de elektromotor, 90 kW (120 pk) sterk. Het koppel bedraagt 245 Nm.

Eco

We gaan onderweg en merken dat de Trafic E-Tech Electric in veel hetzelfde is als de Trafic met een verbrandingsmotor. Het interieur bijvoorbeeld. Dat heeft aangenaam veel bergruimte, inclusief een megaruime dashboardkast en neerklapbare, multifunctionele leuning van de bank. Het stuur zit vol functionele knoppen, op het dashboard staat een 8 inch groot display. Daar vinden we tal van zaken, maar zeker ook een EV-programma, wat slim laden en preheating en -cooling regelt. Dat kan trouwens ook op afstand met een app. Een eco-knop zorgt ervoor dat het motorvermogen geknepen wordt tot 60 kW, maar het is niet bekend of dat ook actieradius oplevert. Wie dat wil, moet de optie ‘Long-range’  bestellen. Dan is de snelheid beperkt tot 90 km/h, maar de actieradius loopt op tot 322 km.

Conversie

Wij reden de e-Trafic als gesloten bestelauto. Die is er in twee lengtes en twee hoogtes. Een dubbele cabine is er ook, plus een chassis-cabine. Renault zou Renault niet zijn als het niet haast onbeperkte op- en ombouwmogelijkheden biedt. Zo krijg je een elektrische Renault die echt bij jouw werk past. In het model dat wij rijden ligt een blok lading van 300 kg. In totaal kan er maximaal 1100 kg aan lading mee. Aan een eventuele trekhaak mag 920 kg hangen. Het laadvolume varieert van 5,8 tot 8,9 kubieke meter. In het tussenschot vinden we weer het bekende doorlaadluik. De laadruimte is verder net zo groot als anders, de aanwezigheid van een batterijpakket heeft geen enkele invloed.

AC/DC

Als de accu’s leeg zijn kan er een 7 kW 1-fase AC boordlader worden gebruikt om de Trafic aan het 230V stopcontact te hangen. Dan ben je veel tijd kwijt. Met een 22 kW 3-fase AC-lader laad je in 1 uur en 25 minuten van 15 naar 80 procent. Snelladen met DC en 50 kW kan ook, maar is optioneel en kan pas volgend jaar. Waarom snelladen niet standaard is? Dan verwijst Renault weer naar haar klanten, die dat supersnelladen niet zo nodig vinden.

Garantie

De prijs van de Trafic E-Tech Electric wordt in oktober bekend gemaakt. De orderboeken van de lengtevariant L2 (H1 en H2 Gesloten bestel, FloorCab en CrewCab) openen dan. De levering start in november. De verkoop van de lengtevariant L1 (H1 Gesloten bestel en CrewCab) start in november, met leveringen vanaf december. Renault levert de Trafic E-Tech electric standaard inclusief 8 jaar of 160.000 kilometer garantie op 70 procent van de batterijcapaciteit. Als de gezondheidstoestand van de batterij binnen de garantietermijn onder 70 procent van het nominale niveau daalt, dan garandeert Renault een kosteloze vervanging van de batterij.

Innovatie

De Trafic E-Tech Electric rijdt goed. Het weggedrag is niet zo comfortabel als dat van andere Renaults. Het gewicht van de auto laat zich soms voelen, zeker op oneffen wegdek. De Trafic E-Tech Electric is een prima bestelauto en een goede toevoeging voor dit segment, maar we vinden het jammer dat we in deze elektrische Trafic niets echt vernieuwends terugvinden, zoals vroeger (en tegenwoordig ook nog) met de Kangoo.

Opklapbaar

Die Kangoo is er nu ook als L2, ook met elektrische aandrijving. We rijden er kort mee en vinden de Kangoo fijner en moderner dan de Trafic. De L2 versie heeft een laadlengte van 214 cm. De breedte is 145 cm, maximaal 150 cm. De zijschuifdeur is ook gegroeid. Het laadvermogen stijgt van 600 naar 800 kg. Het trekkend vermogen blijft gelijk: 1500 kg, en dus flink meer dan de Trafic E-Tech Electric. Er komt ook een versie van de Kangoo L2 met een opklapbare dubbele cabine. Die zagen we in Bordeaux al kort, maar we hopen er binnenkort uitgebreider mee kennis te maken.


Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.