
In het bijzondere jaar 2024 zijn in totaal 129.878 nieuwe bestelauto’s op kenteken gezet. Dat is 87,4 procent meer dan in 2023. Dit is vooral toe te schrijven aan het einde van de bpm-vrijstelling voor bestelauto’s met een verbrandingsmotor per 1 januari 2025, in combinatie met de invoering van zero-emissiezones in binnensteden. Dat blijkt uit cijfers van RAI Vereniging en Bovag.
Er was sprake van een overduidelijke eindsprint aan het einde van het jaar: alleen in december zijn er al 32.734 bestelwagens op kenteken gezet, 621,6 procent meer dan de 4.536 in december vorig jaar.
Volgens Bovag wordt in januari duidelijk hoeveel van deze geregistreerde bedrijfswagens daadwerkelijk door ondernemers zijn aangeschaft en de weg op gaan, en welk deel onverkocht te naam is gesteld. Deze voertuigen kunnen de komende maanden nog als nieuw, zonder BPM, worden verkocht. Het hoge aantal registraties in 2024 heeft grote gevolgen voor de verwachtingen in 2025. Beide brancheverenigingen verwachten voor 2025 een flinke dip in het aantal registraties van nieuwe bestelauto’s.
In 2024 bleef Volkswagen marktleider, met 25.635 registraties. De Transporter en Crafter scoren nog altijd goed.Renault volgde op de voet met 23.676 registraties, waarbij vooral de Trafic en Master populair bleken. Mercedes-Benz wist met zijn Sprinter en Vito ook een stevig aandeel te behouden, goed voor 20.226 registraties. Ford scoorde met zijn Transit-serie eveneens hoog en noteerde 18.632 nieuwe inschrijvingen. Peugeot completeerde de top vijf met 9.038 registraties, waarbij de Expert het beste scoorde.
