Nieuws

Renault presenteerde onlangs een vernieuwde Master, een vernieuwde Trafic en een conceptversie van een nieuwe Kangoo ZE. Renault heeft een duidelijke ambitie om nog meer een wereldspeler te worden in bedrijfswagens, en heeft de nadruk daarbij liggen op elektrische aandrijving. Bestelauto had een exclusief interview met het Renault managementteam.

Aan tafel samen met Bestelauto:

  • Arnaud Jaeger, Renault Vehicle Innovation CEO
  • Thierry Plantegenest, VP – Global Sales & Marketing Vans & Pick Up’s at Renault Group
  • Denis Le Vot, CEO Renault LCV
Van links naar rechts:
Thierry Plantegenest, Arnaud Jaeger en Denis Le Vot

De nieuwe Master zit in een ultracompetetieve markt. We zien dat andere OEMS automaten monteren met zeven, acht of zelfs tien gangen. Maar op de Master zien we een zesgangsautomaat. Waarom?

Thierry Plantegenest: “Het is een gerobotiseerde versnellingsbak, maar de belangrijkste reden is dat onze klanten heel tevreden zijn met zes gangen. In Australië, waar automaten echt belangrijk zijn, halen we met de zesgangs automaat een marktaandeel van 50 procent. We kunnen meer gangen in de transmissie stoppen, maar wij luisteren liever naar onze klanten en die zijn nu tevreden met zes verzetten.”

De Trafic heeft een nieuwe motor gekregen, een 2.0 liter diesel. Betekent dat dat de 1.6 liter diesel verdwijnt en dat jullie aan partner Mercedes ook de nieuwe motor gaan leveren?

TP: “Ja, de 1.6 liter motor wordt uitgefaseerd en de nieuwe motor leveren we ook aan Mercedes.”

Nu er met de Trafic geen samenwerking meer is met Opel, schept dat capaciteit in de fabriek in Sandouville?

TP: “Het partnerschap met GM ging enkel om ontwikkeling. Opel produceerde de Vivaro in Luton, VK. We leverden in totaal 800 voertuigen per jaar aan Opel, dus dat is niet veel. We zijn veel meer tevreden met de deal die we met Mitsubishi hebben. Dus nee, het afscheid van Opel heeft geen gevolgen voor productie of sales of voor de fabriek in Sandouville.”

De Master ZE is hier ook gepresenteerd. Is daar ook nog een update aan de aandrijflijn gedaan?

Arnaud Jaeger: “Nee, de elektromotor en het batterijpakket zijn nog dezelfde als we een jaar geleden in Lissabon voor het eerst hebben laten zien, met 33 kw als batterijcapaciteit. Natuurlijk blijven we er aan werken om die capaciteit te verbeteren. Vanzelfsprekend werken we ook aan een grotere actieradius en snellere oplaadtijden en -technieken.”

Vorig jaar verkochten jullie 8.764 Kangoo ZE exemplaren. Hoeveel Masters ZE hebben jullie tot nu toe verkocht?

TP: “Van de Master ZE hebben we er 500 exemplaren gemaakt, vanaf februari 2018.” DLV haakt aan:  De markt voor elektrische voertuigen is (nog) niet groot. Wij zijn een grote speler met 42 procent marktaandeel, maar het belangrijkste is dat we aanwezig tijdens de transitie van fossiele brandstoffen naar EV en daar de juiste voertuigen bij bieden. De EZ-Flex bijvoorbeeld gaat gebruikt worden door grote logistieke bedrijven. Wij kijken daar intensief naar: wat is er nodig voor de schone ‘last mile’ waar iedereen het over heeft? En daarbij is de Britse markt weer anders dan de Franse of de Italiaanse. We willen eerst dit voertuig beproeven en dan zien wat bedrijven echt nodig hebben.”

Wat is de kans voor EZ-Flex om in serieproductie te worden genomen en kunnen jullie er dan ook geld aan verdienen? Is er een businessmodel voor een model als dit?

