
Servicemonteurs van Welzorg repareren elke dag (revalidatie)hulpmiddelen zoals rollators, scootmobielen en rolstoelen. “De Field Service Suite maakt het mogelijk om onze klanten spoedig te helpen op een zo efficiënt mogelijke manier”, vertelt Sabine Doets, Manager ICT bij Welzorg. Daarbij reserveert en plant de Field Service Suite (spoed)reparaties en berekent hij de meest optimale routes voor de monteurs. De mobiele applicatie ondersteunt hen bij hun werkzaamheden op locatie.
Als een hulpmiddel defect raakt, belt de klant naar Welzorg. De medewerker van Welzorg plant met behulp van de Field Service Suite (van Ortec en Sigmax) de meest geschikte afspraak in met de klant. “Het komt bijna dagelijks voor dat klanten per direct geholpen moeten worden omdat ze zonder hulpmiddel niet mobiel zijn en daardoor niet naar buiten kunnen of in het ergste geval in bed moeten blijven liggen”, vertelt Doets. “Het plansysteem ondersteunt dit door standaard een aantal uren per dag voor spoedgevallen te reserveren”. Is gedurende de dag de planning niet volledig opgevuld, dan voegt de planning automatisch andere klussen toe waarna de monteurs de meest optimale planning inzien op hun device. “Zo kunnen we altijd spoedreparaties uitvoeren waarbij de reeds ingeplande reparaties in tact blijven. Zo staan onze monteurs nooit onnodig stil omdat de planning niet sluitend is”, licht Doets toe.
Snelle registratie, goede service
Geen enkel hulpmiddel is hetzelfde en Welzorg beschikt dan ook over ruim 100.000 artikelen die monteurs eventueel inzetten bij reparaties. Field Service Suite maakt het voor de monteurs via het mobile device inzichtelijk welke artikelen ze voor de werkdag moeten inladen in hun servicebus. “Aan de hand van een paklijst bekijken ze welke artikelen ze nodig hebben. Zo zijn de monteurs altijd met de juiste spullen onderweg”, aldus Doets. “Op het moment dat de monteur de reparatie heeft afgerond, registreert hij eenvoudig middels een barcode welke onderdelen er zijn ingezet, zodat de voorraad inzichtelijk blijft.”
Flexibel en robuust
Met Field Service Suite registreren monteurs, ook als zij tijdelijk geen internetverbinding hebben, eenvoudig hun werkzaamheden. De gegevens worden frequent opgeslagen en direct naar kantoor verstuurd zodra er verbinding is met het netwerk. Daarbij is Field Service Suite flexibel in te richten naar het proces van de monteurs. Doets licht een voorbeeld toe: “De monteurs laten nu eerst de klant tekenen voor akkoord en handelen later de interne registratie af. Voorheen moest de klant hierop wachten, maar met de Field Service Suite gaat de afhandeling voor de klant nu sneller”.