Nieuws

Exclusief: Rijden met de nieuwe VW Transporter

2

De Volkswagen Transporter werd eerder dit jaar in Amsterdam als ‘Generation Six’, de T6, gepresenteerd. Aan het uiterlijk zijn amper wijzigingen vast te stellen, zo lijkt het, maar onderhuids is dat veel meer. De T6 is ten opzichte van T5 voor meer dan 75 procent anders. Dat willen we ervaren met de eerste rit met de T6.

Volkswagen koos als locatie voor de eerste ritten met de nieuwe Transporter het Zweedse Södertälje, thuisbasis van concerngenoot Scania. Daar is geen echte reden voor, maar het is wel een feit dat de bedrijfswagenactiviteiten van Volkswagen tegenwoordig als één gezamenlijke activiteit worden gezien. Er is zelfs binnen de Volkswagen Group een aparte holding voor opgericht. Toen Bestelauto met de T6 voorbij het Scania-hoofdkantoor reed, kregen we toch even de indruk dat we op de koffie bij de buren gingen.

Verschil
Even later zagen we op een parkeerplaats de T5 staan, voorganger van de nieuwe Transporter. Veelgehoorde kritiek is dat de T6 teveel lijkt op de T5. Als je snel kijkt is dat ook zo, maar wie er even de tijd voor neemt ziet wel degelijk verschillen: de complete voorbumper is nieuw, met grotere luchtinlaten aan de onderzijde nodig voor Euro 6. De koplampunits zijn veranderd, net als de grille, waar nu een sjiek lijntje chroom doorheen loopt. De grille en koplampen zijn iets gegroeid, waardoor de hoek van de motorkap licht anders is. Aan de achterzijde zijn de verschillen aan de carrosserie minimaal.

Rustig
Het interieur hebben we eerder al beschreven, vandaar dat we dat hier niet nog een keer doen. Het is tijd om te gaan rijden en als eerste doen we dat met een gesloten bestelauto met korte wielbasis. Voorin ligt de 2.0 l TDI Euro 6 motor, goed voor 110 kW en gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Op de snelweg onderweg naar Södertälje valt ons op hoe stil de motor is en hoe rustig de hele aandrijflijn zich houdt. De commonrail diesel draait 1350 toeren bij 80 km/h. Net als eerder bij de Caddy merken we dat het weggedrag van de nieuwe Transporter rustiger en comfortabeler is dan bij de vorige versie. Is er dan zoveel veranderd aan chassis, assen of vering? “Nee, er zijn slechts een aantal componenten vernieuwd”, vertelt Michael Reich, verantwoordelijk voor chassisontwikkeling bij VW Nutzfahrzeuge. “Wel is het complete onderstel opnieuw getuned, gefinetuned eigenlijk, met aanpassing van tal van parameters. Tevens kunnen we nu in samenspraak met de klant het onderstel afstellen naar het gebruik ervan. Iemand die dagelijks met veel gewicht rondrijdt gebruikt zijn Transporter anders dan iemand die alleen koerierswerk doet.” Kort rijden we later op de dag met de bejubelde nieuwe ‘Generation Six’ Multivan, in fraaie rood-witte kleurstelling. Deze voor personenvervoer bedoelde auto had het nieuwe Dynamic Chassis Control, waarmee de bestuurder eigenlijk het onderstel kan instellen op normaal, sportief of comfortabel. “Op de gesloten bestelauto en chassis-cabine wordt DCC niet leverbaar”, aldus Reich. “Wel op de Transporter Kombi. Het is met een meerprijs van 1500 euro een naar ons idee kostbare optie die weinig bestelautorijders zullen kiezen.” Ons valt het vooral tegen dat DCC uiteindelijk een soort comfortprogramma blijkt te zijn. Een echt elektronische aanpassing van het onderstel voor het rijden met lading, zoals Ford met Load Adaptive Control wel biedt, zou in deze tijd best op zijn plaats zijn.

