Nieuws

Ford E-Transit Custom wordt echte werkbus

Ford heeft donderdag meer bekend gemaakt over de nieuwe E-Transit Custom. Zo heeft hij keus uit diverse vermogens, heeft hij tot 1.100 kg laadvermogen en kan hij snelladen tot 125 kW. Imposant is het trekgewicht: dat bedraagt maximaal 2.000 kg. De E-Transit Custom ontpopt zich als echte werktool, maar wel een waar we nog tot eind 2023 op moeten wachten.

Een van de sterke kanten van Ford op het moment is het Ford Pro digitale ecosysteem. Dat combineert software en dienstverlening en maakt het ondernemers makkelijker om gebruikskosten te beheersen, efficiënter te werken en de overstap naar elektrische mobiliteit te omarmen.

“Ford Pro en de E-Transit Custom veranderen onze kijk op de rol van de bedrijfswagen: professionals en bedrijven naar een nieuw digitaal tijdperk leiden”, aldus Jim Farley, voorzitter en CEO van Ford Motor Company. “Dankzij onze klanten is de Transit Custom de populairste bedrijfswagen van Europa. De afgelopen vijftig jaar hebben we goed naar onze klanten geluisterd. De nieuwe E-Transit Custom is dan ook ontworpen en gebouwd om aan hun eisen te voldoen: een Transit die ook in dit nieuwe tijdperk graag de handen uit de mouwen steekt.”

We hebben de E-Transit Custom al één keer mogen aanschouwen, maar toen was er nog niks bekend over afmetingen. Nu weten we dat de E-Transit Custom net geen 2 meter hoog is en daarom prima geparkeerd kan worden in parkeergarages. De E-Transit heeft een lagere vloer dan zijn dieselbroertje, waardoor het makkelijker is om in de cabine, maar ook in de laadruimte te komen. Die laadruimte heeft, afhankelijk van de lengte en de hoogte van de carrosserie, een volume van 5,8 tot 9,0 m3. Het laadvermogen bedraagt een prima 1.100 kg, de maximale laadlengte is 3,45 m. Versies met dubbele cabine en een personenbus komen ook beschikbaar. Klanten kunnen kiezen uit een korte of lange wielbasis, met een laag of verhoogd dak. Verder biedt de E-Transit Custom een trekgewicht van 2.000 kg. Daarmee kan hij wedijveren met dieselbusjes.

Fords nieuwe e-besteller biedt een ruimere cabine en een beter beveiligde bergruimte dan de uitgaande modelgeneratie. Andere opvallende kenmerken aan boord zijn de aan de stuurkolom bevestigde schakelhendel, de elektronische handrem en het nieuwe stuurwiel – met een ‘squircle’ design, ofwel een samenvoeging van een vierkant en een cirkel. Deze verbeteringen maken het eenvoudig om in de cabine te bewegen, zijn handig bij krappe parkeerplaatsen en voorkomen dat de berijder aan de straatkant moet uitstappen bij onveilige verkeerssituaties. Voor het eerst in dit segment biedt Ford airbags in het dak, waardoor het dashboard voortaan zoveel opbergruimte biedt dat er een laptop of A4-formaat documenten in passen. Ook ontstaat hierdoor flexibele ruimte voor extra accessoires of apparaten, die met behulp van veelgebruikte AMPS-bevestiging eenvoudig en op handige afstand van de inzittenden gemonteerd kunnen worden. Elke Ford E-Transit Custom is uitgerust met een 13” in de breedte geplaatste touchscreen die tevens gekanteld is richting de bestuurder voor extra bedieningsgemak. Fords heeft ook het geavanceerde SYNC 49 communicatie- en infotainmentsysteem verder verbeterd met een nieuw 5G-modem voor supersnelle verbinding met alle Ford Pro-technologie.

Voor veel bedrijven dient de cabine van de bedrijfswagen ook als dagelijks kantoor en kantine. Het opklapbare stuurwiel is een van de opvallende innovaties van het Mobile Office optiepakket. Door dit stuurwiel eenvoudig op te klappen, ontstaat een ergonomisch plateau voor een laptop of tablet. Of je gebruikt dit oppervlak als desk, dat schrijven makkelijk en lunchen comfortabeler maakt. Het pakket bevat ook dimbare LED-verlichting rondom het opklapbare stuurwiel, een plafondlamp en handige opbergruimte tussen de voorstoelen voor documenten en apparaten.