Denis Le Vot: “Dat weet ik nog niet. De EZ-Flex is een test, een concept. We weten nog niet welke kant de lastmile-delivery op gaat. Ik hoorde laatst van een pakketvervoerder dat hij zijn laadruimte vollegt met slechts één laag pakketten. Doet hij meer lagen, dan kost het bij elke aflevering te veel tijd om het juiste pakket te vinden. Belachelijk natuurlijk als je denkt aan brandstofverbruik en niet gebruikt laadvolume. Toch kunnen we zo’n vervoerder helpen met een modulaire inrichting van de laadruimte, wellicht met nummers of codes, vakken. We willen de vervoerder helpen bij zijn logistieke taak.”

Denis Le Vot

In 2030 zal 60 procent van de bevolking in de stad leven. Tegelijk zien we een trend naar kleinere, elektrische voertuigen. Zie bijvoorbeeld de EZ-Flex. Dan slibt toch de hele stad dicht? Kijkt Renault – de alliantie – ook nog naar andere oplossingen?

DLV: “Het wordt drukker in de stad, want in 2050 zal het goederenvolume in de stad naar verwachting vier keer zo hoog liggen. Hoe de toekomst eruit ziet? Ik weet het niet, want de stadsmobiliteit van de toekomst is complex. Autonome voertuigen op deelbasis kunnen zorgen voor minder voertuigen voor personenvervoer, maar hoe zit dat met goederenvervoer? Het pakketje voor mevrouw Jansen moet op de vierde etage afgegeven worden, daar heb je toch een mens voor nodig. Ja, ik weet dat pizza’s per robot worden afgeleverd, maar duizenden pakketten per dag is heel wat anders. EZ-Flex is de beste oplossing voor nu. De perfecte mobiliteitsoplossing voor de toekomst, daar kunnen we net als iedereen alleen maar over dromen. En praten met mensen uit de praktijk, want daar leer je veel van.”

Wat heeft Renault in petto voor mensen die geen bedrijfsauto willen kopen? Ik denk aan sharing bijvoorbeeld…

AJ: “Een bedrijfsauto kopen doen sowieso maar weinig mensen. Ze zoeken oplossingen, lage TCO, restwaarde. Daar zijn diverse concepten voor, leasing, financing etc. Dat doen we ook met onze batterijpakketten. Sharing doen we ook, in Madrid bijvoorbeeld, met personenauto’s weliswaar. Dus we hebben de tools en grote bedrijven maken daar zeken gebruik. Het gaat echter meer om de klanten dan wat wij aanbieden. Kleine klanten zullen meer geneigd zijn om te kopen, grotere klanten staan open voor alternatieven en maken daar ook gebruik van.”

Wat is precies de EV-strategie voor Renault? Zijn het alleen BEV’s, ook hybrides of mild hybrids, zoals andere merken nu op de markt brengen?

AJ: “Voorlopig zien we dat een volledig elektrische versie voldoende is voor alle inzet.  Zeker met een groeiende actieradius, waar we aan werken. Omdat het personenvervoer ook om emissievrij vraagt, gaan we ook personenversies van de Master ZE ontwikkelen. Die gaan we nog dit jaar presenteren. We kijken ook naar het concept van een range-extender. Waterstof is interessant en dat is wat we momenteel aan het testen zijn op de Master. Waterstof is natuurlijk maar een van de alternatieven voor een BEV. Dat er een alternatief moet zijn is duidelijk, want de actieradius zal in een BEV-bedrijfswagen altijd beperkt blijven doordat je met de zware batterijen niet teveel kan inleveren op laadvermogen. Dat is gewoon te belangrijk voor onze klanten.”

En voor de toekomst, komt er dan één elektrisch platform voor bestelauto’s?

DLV: “We willen ons hele gamma bestelauto’s elektrisch hebben in 2022. Wat er daarna gebeurt, weten we nog niet. Ik verwijs dan weer naar de EZ-Flex, dat is ons antwoord nu. Ja, er komt een elektrisch platform, maar het is nu nog de vraag voor welke grootte en toepassing. Om de toekomst van de elektrische bestelauto’s vorm te geven is meer nodig dan alleen een platform. Je moet weten hoe de bestelauto gebruikt gaat worden in de toekomst. De EZ-Flex is een hint, en naar ons idee een goed concept voor de toekomst.”

Wat is jullie visie op de beschikbaarheid van accu’s, met een toenemend aantal EV’s van Renault als ambitie? Ik weet dat de levertijden voor de Kangoo ZE soms best hoog waren in de afgelopen jaren.

