Nieuws

Exclusief: eerste rit met Ford E-Transit

De E-Transit, de eerste volledig elektrische bestelauto van Ford komt in het voorjaar van 2022 naar ons land. Bestelauto kon er in Turkije al een eerste rit mee maken.

Voor die exclusieve eerste rit reisden we af naar Turkije, want daar wordt de Ford E-Transit gemaakt. In de fabriek van Ford Otosan in Kocaeli wordt hij samen met andere Fords geassembleerd. Ford Otosan is een gezamenlijke onderneming van Ford en de Turkse familie Koc. De faciliteiten in Turkije zijn indrukwekkend: er is een jaarlijkse productiecapaciteit van ruim 450.000 voertuigen. De Transit en Transit Custom worden gebouwd in aantallen van 330.000 per jaar. Daarnaast worden er nog Fords Transit Courier gebouwd (110.000 stuks) en de Ford F-Max vrachtwagen (16.400 eenheden). Wij bezoeken de Transit-fabriek in Kocaeli en zien daar dat Ford een eigen assemblagelijn voor de E-Transit heeft opgezet. Interessant is dat Ford daar zelf de batterijpakketten samen stelt, gebaseerd op accu-units van LG. De hele batterijlijn heeft acht stations, waarna het complete pakket onder een E-Transit wordt geschroeven.

Blauw
Speciaal voor ons heeft Ford een aantal E-Transits gereedgemaakt voor een rit. Het zijn nog pre-productiemodellen, maar representatief voor de auto die straks op de markt komt. De E-Transit is er trouwens in 25 uitvoeringen, als gesloten bestelauto en chassis-cabine, van 3,5 tot 4,25 ton. Voordat we instappen in de blauwe L2 E-Transit die we krijgen toegewezen kijken we even naar de auto. Die ziet er uit net als elke andere Transit, maar de blauwe lijnen in de grille trekken de aandacht. Net onder het Ford-logo zien we het laadpunt, goed voor zowel AC als DC laden.

Scherm
In het interieur zien we veel bekends, de kwaliteit is onveranderd goed. Nieuw in het interieur is het grote 12 inch scherm, voorzien van SYNC4, Fords nieuwe multimediasysteem. Het is prachtig ingericht, met op ons model een witte achtergrond. Ford heeft de E-Transit gebruikt om nieuwe software te maken die door een internetverbinding zaken als weer en verkeer verrekend met de nog resterende actieradius.

Achteras
De actieradius is 317 km groot (WLTP) en afkomstig uit het 67 kWh grote accupakket. De elektromotor is er in twee vermogens: 135kW (184pk) of 198kW (269pk) en heeft een maximumkoppel van 430 Nm. De elektromotor is overigens geplaatst op de nieuw ontworpen achteras en de E-Transit heeft dan ook achterwielaandrijving. Onder de motorkap vinden we dan ook geen elektromotor, maar enkel ondersteunende mechaniek en omvormers.

Regenereren
We sturen de E-Transit makkelijk door de regio Kocaeli. De E-Transit rijdt prima en heeft zijn goede rijgedrag gemeen met andere Ford bedrijfswagens. De achterwielophanging is aangepast om plek te bieden aan de elektromotor en de ophanging is nu onafhankelijk. In het dashboard zien we een draaiknop om de zesgangs automatische transmissie te bedienen. De knop ‘L’ midden op de draaiknop kan ingedrukt worden om de remregeneratie te activeren. Zo is de E-Transit zo goed als met alleen het stroompedaal te rijden. Maar ook door remmen met de voetrem wordt energie teruggegeven aan de accu’s, netjes weggewerkt onder het chassis.

Laadvermogen
Het accupakket weegt 600 kg. Dat gaat zeker niet ten koste van het laadvermogen. Ford rekent ons voor dat door het ontbreken van de dieselmotor er voor de elektrische aandrijflijn netto een meergewicht is van 400 kg. Het laadvermogen van de gesloten bestelauto die wij rijden is  maximaal 1.616 kg. Een chassis-cabine heeft een laadvermogen van maximaal 1.967 kg, maar dat is dan wel zonder laadbak of opbouw. We kijken even in de laadruimte. De meetlat hanteren we niet maar zo op het oog zijn alle dimensies achterin nog hetzelfde. Interessant in de laadruimte is ProPower Onboard, een elektrische unit van 2,3 kW die power levert voor bijvoorbeeld gereedschap, lampen en laptops. Met ProPower kan er met stroom op locatie worden gewerkt en er kunnen onderweg ook apparaten worden opgeladen.

Opladen
Over opladen gesproken, de Ford E-Transit is zoals gezegd zowel met wisselstroom als gelijkstroom op te laden. De E-Transit kan in 34 minuten van vijftien naar tachtig procent laden met een 115 kW DC-snellader. De accu met een normale 3-fase laadpaal of Wallbox volledig opladen met de 11 kW-on board lader duurt circa 7,2 uur.

De prijzen van de nieuwe E-Transit werden al eerder vrijgegeven. De bestelauto 350 L2 Ambiente is leverbaar vanaf 49.050 euro. De bestelauto L2 Trend is er vanaf 51.100 euro. De prijzen van de chassis cabine beginnen bij 48.675 euro voor de L3 Ambiente en 50.350 euro voor de L3 Trend. Alle uitvoeringen zijn standaard voorzien van de 135 kW sterke elektromotor. De meerprijs van de versie met 198 kW is 2.150 euro. De prijzen van de overige uitvoeringen en optionele uitrusting worden later vrijgegeven.

De Ford E-Transit wordt in het voorjaar van 2022 bij de Nederlandse Transit Centrum dealers verwacht. Ook voor 2022 is er aanschafsubsidie beschikbaar uit de SEBA-regeling.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.