ACC
De ‘Bulli’ is dan wel geen auto voor het dagelijkse harde werk, het is wel een lust voor het oog en nu al wordt VW verrast door de zeer grote vraag naar het nieuwe model. Wellicht dat Bestelauto later dit jaar nog eens met het nieuwe icoon gaat rijden voor een uitgebreide impressie. Nu konden we overigens wel goed ervaring opdoen met het nieuwe Adaptive Cruise Control (ACC). Dat blijkt functioneel en veilig, maar toch ook wel wennen. Grote snelheidsverschillen opvangen blijft lastig. Zo ging onze T6 meermalen fors vertragen als er een auto met lagere snelheid voor ons invoegde. Wie dat wil voorkomen moet eigenlijk voortdurend anticiperen. De T6 is in alle versies voorzien van tal van (veiligheids)systemen die de bestuurder helpen, zoals Hillhold, Front Assist noodremassistent en een achteruitrijcamera.

Pick-up
Volkswagen had in Zweden diverse ombouwvarianten van de T6 staan. Wij reden met de pick-up versie met dubbele cabine, weer aangedreven door een 110 kw versie van de 2.0 TDI, de motor waar VW blijkbaar het meest van verwacht. In de laadbak vinden we zo’n 400 kg lading. De pick-up laat zich prima rijden, het sturen voelt licht maar wel heel precies aan. In het interieur valt op dat de zitting van de bijrijdersbank opklapbaar is, evenals die van de bank in de dubbele cabine. Daar kan dus flink wat mee. De pick-up is een echte gebruiksauto, prima voor licht bouw- of aannemersvervoer. Tijdens het rijden horen we wat geluid van rond de achteras komen, die door de dubbele cabine als klankkast naar voren. Best goed te horen af en toe. Daarbij komt flink wat bandengeruis van de Hankooks waar ons demo-exemplaar mee was geschoeid. Standaard staan VW’s altijd op Continental banden. Achter het tankklepje vinden we naast een opening voor diesel ook een ‘gat’ voor Adblue. De 2.0 liter diesel van de T6 is verkrijgbaar in vier varianten en die allemaal al goed voor Euro 6, maar om dat te halen moet dan wel ureum worden toegevoegd. Het tankje is 13 liter groot, goed voor zo’n 7.000 km, zegt VW. Even wennen maar wel dieselbesparend is het start-stopsysteem, standaard op elke Euro 6. Het verbruik van de nieuwe dieselmotor ligt zo’n 15 procent lager dan voorheen, heeft Volkswagen alvast voor ons berekend.

Nieuw hoofdstuk
De nieuwe Transporter is er in tal van varianten, zoals de gesloten bestelauto (twee lengtes, drie hoogtes), pick-up (twee lengtes, vier vloeren, ook dubbele cabine) en als chassis-cabine met een opbouw naar keuze (twee lengtes, dubbele cabine). De laadruimte van de gesloten bestelauto is niet veranderd in dimensies. Eventuele inbouwelementen kunnen dus makkelijk worden overgezet.

VW heeft met de nieuwe Transporter geen heel nieuw boek geschreven, maar wel een nieuw hoofdstuk in wat al decennia een succesverhaal is. En geef ze eens ongelijk, want waarom zou je een heel nieuw model op de markt brengen als het huidige nog veruit marktleider is in Europa? “Wij weten dat we een heel goed product hadden met de T5. Dit is de T6, en die is gewoon nu nog beter”, vat dr. Eckhard Scholz, topman van VW Nutzfahrzeuge, VW’s filosofie samen. De nieuwe Transporter staat vanaf juli bij de dealer, de prijslijst begint bij 17.900 euro.

2 reacties op “Exclusief: Rijden met de nieuwe VW Transporter

  1. J.T. van den Berg schreef:

    Beste Bestelauto.nl, volgende keer toch wat beter je huiswerk doen lijkt me…. een 120kW variant van de 2.0 TDI motor is alleen leverbaar in de Crafter en niet in de T6. Beschikbare motorvarianten zijn 62, 75, 103, 110, 132 en 150kW.

  2. Paul Quaedvlieg schreef:

    Beste J.T. van den Berg, het was een typefoutje, verderop spreken we wel van een 110 kW motor. Maar toch bedankt!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.