Nieuws

Ford presenteerde onlangs de nieuwe Transit Custom, de eentons versie van de nieuwe besteller, in Birmingham, maar liet hem na de show meteen doorreizen naar Amsterdam. Daar konden wij nog eens beter kijken naar de Transit Custom. Ford heeft met de nieuwe Transit Custom nog meer oog voor de belangen van de fleetowner.

Ford Transit CustomDe eerste beelden van de nieuwe Transit Custom zag u het eerst op Bestelauto en zustersite TTM.nl. In levenden lijve is duidelijk te zien dat de Transit Custom de ‘kleine’ versie is van de nieuwe Transit range. De auto heeft wel wat weg van al van zijn concurrenten, maar heeft bovenal een herkenbaar eigen gezicht. Het uiterlijk speelt qua styling vooral bij het front leentjebuur bij de personenauto’s.

In het interieur is dat niet anders. De bestuurdersstoel, traditioneel de beste plek om te zitten in een Transit, is omgeven door dashboard en stuur dat zo afkomstig uit een Focus lijkt te zijn. De montage van een zowel axiaal als verticaal verstelbaar stuurwiel verbetert de zitpositie nog verder. Dat alles bij elkaar zorgt er in ieder geval voor dat de ergonomie in de Transit Custom goed voor elkaar is. Wat betreft bergruimte lijkt de Transit wel iets te hebben ingeleverd.
 

Ford komt in de laadruimte niet alleen met een laadvermogen vanaf 871 kg, ook zijn er tal van vindingen die praktisch gebruiksgemak op leveren. Een tweede zijschuifdeur is optioneel leverbaar. Onder de bijrijdersstoel is extra laadlengte beschikbaar, voor lange goederen als buizen of planken.

Een ieder die de bestelauto voor zijn werk gebruikt, heeft de smartphone of tablet op standby staan. Om tijdens het rijden niet op allerlei randapparatuur te hoeven kijken, introduceert Ford SYNC-technologie. Dat houdt niet alleen Bluetooth en AUX/USB, maar ook spraakbediening en SMS voorlezen en antwoorden. Daarnaast heeft de Transit Custom Lane Keeping Alert en Driver Alert.

Er zijn nog geen prijzen bekend van de nieuwe Transit Custom, maar zeker is wel dat Ford de fleetowners tegemoet komt. Zo zijn er tal van systemen standaard dan wel optioneel op de Transit aanwezig die efficiënt gebruik bevorderen. Al te enthousiaste bestuurders worden beperkt door het nog immer aanwezige Load Adaptive Control, dat het beschikbare motorvermogen aanpast aan de belading van het voertuig. Ook beschikt de Transit Custom over de nieuwste ESP-technologie met Torque Vectoring Control. Ford komt met nog meer systemen op de proppen die deels gericht lijken op duurzaam gebruik van de auto. Over duurzaam gesproken, naast de 2.2 TDCi motoren van 100, 125 en 155 pk komt Ford later dit jaar ook nog met extra zuinige Econetic uitvoeringen. Ford claimt de langste service-interval in dit segment: 2 jaar of 50.000 km.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.