
Volkswagen presenteerde eerder deze maand de nieuwe Transporter T5. Volkswagen heeft haar succesnummer een nieuwe look gegeven en voorzien van een compleet nieuw gamma aan motoren. Bestelauto reed er alvast een stukje mee.
De nieuwe T5 (hierboven de versie met hoog dak) heeft koplampen gekregen die geleend zijn van de Golf VI. De motorkap lijkt er los overheen gelegd, wat een wat eigenaardig gezicht geeft. De achterbumper en de achterlichten zijn ook vernieuwd, al is de aanblik van de achterzijde daardoor nauwelijks anders. Een hele vooruitgang is het nieuwe dashboard., dat nu meer lijkt op dat van een personenauto, maar nog steeds even praktisch en bruikbaar is.
Het echte nieuws schuilt onder de motorkap. Op technisch gebied heeft de nieuwe Volkswagen Transporter namelijk de nodige wijzigingen ondergaan. De motoren zijn vernieuwd en duidelijk stiller, zo blijkt uit de eerste kilometers die wij met de nieuwe Transporter T5 reden. Ook verbruiken de nieuwe motoren minder en voldoen ze alle aan Euro 5. De diesel in vier varianten beschikbaar, met vermogens van 62 kW/84 pk tot aan 132 kW/180 pk toe. De laatste is voorzien van een Bi-Turbo motor. Gemiddeld is de uitstoot van CO2 met 10 procent afgenomen. Naast de dieselmotoren is er een benzine variant: de 2.0 benzine motor met 85 kW/115 pk Euro 5. Deze Transporter is in ons land ook als aardgas (met Euro 5 norm) variant te bestellen. Voor een hybride- of elektrische versie is het volgens de mannen uit Wolfsburg nog te vroeg.
Qua specificaties is nieuw dat ESP met aanhangwagenherkenning en terugrolrem nu standaard zijn. Volgens de fabriek is ten opzichte van het vorige model een brandstofbesparing mogelijk tot wel 20 procent. Ook de reparatie- en onderhoudskosten zijn lager want de onderhoudsinterval is van 30.000 km naar 40.000 km gegaan. Volgens de importeur is de kilometerkostprijs van de vernieuwde Volkswagen Transporter gemiddeld gedaald met 2 procent ten opzichte van zijn voorganger. Aan de laadruimte is qua laadvolume en laadvermogen helemaal niets veranderd.
Een wereldprimeur in het bestelwagensegment is de zeventraps DSG-transmissie met dubbele koppeling. Wij reden ook een Transporter T5 met de DSG-transmissie en kunnen getuigen dat dit echt een geweldige automaat is. Wie de meerprijs in zijn portemonnee heeft zitten, moet niet vergeten deze optie aan te schaffen.
De nieuwe Transporter T5 is verkrijgbaar vanaf 17.300 euro.