Om het leven van de bezorger eenvoudiger en veiliger te maken, introduceert Ford Delivery Assist. Zodra dit systeem is ingeschakeld, begeleidt de bedrijfswagen allerlei korte en veelvoorkomende handelingen van de bestuurder als de parkeerstand wordt ingeschakeld. Zo gaan automatisch de alarmlichten knipperen, sluit de auto eventueel geopende ramen en gaan de portieren op slot als de bestuurder het voertuig verlaat. De schuifdeur opent zodra de bestuurder zijn voet onder de auto beweegt en gaat vervolgens automatisch op slot als de bezorger het pakketje gaat afleveren. Bij terugkomst kan de bestuurder zonder sleutel het voertuig ontgrendelen, starten en verder rijden. Daarbij gaan de alarmlichten automatisch uit en zakken de gesloten ramen terug naar hun eerder gekozen stand.

De Digital Key is een oplossing voor ingewikkeld sleutelbeheer. Dit werkt net als een keycard in een hotel, waarbij op afstand de juiste sleutels, personen en voertuigen gelokaliseerd en aan elkaar gekoppeld kunnen worden. Dat kan ondernemers een hoop tijd en geld besparen.

Net als op de Ford E-Transit is ProPower Onboard beschikbaar op de nieuwe E-Transit Custom, waarmee tot 2,3 kW aan elektriciteit beschikbaar is via stroompunten. Deze handigheid maakt het makkelijk voor ondernemers in de bouw om krachtige apparatuur, lampen en ander gereedschap aan te sluiten op het batterijpakket.

Alle veiligheidssystemen van de E-Transit Custom kunnen worden gekoppeld via SecuriAlert van FordPass Pro. Zodra het voertuig registreert dat iemand probeert binnen te komen, krijgt de gebruiker een notificatie. Indien de situatie veilig en vertrouwd is, kan de gebruiker op afstand de auto ontgrendelen en vergrendelen. Op deze manier geeft Ford klanten een extra veilig gevoel over zowel hun bedrijfswagen als de waardevolle spullen in het voertuig.

De E-Transit Custom maakt gebruik van een 400-volt batterijpakket met een bruikbare capaciteit van 74 kWh. Deze batterij bestaat uit geavanceerde 82 Ah pouch cellen die net als in de Ford F-150 Lightning 12 procent meer energiedichtheid Er is  hebben keuze uit een 100 kW (136 pk) en 160 kW (217 pk) sterke elektromotor, beide met een koppel van 415 Nm. Tevens is de motor rechtstreeks gemonteerd aan de vloer achterin, wat een speciaal subframe overbodig maakt. Ook is de motor 90 graden gedraaid voor meer laadruimte en minder gewicht en complexiteit.

Elke Ford E-Transit Custom is uitgerust met een 11 kW AC 3-fasenlader waarmee de batterij in 7,8 uur volledig is op te laden. Daarmee is de batterij ’s nachts volledig op te laden. Overdag tijdens drukke werkdagen is de actuele batterijstatus te controleren checken via de FordPass Pro smartphone-app. De Ford E-Transit Custom is ook geschikt voor DC-snelladen met een vermogen tot 125 kW. Daarmee is de batterij in slechts 41 minuten van 15 tot 80% op te laden. Een nieuw laadprofiel maakt deze supersnelle laadstops mogelijk. Tijdens laboratoriumtests kon het systeem via een 125 kW-lader zelfs 38 kilometer aan actieradius bijladen in slechts 5 minuten.  De Ford E-Transit Custom is tevens het eerste elektrische voertuig ter wereld dat gebruikmaakt van warmtepomptechnologie met dampinjectie voor het opwarmen en koelen van de cabine. Dit systeem, standaard op alle uitvoeringen, helpt in het streven naar optimale efficiëntie en een aanzienlijke actieradius.

Sinds de lancering van de volledig elektrische E-Transit heeft Ford Pro al ruim 8.300 exemplaren verkocht. De E-Transit Custom is een van de vier nieuwe elektrische bedrijfswagens die Ford Pro vanaf 2024 op de Europese markt brengt. Deze modellen zullen door Ford Otosan in het Turkse Kocaeli worden gebouwd. Dat gebeurt in een volledig nieuwe fabriek op het Yeniköy-terrein, dat deel uitmaakt van een eerder aangekondigde investering van 2 miljard euro in productiecapaciteit. De productie gaat eind 2023 van start.


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.