
EFA-S is sinds vorig jaar fabrikant en leverancier van elektrische bestelauto’s. Daarvoor gebruikt het bedrijf uit Stuttgart de chassis en carrosserie van de Gazelle Next van de Russische fabrikant GAZ, maar het bouwt er zelf een elektrische aandrijflijn in. Er zijn nu nieuwe versies beschikbaar, inclusief één van in totaal 4,25 ton totaalgewicht.
GAZ gaf vorig jaar, bij de presentatie van de EFA-S E35-serie, al haar uitdrukkelijke goedkeuring aan de bestelauto en de chassis-cabineversie die EFA-S op de markt bracht. Nu is er ook een dubbele cabine, een minibus en een zwaardere 4,25 tons versie op de markt gebracht. Die laatste is bijzonder interessant. Niet alleen omdat hij 750 kg extra laadvermogen heeft en uitkomt op 1600 kg laadvermogen, maar ook omdat hij dankzij de Europese regelgeving met een B-rijbewijs mag worden gereden. Volkswagen en MAN hebben de stekker uit de 4,2 ton versie van hun e-vans getrokken.

De EFA-S E-35 serie heeft een actieradius van meer dan 200 km, zegt de fabrikant. Het 88 kWh accupakket bestaat uit lithium-ijzerfosfaat cellen met keramische scheiders. Daardoor zijn stoffen als kobalt en nikkel overbodig. EFA-S is van oorsprong carrosseriebouwer en kan op verzoek aangepast accupakketten tot 244 kWh inbouwen. EFA-S bouwde in haar bestaan al 200 bedrijfsauto’s om naar elektrische voertuigen en deed dat in samenwerking met Orten Trucks onder meer voor Albert Heijn.