TP: “Een langere levertijd voor de Kangoo ZE hebben we niet meer. Het is natuurlijk een kwestie van vraag en aanbod. De markt groeit, dus dat is wel een aandachtspunt, maar nu, op dit moment hebben we dat niet. Ook voor de toekomst, met een grotere vraag, zien we voor bedrijfsauto’s geen problemen, omdat het volume beperkt is. Kijken we naar het grotere plaatje, met de personenauto’s erbij, dan kan exponentiële groei wel een probleem gaan vormen voor de levering van accu’s. Maar wij kunnen nu elke Kangoo ZE of Master ZE op tijd leveren.”

Wat is in Europa de sterkste drijfveer van consumenten en bedrijven om een elektrische bedrijfsauto te kopen, is dat subsidie of duurzaamheids awareness?

DLV: “We zien een duidelijke stimulans uitgaan, niet zozeer van EU-lidstaten maar van individuele steden. Sommige steden zeggen al dat je de stad over een paar jaar niet meer inkomt zonder elektrische auto. Dat heeft invloed op de aanschafbeslissingen van consumenten. Zo ontstaat in sommige landen een markt voor elektrische auto’s. En dat gaat veel sneller dan dat er EU-wetgeving moet komen.” TP vult aan: “In China zie je dat ook heel sterk, in steden als Beijng en Shanghai krijgen bestelautoberijders subsidie van steden om schoon te gaan rijden. Daarom brengen we in China onder de naam Jinbei direct elektrische bestelauto’s op de markt.”

Als je een wereldwijde speler wilt zijn, hoe ga je dan om met veranderingen in de economie. Politiek, valuta, de onrust kan zoals we weten enorm zijn. Hoe beinvloedt dat je strategie?

DLV: “Ten eerste: goederenvervoer is stabieler dan personenautomobiliteit. Je weet dat er een vervangingsbehoefte is, daar kun je rekening mee houden. Fluctuaties in afzet zijn minder groot dan bij personenauto’s. Ten tweede, we willen juist een wereldspeler zijn om stabiliteit te hebben. Als je alleen in Frankrijk of Europa op de markt bent, en daar ontstaan problemen, raakt het je enorm. Daarom zijn we bijvoorbeeld groot in Latijns Amerika – met een marktaandeel van 16,9 procent. We hebben er net de Kangoo gepresenteerd. We zijn ook groot in Europa, maar willen groeien in China. Daarom hebben we RBJAC (Renault Brilliance Jinbei Automotive Company) opgericht, dat dit jaar nog auto’s onder het merk Jinbei en Renault op de markt gaat brengen. Ook zijn we in Zuid-Korea begonnen om de Master te leveren en Afrika staat op de agenda. Het is met een werelwijde benadering makkelijker om investeringen terug te verdienen,  maar door aanwezig te zijn in veel landen hebben we wereldwijd meer grip op de markt. Daarbij komt dat we een breed gamma hebben, met kleinere bestelauto’s, medium en groot, pick-ups. Dat alles geeft meer balans.”

DLV: “En niet te vergeten, de alliantie. Dat geeft ook wereldwijde slagkracht. Met Nissan en Mitsubishi samen hebben we een breed spectrum aan technologie tot onze beschikking. Financieel staan we ook krachtiger, met meer dan 50 miljard euro aan investering in de komende zes jaar. En kijk eens naar onze Alaskan pick-up. Daarvoor hoefden we als Renault niet volop in te investeren omdat de Nissan er al was. Andersom werkt het ook zo met de NV400 en nu de NV250 voor Nissan. En met de Trafic voor Mitsubishi. Allemaal synergie door de alliantie.”

Hoe zit het met de kansen voor Renault en Nissan in de VS? Daar gaan veel andere OEM’s ook hun kansen beproeven.

DLV: “De VS is een totaal andere markt voor bedrijfsauto’s. Andere stijl, motoren, emissies, alles is anders. Daar een Europese auto in de markt zetten is erg moeilijk. Maar we zijn met de Alliantie wel degelijk aanwezig. Ook daar werkt die gezamenlijke slagkracht. De camera die we op de nieuwe Master monteren zit in de VS ook op de Infiniti QX80. Ook al zijn de merken niet overal aanwezig, de technologie is over de hele wereld aanwezig.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.